Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 18:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Har jag problem? Jag gillar också att resa men jag har inga planer på att flytta till Australien. Jag har råd att göra det. Det hade inte Lisa.
Glömt att hon sommarjobbade? Man kan resa långt för pengarna man tjänar.
2015-06-26, 18:56
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Glömt att hon sommarjobbade? Man kan resa långt för pengarna man tjänar.

Men hon tänkte ju flytta dit!! Jag har inte skrivit nåt om att resa.
2015-06-26, 18:58
Medlem
Citat:
Det kan vara så att denne litauiske man tänkte likadant som mördaren i Tunisien: bortskämda människor som roar sig medan andra är fattiga som kyrkråttor. Det funkar inte i längden. Det göder ett hat. Det märktes säkert på Lisa att hon tyckte hon var vacker och dessutom hade hon planer på att flytta till Australien. Vem drömmer om sånt när man är 17 år? Fånigt.

Man har alltid alternativ för att uppnå det man vill.
1. Sätta upp mål och kämpa sig fram ( ju tidigare desto bättre)
2. Vinna på lotto
3. Hitta någon som löser det åt en. Partner, sponsor...

Just detta att Lisa hade planer, bara gör att man blir mer och mer ledsen. Att en bra människa lämnade oss.
Det skulle inte kännas på samma sätt om en gangster hade blivit mördat. Det finns redan för många i landet...
2015-06-26, 19:04
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Lisa hade redan varit i Australien på resa tidigare. Hon hade det nog bättre ställt än dig.
2015-06-26, 19:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, och? Man kan packa ett par resväskor och flytta. Du har ingen aning om vilket mottagande hon får. Kanske jobb och bostad är klart.

Jag kollade nyss och hittade en flygresa från Köpenhamn till Melbourne för drygt 12.000 kr. Man tjänar mer på ett sommarjobb. Hon hade minst två sommarlov kvar till flytten, så du kan inte påstå att hon inte hade råd att flytta.
2015-06-26, 19:11
Medlem
H.Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här behövdes ingen transportstyckning – gör det hela bara ordentligt mycket krångligare och mer komplicerat.

Transportstyckning i vilken mening? Att förflytta en lem ett tiotal meter för att mata grisarna eller någon meter för att lösa upp den i syra är ju även det en typ av transport som skulle väcka uppseende om det handlade om en hel kropp.
2015-06-26, 19:13
Moderator
blomvattnares avatar
Men jisses, vad är det för tjafsande om att Lisa ville till Australien?

Precis som många andra ungdomar drömde hon om att göra saker på andra ställen än hemorten, och föräldrarna målade upp en bild om hur Lisa var som person i denna intervju.

That's it.
2015-06-26, 19:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inte med på kartan att någon av de unga flickorna som jobbade på kaféet skulle frivilligt ha med dessa äldre grovjobbare att göra på ett personligt plan. Det är vanligt förekommande att gubbar av alla de slag gillar unga fräscha flickor. Men det är inte ömsesidigt.

Det flesta gubbar som skojar och pratar med unga flickor vet att det bara är trevligt, och normala gubbar vet var varje gränsdragning finns i kontakten, så det brukar inte bli gränsöverskridande handlingar som upplevs av flickor som negativa.

Sen så brukar inte jobbare från Östeuropa lägga pengar på Kafé och restaurang. De har alltid medhavd mat och termos. Jag tror de har suttit där på taket, fikat och kollat på tjejer och de saknar impulskontroll. Driften blev så stark att planen var att ta en flicka, men slumpen var att det blev Lisa som gick hem sist och stod ensam kvar.

Om man tror att de siktade in sig på Lisa vill man ge dem ett känsloliv, vilket jag tror de saknar på det normala planet.
Exakt så tror jag också det förhåller sig.
Det kunde ha blivit någon annan den där ödesdigra söndagskvällen. Som alltså råkat så här
illa ut. Det är långtifrån säkert att man man bara ville ha just Lisa att förlusta sig med under
tvång. Det hade nog gått bra med precis vilken annan tjej som jobbade på stället.
Jag tror brottet är begånget gemensamt faktiskt, båda är med på det från början, inte
på det viset således att en råkat förgå sig och sedan blir den andre i brödraparet informerad
i efterhand och täcker upp för den skyldige brodern.
De har nog suttit i lediga söndagseftermiddagen och bälgat i sig ett och annat starkt, snackat
snusk och blivit alltmer upphetsade och så råkade det uppenbara sig ett tillfälle med en
konstaterat helt ensam ung, söt flicka utanför caféet och så skred man till verket.
Jag tror Lisa hann dra fram mopeden till vägen och och så plötsligt dök bröderna upp
vid hennes sida och hon hade inte en chans att värja sig. Hon blev ett lätt byte för två
alkoholpåverkade, känslostörda kåta idioter som inte lät sig hindras av att de redan hade kvinnor
i sina liv och allt annat som kunnat "bromsa" upp dem. Nej, de var här helt uppslukade av
sitt heta begär att få nedlägga nåt kvinnligt byte och roa sig med ett tag.
(Mopeden ställer man där den påträffades, offret dras in i ladan. Där sker både våldtäkt och
mordet.)
De var nog på det klara med from the beginning att gör man det här så måste man också
döda slutligen. Man kan inte låta offret leva. Hon vet ju rimligen innan vilka de är.
De kan ha våldtagit och dödat förr. I hemlandet. Det vet vi ingenting om.
Två bröder som samarbetar vid våldtäkter, mord och andra brott: Finns en del såna brödrapar.
Här är ett tidigare fall: (det finns ett annat mycket uppmärksammat amerikanskt från de
de senaste åren men jag inte minns inte namnen på offret och förövarna just nu.)
The Wichita Massacre, also known as The Wichita Horror, was a murder/assault/rape/robbery spree perpetrated by brothers Reginald and Jonathan Carr against several people in the city of Wichita, Kansas in the winter of 2000.
http://murderpedia.org/male.C/c/carr-brothers.htm

Efteråt, efter fullbordade våldtäkter och dödande, sannolikt medelst strypning, kan jag
tänka mig att förövarna blir aningens ängsliga, kanske ångerfulla rentav. I vart fall
samlar man ihop sig så att man placerar kroppen i förslagsvis en stor presenning, hivar
ned detta paket i ett bagageutrymme och istället för att göra det logiska här och dra
iväg till något ödsligt skogsparti och gräva ner kroppen omgående, så väljer man att
låta kroppen hamna i nån bod eller lada. Jag vet fan inte vad man tänkte här men vidare
smart var det knappast. (Varför Lisas prylar låg där dom låg ämnar jag inte spekulera i.)
Sedan hade ju de här två figurerna aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig
att det skulle bli en sån här enorm uppståndelse som följde med snabb mobiliserng
av polis och MP-folk i otroliga mängder. De måste ha varit bra snopna över detta.
Och inte vågade de åka hem heller för då skulle snart misstankarna falla på dem.
Irritationen över att det var människor som sökte hela jävla tiden om dagarna och inpå
sena kvällarna och gjorde så att de inte kunde agera som tänkt - flytta kroppen till
ett annat, säkrare ställe - blev allt starkare och några Missing People-medlemmar fick
sent på fredagen märka av den klart och tydligt då de råkade på varandra varpå händelserna
följde slag i slag med gripande och kroppsfynd.

Den enes fruga kom undan och är nu alltså återbördad till sitt kära Litauen (Ja, jag vet att hon
är ryska ursprungligen.)
Det lär dröja innan bröderna får återse sitt hemland. Ett par decennier kanske om inte
nu de så småningom överförs till anstalt därborta vilket inte är osannolikt med tanke
på hur det tidigare förfarits med somliga som gästspelat i Svea Rike med mord på
dagordningen.

För övrigt gör man nog bäst i att inte påräkna så mycken rationalitet hos den här typen
av förövare.

edit: Själv skulle jag bli sjukt överraskad ifall det kom att visa sig att det är inte fråga om
ett regelrätt sexualmord.
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-26 kl. 20:06.
2015-06-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oj oj, vad du är okunning!

Impulskontroll är inget som sitter i generna, det är något vi alla får lära oss från en så ung ålder att vi inte minns när inlärningen började!

Första lektionerna kommer när ett barn kan gå och springa, och vi håller barnet hårt i handen, när vi rör oss i trafiken. När barn ser en kompis eller bekant så är deras första impuls/reaktion att bara springa rakt fram utan att tänka. Då är vårt grepp om barnet det som hindrar barnet för att bli överkörd av en bil. Sen när barnet blir äldre så kommer förmaningar om att akta sig för bilar, vänta på grönt ljus m.m.

Allt eftersom människor blir äldre så är det mer komplicerat. Alla har ju inte likadana impulser.

Uppfostran är att kontrollera olika impulser. Man måste kunna kontrollera sina impulser. Det är en förutsättning för att kunna ingå i ett sammanhang.

Ja men bara delvis av uppfostran. Impulser styrs i hjänan av serotonin, som är en signalsubstans.
Men du träffade nog rätt så att om detta är en sexulell övergrepp så är det just frågan av impulskontrollstörning, och inte bara av kåthet och fylla, eller ren dumhet. Detta störnings finns med i bilden i många olika störningar, tex Bprderline störning.
2015-06-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, och? Man kan packa ett par resväskor och flytta. Du har ingen aning om vilket mottagande hon får. Kanske jobb och bostad är klart.

Jag kollade nyss och hittade en flygresa från Köpenhamn till Melbourne för drygt 12.000 kr. Man tjänar mer på ett sommarjobb. Hon hade minst två sommarlov kvar till flytten, så du kan inte påstå att hon inte hade råd att flytta.

Håller med dessutom är det väl inget konstigt att vilja flytta utomlands. Är ju massa ungdomar som flyttar utomlands, vissa för att plugga andra för att jobba osv.
2015-06-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ändå är utomeuropeer kraftigt överrepresenterade i lågimpuls-karaktäristiska brott. Verkligheten ser ut som den gör, inte hur vi vill att den ska vara.

Och jag menade att om detta mordet är begånget av en person med låg impuls och undermåligt konsekvenstänkande så är en hög sannolikhet att det kan vara en utomeuropeisk invällare. Och det står jag för.

Vad? Förmodligen har du ingen aning om vad en impuls är och vad betyder impullskontroll. Kankse man inte får lära sig sådana saker i svenska skolan.
2015-06-26, 19:38
Medlem
sillynamnams avatar
Men vad är det för prat om gubbar och gamlingar, de är i trettiårsåldern. Jag har varit tonårstjej och hade absolut inte tyckt att de var gubbar. Jag tycker också att de ser bra, trevliga och intelligenta ut.
Inte för att det här har nåt med nåt att göra, eftersom vi inte vet något överhuvudtaget, i alla fall ytterst lite, men som ung kvinna har jag haft dreglande gubbar i hasorna, då pratar jag om tjockisar på fyrtio, femti plus.
Det verkar som om somliga inte kan tänka sig att en ung söt tjej gillar en ung snygg man på trettifem som jobbar som snickare. Ni vet inte mycket om kvinnohjärtat. Ett otroligt förakt för "grovjobbare" också.
Det säger inget om vem som är skyldig, hur hon dog, vilka omständigheter osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in