• 1
  • 2
2015-06-18, 13:54
Medlem
Hur kommer det sig att t.ex. CSN och Transportstyrelsen får ta ut så höga påminnelseavgifter? Är inte detta reglerat i lag på något sätt? Normala kommersiella företag får väl inte ta ut så höga påminnelseavgifter, eller?

Fick nyligen besked från CSN att jag hade missat den senaste inbetalningen på 2071 kr och därför har de lagt på en påminnelseavgift på 450 kr!!!!! Är det verkligen lagligt?

Transportstyrelsen har ju också något liknande på vägtullarna i Stockholm med hutlösa påminnelseavgifter.

Men det kanske bara är att bita ihop och acceptera att statliga företag får ta ut vilka avgifter de vill...

Någon som vet?
Citera
2015-06-18, 14:17
Medlem
Staten har många munnar att mätta. CSN kompenserar sig väl för den låga räntan, genom sina ockeravgifter. CSN sitter och hoppas att tillräckligt många skall missa att betala i tid för att skoningslöst slå till med 450 kronor i påminnelseavgift per skalle. Trängselskatten är en skatt, så den är nog juridiskt riktig att ta ut, även om juridiken är åt helvete! CSN borde nog prövas för ocker.
Citera
2015-06-18, 14:18
Medlem
Det är staten som har skapat lagen som de statliga myndigheterna följer. Gott så?

Betala. Och så undrar jag vilken skola du läser på eftersom du inte kan räkna ut detta enkla samband.
Citera
2015-06-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är staten som har skapat lagen som de statliga myndigheterna följer. Gott så?

Betala. Och så undrar jag vilken skola du läser på eftersom du inte kan räkna ut detta enkla samband.

Vi hade inte sannolikhetslära och sambandslära i min skola...
Citera
2015-06-18, 14:47
Medlem
FelixSotizs avatar
Hade en skön vända på CSN för ett par år sedan, var i USA och skrev examensarbete i åtta veckor. Hade inte begärt CSN för sista terminen utan ville börja betala tillbaka istället. Under tiden jag var borta åkte jag på påminnelseavgift x2 = 800kr samt att de skickade den till kronofogden efter 36 dagar. Jag fick en notering hos fogden som skulle försvinna inom två år om jag inte drog på mig nya skulder.

CSN är kanske den vidrigaste myndigheten jag har haft att göra med.
Citera
2015-06-18, 14:52
Medlem
Det kostar att vara dum

Renodlad akademisk Darwinism.

CSN är Sveriges mest impopulära myndighet, kanske för att de kräver att arbetslösa akademiker skall betala tillbaka lån som "andra" får gratis.

Det är ett juridiskt moras av högsta dignitet.

Förövrigt kan man plugga på A-kassa numera. Ett mål i Högsta domstolen för 3 veckor sen satte ribban.
Senast redigerad av Grobil 2015-06-18 kl. 14:55.
Citera
2015-06-18, 15:23
Bannlyst
Citat:
Det kostar att vara dum

Renodlad akademisk Darwinism.

CSN är Sveriges mest impopulära myndighet, kanske för att de kräver att arbetslösa akademiker skall betala tillbaka lån som "andra" får gratis.

Det är ett juridiskt moras av högsta dignitet.

Förövrigt kan man plugga på A-kassa numera
. Ett mål i Högsta domstolen för 3 veckor sen satte ribban.

Men det är väl bara under förutsättning att man söker arbete samtidigt som man studerar? Svårt att ta ett arbeta om man studerar heltid. Det beror ju på vad man läser, jag tänkte läsa matematikkandidatprogram och tänker försöka arbeta samtidigt då matematik inte kräver så mycket närvaro. Finns så mycket föreläsningar på youtube så missar du en föreläsning då och då är inte det hela världen. Svårare är det väl om man läser tekniska utbildningar att arbeta samtidigt.

Detta var lite OT, men jag tycker också att påminnelse på 450 sek är vanvett. Tror det är lite i skrämselsyfte då många tidigare bara skitit i CSN
Visste inte att detta var ok, är det ny regel?
Senast redigerad av NopeNope 2015-06-18 kl. 15:26.
Citera
2015-06-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
Men det är väl bara under förutsättning att man söker arbete samtidigt som man studerar.
Visste inte att detta var ok, är det ny regel?

Ny regel. Ja tydligen eftersom HD sätter de juridiska gränserna.

Du skall självklart vara uppsatt som arbetslös för att erhålla a-kassa.

Du får inte studera inom det område som du är utbildad i. Läs domen. Leta reda på den själv.
Citera
2015-06-18, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ny regel. Ja tydligen eftersom HD sätter de juridiska gränserna.

Du skall självklart vara uppsatt som arbetslös för att erhålla a-kassa.

Du får inte studera inom det område som du är utbildad i. Läs domen. Leta reda på den själv.
om du känner till domen så kan du väl länka till denna?
Citera
2015-06-20, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a445446
Hur kommer det sig att t.ex. CSN och Transportstyrelsen får ta ut så höga påminnelseavgifter? Är inte detta reglerat i lag på något sätt? Normala kommersiella företag får väl inte ta ut så höga påminnelseavgifter, eller?

Fick nyligen besked från CSN att jag hade missat den senaste inbetalningen på 2071 kr och därför har de lagt på en påminnelseavgift på 450 kr!!!!! Är det verkligen lagligt?

Transportstyrelsen har ju också något liknande på vägtullarna i Stockholm med hutlösa påminnelseavgifter.

Men det kanske bara är att bita ihop och acceptera att statliga företag får ta ut vilka avgifter de vill...

Någon som vet?

Det är statliga myndigheter och inte företag, men ja, det är reglerad i lag eller förordning eller motsvarande. Bara att betala, annars restförs det hos kronofogden.
Citera
2015-06-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a445446

Vi hade inte sannolikhetslära och sambandslära i min skola...

Ej heller svarade du på min fråga.
Citera
2015-06-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
om du känner till domen så kan du väl länka till denna?

Det är en uppmaning till arbetslösa akademiker att leta reda på den domen själva - eftersom det innebär att man kan flyta som "överliggare" i många många decennier -

De som hittar domen - kan använda den som argument "mot" Arbetsförmedlingen - De som inte hittar domen - är inte akademiker....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in