2015-06-23, 20:34
Bannlyst
Hur länge klarar sig vispgrädde om den är öppnad? Jag har haft den öppnad i två-tre veckor. Det går inte att använda va? Datumet för sista förbrukningsdag är sent i juli.
Citera
2015-06-23, 20:43
Medlem
Marwolaeths avatar
Hade tänkt göra pastagratäng m kyckling ikväll och kom på att jag har ingen aning varken om hur man gör äggstanning eller hur länge den ska vara i ugnen xD
Hjälp?
Har ca 3 dl vispgrädde och massor med ägg.
Tips på kryddning också?
Edit: ska tillagas i medelstor oval glasform.
Citera
2015-06-23, 20:46
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Hade tänkt göra pastagratäng m kyckling ikväll och kom på att jag har ingen aning varken om hur man gör äggstanning eller hur länge den ska vara i ugnen xD
Hjälp?
Har ca 3 dl vispgrädde och massor med ägg.
Tips på kryddning också?
Edit: ska tillagas i medelstor oval glasform.
Ett ägg per dl vätska är en bra måttstock, det gör att smeten stelnar.
Har aldrig gjort rätten du beskriver men kör med lite chili och så, behövs ju smak till mild kyckling och dito pasta. Kanske lite riven stark ost?
Citera
2015-06-23, 20:54
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ett ägg per dl vätska är en bra måttstock, det gör att smeten stelnar.
Har aldrig gjort rätten du beskriver men kör med lite chili och så, behövs ju smak till mild kyckling och dito pasta. Kanske lite riven stark ost?

Okay, Tror du man förstör det om man har i lite vatten för mer vätska? Känner att 3dl grädde och 3 ägg kanske blir lite för lite.

Det blir kanske bra, brukar oftast ha curry när jag gör rätter med kycklig men i pastagratäng blir det kanske lite wonkey xD
Senast redigerad av Marwolaeth 2015-06-23 kl. 21:11.
Citera
2015-06-23, 21:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Okay, Tror du man förstör det om man har i lite vatten för mer vätska? Känner att 3dl grädde och 3 ägg kanske blir lite för lite.

Det blir kanske bra, brukar oftast ha curry när jag gör rätter med kycklig men i pastagratäng blir det kanske lite wonkey xD
Ja det går säkert bra. När jag gör paj så använder jag mig av 3 dl mjölk och 3 ägg för att göra äggstanning. som slås över det som är pajskalet. Det är en formel som funkar. Så tar du 1dl grädde och 2 dl vatten så kanske det funkar, testa och skyll inte på mig om det går fel

Curry blir säkert bra också!
Citera
2015-06-23, 21:34
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja det går säkert bra. När jag gör paj så använder jag mig av 3 dl mjölk och 3 ägg för att göra äggstanning. som slås över det som är pajskalet. Det är en formel som funkar. Så tar du 1dl grädde och 2 dl vatten så kanske det funkar, testa och skyll inte på mig om det går fel

Curry blir säkert bra också!

Haha, jag kan ju återkomma med resultaten xD
Citera
2015-06-26, 19:17
Medlem
Iloveludas avatar
Grilla fläskfile på kolgrill. Vilket blir bäst kylskåpskalla bitar eller rumsvarma? Har läst det men glömt vilket det var.
Citera
2015-06-26, 21:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Grilla fläskfile på kolgrill. Vilket blir bäst kylskåpskalla bitar eller rumsvarma? Har läst det men glömt vilket det var.

Det är bättre med avslappnat upptinat kött.

Fast nu är det redan grillat hoppas jag.
Citera
2015-06-27, 11:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är bättre med avslappnat upptinat kött.

Fast nu är det redan grillat hoppas jag.
Japp men jag tackar för tipset. Skall troligtvis grilla ikväll igen.
Citera
2015-06-27, 17:31
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Nu vet jag inte hur stor den är eller om du tänkt att skära upp den i skivor eller nått men köttkungen Jureskog säger det att tunna bitar skall tillagas kylskåpskalla och tjockare bitar skall tillagas rumsvarma.
Skillnad mellan tunna och tjocka bitar kanske man får testa sig fram.

Mvh
Citera
2015-06-27, 18:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Nu vet jag inte hur stor den är eller om du tänkt att skära upp den i skivor eller nått men köttkungen Jureskog säger det att tunna bitar skall tillagas kylskåpskalla och tjockare bitar skall tillagas rumsvarma.
Skillnad mellan tunna och tjocka bitar kanske man får testa sig fram.

Mvh
Okej där ser man. Det är tunna skivor som nu legat ca 8 timmar i hemmagjord marinad.
Ligger för stunden i uppskurna skivor i en fryspåse i kylskåpet.
Citera
2015-06-29, 17:52
Medlem
irrblosss avatar
Någon som vet om man kan använda durumvete för att reda såser? Det är det enda mjöl jag har hemma och är på landet långt från alla affärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in