• 1
  • 2
2015-06-26, 20:00
Jag missade fordonsskatten nyligen och fick 100 kr i påminnelsavgift av transportstyrelsen. Inte så illa tycker jag. Däremot så fick jag aldrig den första avin så därför jag missade att betala. Tycker det är värre de tar bilen ur trafik på momangen. En räkning kan ju alltid komma på avvägar, tycker de inte borde ta bilen ur trafik förrän efter första påminnelsen åtminstone.
Senast redigerad av priz 2015-06-26 kl. 20:56.
Citera
2015-06-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag missade bilskatten nyligen och fick 100 kr i påminnelsavgift av transportstyrelsen. Inte så illa tycker jag. Däremot så fick jag aldrig den första avin så därför jag missade att betala. Tycker det är värre de tar bilen ur trafik på momangen. En räkning kan ju alltid komma på avvägar, tycker de inte borde ta bilen ur trafik förrän efter första påminnelsen åtminstone.

En gräns måste ju sättas någonstans i den "verkliga världen".

Alla pengar har "ägare" - och det kommer man att bli påmind om i hela sitt fortsatta liv

För 20-30 år sen så kunde man lätt missa räkningar - utan att kronofogden skulle användas -

Betalningskapaciteten bland akademiker kommer att MINSKA -(eftersom staten utbildar idioter på "lån")...

I fortsättningen innebär det en real nackdel att ha en utbildning.....(eftersom du i resten av ditt liv kommer att ha 1000:- mindre /månad än din kollega)
Senast redigerad av Grobil 2015-06-26 kl. 20:39.
Citera
2015-07-12, 11:46
Medlem
Jessicaffss avatar
Denna utveckling är äcklig och jag svår på att det är "företagsutvecklare" och ekonomer så trycker in en massa fula knep för att få in mer intäkter. Extra jävla ful att det drabbar dom som har minst.

Vafan är denna utveckling påväg? Nya USA där den lilla människan blir rövknullad från höger och vänster!?

Dom kan väl bara skicka en sms påminnelse så kan man betala in om man missat. Sen efter det kan dom väl lägga på en avgift som är skälig.

Nu skulle jag betala under 300kr och får en påminnselse på 450kr!?!?!?! Det borde fan vara olagligt om nåt. Annars tycker jag mig ha rätten att gå och sno varor på ica för 450kr. Rätt ska vara rätt.
Citera
2015-07-12, 14:16
Medlem
Fridaynights avatar
Eller så sätter man skiten (CSN) på autogiro och slipper "glömma" eller "missa" att betala sin räkning?
Citera
2015-07-12, 14:36
Medlem
Det är helt jävla otroligt att myndigheter som företräder folket och som skattebetalarna själva betalar för ska fucka och fitta sig mot domsamma. Borde fan vara så att myndigheter inte ens får ta ut några avgifter.
Citera
2015-07-12, 23:24
Medlem
eXtremos avatar
Eller så betalar ni era räkningar i tid? Det kan t.ex. inte komma som en överraskning att CSN-lånet behöver betalas tillbaka, utan detta är allmän kunskap. Ser inte något som helst problem med att påminnelseavgiften ligger på 450 kr, det är istället ett bra incitament för folk när det kommer till återbetalning.
Citera
2015-07-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det kostar att vara dum

Renodlad akademisk Darwinism.

CSN är Sveriges mest impopulära myndighet, kanske för att de kräver att arbetslösa akademiker skall betala tillbaka lån som "andra" får gratis.

Det är ett juridiskt moras av högsta dignitet.

Förövrigt kan man plugga på A-kassa numera. Ett mål i Högsta domstolen för 3 veckor sen satte ribban.

Man får studera på max 50%, dvs läsa upp ett ämne eller två under förutsättning att man söker jobb samtidigt. Någon ny utbildning blir det alltså inte tal om på akassa, soc eller aktivitetsstöd mm.
Citera
2015-07-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Eller så betalar ni era räkningar i tid? Det kan t.ex. inte komma som en överraskning att CSN-lånet behöver betalas tillbaka, utan detta är allmän kunskap. Ser inte något som helst problem med att påminnelseavgiften ligger på 450 kr, det är istället ett bra incitament för folk när det kommer till återbetalning.

Anledningen till att de har höjt avgiften så kraftigt är pga av alla som inte betalar tillbaka och då i synnerhet tex utlandsstudenter. Det är ett väldigt knepigt sätt att bestraffa kollektivet på för att finansiera lirare som taimor abdulwahab tycker jag nog.

Att missa några dagar på ett betalningsdatum kan vem som helst göra. Är man fortfarande arbetssökande så har man inte alltid någon inkomst eller pengar på kontot och det tar ofta 3-4 bankdagar att få loss likvida medel från tex fondförsäljningar, bankgiro-utbetalningar, överföringar mm.
Senast redigerad av BallaRune 2015-07-14 kl. 11:12.
Citera
2015-07-28, 20:45
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

märks att du vet så lite om så mycket. Du lär inte tagit CSN lån så som du snackar.
Citera
2015-07-28, 22:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
märks att du vet så lite om så mycket. Du lär inte tagit CSN lån så som du snackar.
Jag har i allra högsta grad haft kontakt med CSN, då mitt lån per dags dato uppgår till 286 663 kronor.

Vid ansökan om studielånet var jag självklart medveten om att lånet ska betalas tillbaka, precis som vilket annat lån som helst. Det är inte särskilt svårt att amortera lånet i tid, vilket innebär att endast det ansvarslösa packet lider av de "hutlösa avgifterna". Ansvarstagande personer – d.v.s. majoriteten av studenterna – har inte några som helst problem med att betala tillbaka lånet som togs på frivillig basis.
Citera
2015-07-29, 12:30
Medlem
en undran kan man få lånet direkt till internet banken? (alltså CSN)
jag vet att det får man från trafikverket (fordonsskatten )
Citera
2015-07-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är en uppmaning till arbetslösa akademiker att leta reda på den domen själva - eftersom det innebär att man kan flyta som "överliggare" i många många decennier -

De som hittar domen - kan använda den som argument "mot" Arbetsförmedlingen - De som inte hittar domen - är inte akademiker....
Varför är du så djäkla bitter i alla dina inlägg i denna tråd? Är det för att du är en misslyckad individ som inte lyckats komma in på högskola och universitetet? Det finns en outtalad regel på FB att man ska länka till något som man använder i sitt påstående.
När jag sökte på de olika a-kassornas hemsida så står det att man i princip INTE får a-kassa för fortsättningsstudier och den får inte avse en ersättning för annan finansiering. Så du som är så djäkla smart kan väl länka till källhänvisningen (detta betyder att du ska länka till den sidan som visar att du har rätt i ditt påstående)
http://www.aea.se/arbetslos/under-ar...sheten/studera
så här säger akademikernas a-kassa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här