2015-06-23, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Svaret är att det beror på vilken befattning du har inom kyrkan. Som diakon, präst, pedagog o.dyl. ses det som en självklarhet (i många församlingar finns det idag t.o.m. krav på att gå Svenska kyrkans grundkurs även som nyanställd vaktmästare). Däremot finns det en del IT-tekniker, projektledare, kyrkogårdspersonal osv som inte "krävs" på medlemskap, även om det såklart uppmanas till det.

Personligen tycker jag att det förefaller märkligt om man inte är medlem. Lite som att arbeta för Socialdemokraterna utan att vara medlem i SAP, eller att vara anställd av AIK utan att vara med i klubben.
Antalet kyrkotillhöriga uppgår dessutom till nästan 70% av Sveriges befolkning. Jag betvivlar att ett större antal av de övriga 30% är anställda inom Svk.

Jag praktiserar som vaktmästare i en församling i Stockholm och jag har gått ur som medlem i svenska kyrkan. Jag deltar inte i böner under personalmöten utan går där ifrån eller står tyst och väntar och har inte blivit frågad om jag är troende eller medlem. Har en trevlig och avslappnad relation till mina arbetskamrater.
Är där för att arbeta, tjäna pengar. Ett jobb är ett jobb. Ville veta om det var ett krav att vara medlem, om inte, så kan detta förhoppningsvis leda till anställning.
Senast redigerad av volldteckt 2015-06-23 kl. 15:14.
Citera
2015-06-23, 22:33
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Jag praktiserar som vaktmästare i en församling i Stockholm och jag har gått ur som medlem i svenska kyrkan. Jag deltar inte i böner under personalmöten utan går där ifrån eller står tyst och väntar och har inte blivit frågad om jag är troende eller medlem. Har en trevlig och avslappnad relation till mina arbetskamrater.
Är där för att arbeta, tjäna pengar. Ett jobb är ett jobb. Ville veta om det var ett krav att vara medlem, om inte, så kan detta förhoppningsvis leda till anställning.
Okej. Det kan mycket väl vara så att det i din församling räcker med att du delar kyrkans värdegrund som vaktmästare. Jag skulle dock tro att frågan kommer att komma vid eventuell anställningsintervju. Personligen anser jag det vara något av en lojalitetsfråga, men det är ju jag det.
Citera
2015-06-25, 16:07
Avslutad
Citat:
Okej. Det kan mycket väl vara så att det i din församling räcker med att du delar kyrkans värdegrund som vaktmästare. Jag skulle dock tro att frågan kommer att komma vid eventuell anställningsintervju. Personligen anser jag det vara något av en lojalitetsfråga, men det är ju jag det.

Vad är kyrkans värdegrund?
Kan vara bra att veta.
Citera
2015-06-26, 15:38
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Vad är kyrkans värdegrund?
Kan vara bra att veta.
Det mest konkreta svar du kan få på den frågan är väl första kapitlet i kyrkoordningen.
Finns att läsa på:
http://svenskakyrkan.se/kyrkoordningen

Men sedan är det såklart mer komplext än så. Vad innebär det att vara luthersk kyrka? Hur definieras "särställning" i meningen "[...] barn och ungdom har en särställning i kyrkan"?, osv.
Citera
2015-06-26, 19:39
Avslutad
Citat:
Det mest konkreta svar du kan få på den frågan är väl första kapitlet i kyrkoordningen.
Finns att läsa på:

Men sedan är det såklart mer komplext än så. Vad innebär det att vara luthersk kyrka? Hur definieras "särställning" i meningen "[...] barn och ungdom har en särställning i kyrkan"?, osv.

Läste en del men förstår ändå inte riktigt.
Verkar svårt att dela kyrkans värdegrund samtidigt som man gått ur organisationen.
Har inte blivit tillfrågad om jag "delar kyrkans värdegrund"
Dom frågade mig om jag arbetat med diverse vaktmästaruppgifter tidigare, och dom checkade min CV.
Har hört det snackas om både "kristen gud" och "personlig gud" på sinnesromässor när jag sköter ljudet, men på raster snackas det aldrig religion. Jag trivs, alla är sjukt snälla och enkla att prata med, goda människor.
Citera
2015-06-26, 23:44
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Läste en del men förstår ändå inte riktigt.
Verkar svårt att dela kyrkans värdegrund samtidigt som man gått ur organisationen.
Har inte blivit tillfrågad om jag "delar kyrkans värdegrund"
Dom frågade mig om jag arbetat med diverse vaktmästaruppgifter tidigare, och dom checkade min CV.
Har hört det snackas om både "kristen gud" och "personlig gud" på sinnesromässor när jag sköter ljudet, men på raster snackas det aldrig religion. Jag trivs, alla är sjukt snälla och enkla att prata med, goda människor.
De kanske inte har den typen av krav i din församling och då verkar det ju vara grönt ljus för dig. En bra vaktmästare kan du givetvis vara ändå.

Med värdegrund menas vanligtvis den grundläggande människosyn man har, t.ex. alla människors lika värde, allas rätt att få uttrycka sin ståndpunkt, att man bemöter människor med respekt osv. Inga konstigheter alltså. Men i kyrkan ställs det lite mer på sin spets än vad det gör på t.ex. en bilverkstad. Det funkar liksom inte att slänga ur sig rasistiska kommentarer eller att be folk att dra åt helvete när man jobbar i kyrkan. Som vaktmästare är du kyrkans ansikte utåt och förväntas agera därefter.
Citera
2015-07-04, 11:56
Medlem
Citat:
Finns att läsa på:

Menar du fullt allvar när du säger att Svenska kyrkan år 2015 verkligen följer sin kyrkoordning?

Bibeln är knappast röttesnöret för SvK, inte heller de lutherska bekännelseskrifterna äger något som helst inflytande.
Citera
2015-07-05, 20:15
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquino
Menar du fullt allvar när du säger att Svenska kyrkan år 2015 verkligen följer sin kyrkoordning?

Bibeln är knappast röttesnöret för SvK, inte heller de lutherska bekännelseskrifterna äger något som helst inflytande.
Nu tror jag väl iofs inte att jag påstod det i tidigare inlägg. Men om du frågar så...

Kyrkoordningen beskriver de grundläggande förhållningssätten till kyrkans arbete. Inte märkligare än att skolan har sina läroplaner. Betyder det då att alla skolor alltid lyckas följa sina läroplaner? Nej, det händer garanterat att man av ett eller annat skäl misslyckas med detta ibland. Men arbetet måste givetvis utgå från, kvalitetssäkras och utvärderas utifrån dessa. Så också med kyrkoordningen.

Ibland fallerar man. Ibland oavsiktligt (kanske missar man att sammanlysa högmässan, så att den råkar utgå i ett pastorat), ibland avsiktligt (i många församlingar delas nattvarden med alla, döpta som odöpta).

Men, som du hävdar, att Bibel och bekännelseskrifter inte skulle vara en del av den grund som kyrkan vilar på, är såklart bara humbug. Kyrkan välsignar, missionsbefaller, undervisar, firar gudstjänst och döper folk som den alltid har gjort.
Inte minst sker en ständig intern debatt om texternas tolkning och betydelse, därför att dessa just är centrala i kyrkans arbete och uppgift.
Citera
2015-07-05, 23:10
Medlem
Citat:
Nu tror jag väl iofs inte att jag påstod det i tidigare inlägg. Men om du frågar så...

Kyrkoordningen beskriver de grundläggande förhållningssätten till kyrkans arbete. Inte märkligare än att skolan har sina läroplaner. Betyder det då att alla skolor alltid lyckas följa sina läroplaner? Nej, det händer garanterat att man av ett eller annat skäl misslyckas med detta ibland. Men arbetet måste givetvis utgå från, kvalitetssäkras och utvärderas utifrån dessa. Så också med kyrkoordningen.

Ibland fallerar man. Ibland oavsiktligt (kanske missar man att sammanlysa högmässan, så att den råkar utgå i ett pastorat), ibland avsiktligt (i många församlingar delas nattvarden med alla, döpta som odöpta).

Men, som du hävdar, att Bibel och bekännelseskrifter inte skulle vara en del av den grund som kyrkan vilar på, är såklart bara humbug. Kyrkan välsignar, missionsbefaller, undervisar, firar gudstjänst och döper folk som den alltid har gjort.
Inte minst sker en ständig intern debatt om texternas tolkning och betydelse, därför att dessa just är centrala i kyrkans arbete och uppgift.

Ok, kairos. Det är trist att du inte insett vad som skett med Svenska kyrkan, särskilt sedan 1958 och framåt.

Jag hoppas och ber för att de liberalteologiska ockupanterna, likväl som politikerna, lämnar Svenska kyrkan någon gång i framtiden, så att hon återigen kan vara i händerna på riktiga kristna.

Det märks att du är kristen, därför uppmanar jag dig starkt vid Gud att vakna upp ur ditt slummer! Ta Hans ord på allvar och ifrågasätt alla oegentligheter i den totalförnedrade bluffkyrkan. Dina krafter behövs hos de bekännelsetrogna.

Mvh AQ
Citera
2015-07-07, 10:03
Medlem
Kwatos avatar
Håller med @Aquino. Allt som behövs för att göra ändringar är ett beslut från kyrkomötet. Beslutet att viga samkönade par är bevis.

Det bevisar också att Svenska Kyrkan inte är en kristen kyrka längre. Alla rättrogna kristna som fortfarande är aktiva i Svenska Kyrkan är tagna som gisslan. Det enda rätta om man vill följa Kristus är att lämna Svenska Kyrkan. På den punkten är jag mer radikal än @Aquino. Det verkar inte meningsfullt att kämpa emot fel i en kyrka när felen dominerar den från högsta till lägsta nivå. Det är bättre att lämna den.
Citera
2015-07-27, 21:03
Medlem
Undrar om det finns någon som bor eller har bott i Kalmar län som kan rekommendera någon pastor eller kyrka där som vågar stå upp för ordet? SvK är jag alltså inte intresserad utav. (Kanske fel forumdel att posta på, ber i så fall om ursäkt)
Citera
2015-07-30, 22:49
Medlem
När kyrkan blivit ljum ska hon kasseras, står det skrivet. Detta kanske kan vara av intresse:

"Cellkyrka och husförsamlingar - ett paradigmskifte?

Idag pågår det stora omvälvningar inom kristenheten runt om i världen, dessa omvälvningar är så stora att man till och med talar om ett paradigmskifte inom kristenheten. Det som sker är att det vi kallar cellkyrka och husförsamlingar numera växer så explosionsartat att de är på väg att bli dominerande, åtminstone är de på väg att totalt dominera i den del av kristenheten som växer och är livskraftig."

http://www.huskyrka.se/artikel/cellkyrka-och-husforsamlingar-ett-paradigmskifte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in