2015-06-26, 14:18
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Missförstå mig inte....jag delar uppfattningen att flickans kropp troligen blev styckad eller på annat sätt rejält förstörd.

Däremot så tycker jag att det är patetiskt av TV4 att i brist på annat låta Aro sitta och tycka
Fogsvansen och bågfilen sitter i tråden fortfarande med grumliga tankar och avsikter och hoppas med roliga gubbar.
Anar en konsument skadad av långvarigt filmfrossande.
Det finns knappast praktiska skäl för det som du vill tro, det gör man i regel av praktiska skäl, transport och dylikt.
Ytterst sällsynt med GM som gör detta med välbehag och i njutningssyfte, utom i de filmer du överkonsumerat då förstås.
Medlem
Anders.Hernborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Eller möjligtvis dråp?
Fast dråp och mord är ju samma sak. Dråp är mord där det finns förmildrande omständighet. Tex att det skett med medkänsla, i hastigt mod eller annat. Dråp innebär dock fortfarande att vederbörande haft för avsikt att beröva offret livet. Även om brist på planering ofta innebär att det rubriceras som dråp i slutändan så är det inte nödvändighet. Ett dråp kan även vara på förhand planerat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Hahaha vem fan är Hasse Aro..

Jag tror det var uppståndelsen kring allt, därav reaktionen.

Eller att de var väldigt nära på att hon kunde hittats levande men de kom försent.

Usch den sista meningen fick mig att rysa lite.

Men jag tror (och kanske allra mest hoppas ) att det var hela uppståndelsen runt hela försvinnande blandat med en känsla av att kanske ha svikit LH och hennes familj som skapade en stark reaktion bland poliserna. Jag vet hur starkt jag reagerade när jag fick veta att hon var död, och då är jag varken polis eller anhörig.

Sen får man inte glömma att poliser i hyfsat småstäder många gånger känner mycket av personerna som finns i omgivningen. Skulle inte förvåna mig om någon/några poliser som var med kände familjen eller känner någon annan som känner familjen.

Plus att skit händer runt omkring i städerna runt Kinnekulle precis som överallt, mord mm. Men oftast så finns det någon slags förklaring typ att någon har hållit på med knark eller är inblandad i nåt kriminellt. Är det någon gång man som polis lägger ner sin själ så måste det ju vara när en 17-årig tillsynes helt oskyldig flicka försvinner i tomma intet.
2015-06-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Så vitt jag vet så är inte heller vita européer ifrån Litauen en annan "ras" heller. Är så överdrivet att "rassekortet" som sagt, spelas ut när någon nämner deras nationalitet.

Sen som det klagats när folk har kallat Litauerna "dumma", de har säkert normal-intellekt men jobbar ju svart som byggjobbare vilket borgar väl för att de inte direkt har någon högre utbildning och kanske inte heller aspirerar för medlemskap i Mensa. (Adam Alsing hade rätt roliga åsikter om snickare i en morgonshow i radio förrut.)

Man kan ju bara hoppas att det är de misstänkta som sitter häktade som även är skyldiga. Annars hoppas man ju att analyserna av den tekniska bevisningen man väntar på visar vägen till den som gjort det.

Sen kan man ju bara undra om det är de misstänkta själv som driver på sin advokat att överklaga häktningen utan att förstå eller om det är advokaterna som verkar naiva och att det är enda "taktiken" i och med yppandeförbudet. Att överklaga häktningen till HD måste de väl veta ha varit en ganska grov sving i luften.

Bra poäng att påpeka att Litauer inte är en annan ras, de ser ut som skandinavier flest! De är nog normalbegåvande i den miljö de tillhör. De kan utföra de sysslor de är anställda för, och arbetsgivaren var tydligen nöjd. Men vad det krävs för begåvning att begå detta brott vet inte jag, men min spekulation är att det är att se till att det sker när ingen annan ser.

Jag tror inte klienterna kan påverka advokaterna till idiotin att gå till HD. Men klienterna imponeras och får tillförsikt inför allt som kommer ske, med dessa hjältar vid sin sida.

Men det vi ser är medias betydelse som medel att påverka domstolarna. Det jag noterar är faktiskt en ökad rättssäkerhet då vanligt folk intresserar sig för bevisfrågor och ser olika sidor av rättsväsendet. Advokaternas agerande är ett bra exempel på hur man genom exempel från verkligheten lär ut om prövningstillstånd och om HDs roll. Det gör faktiskt dessa trådar nyttig läsning för den som vill lära sig nya saker om brottmål. Det spelar ingen roll vad folk har för åsikter för det är ju det som gör att diskussionen går framåt.

Det absolut viktigaste är att ingen oskyldig döms, och att detta brott utreds ordentligt innan rättegången. Jag kan ha fel i min övertygelse om att det är rätt personer som är häktade. Då är det ju utmärkt att polisen gör sitt jobb, så att de inte blir dömda på min och andras övertygelse i stället för bevis. Men, man får inte göra misstaget att inte låta polisen göra klart sin utredning med den tid de behöver, under täckmantel av rättssäkerhet, för det blir då på bekostnad av brottsoffret och hennes anhöriga.

Det ska vara höga krav på åklagaren, och det ska vara styrkt bortom rimliga tvivel innan en person döms. Det är just diskussionen kring ett fall som gör att tingsrätterna kommer med bättre domar, för att slippa kritik och negativa skriverier. Advokaterna vill framstå som listiga när något blir medialt, men denna gång gick det inte så bra!

Det ska ju inte vara så att det som sker i rättsväsendet, stannar i rättsväsendet och döljs i en välskriven dom. Vi har haft allt för många sådana fall i Sverige, och därav mitt engagemang.
2015-06-26, 14:38
Medlem
Citat:
Missförstå mig inte....jag delar uppfattningen att flickans kropp troligen blev styckad eller på annat sätt rejält förstörd.

Däremot så tycker jag att det är patetiskt av TV4 att i brist på annat låta Aro sitta och tycka

Trolitgvis vi tänker likadant, men jag bara säger att det var inte Aros tyckande som var saken, utan det som en poliskvinna beskrev om händelsen när de hittade kroppen. Konsentrera på det, och inte Aro. Vi är nog överens även om Aro övrigt
2015-06-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Handsken i ladan har väl 'identifierats' av föräldrarna? Om inte annat så borde man ha kollat efter DNA, säkerställt att den var L:s. Som jag förstår det så kan det faktum att andra rört vid handsken förstöra befintligt DNA men det mesta av L:s DNA borde väl finnas i och inte på handsken?

Handsken är ju onekligen en detalj som 'ställer till' det för många av de scenarios som presenteras här. Kanske är det inte, som du är inne på, L:s handske.
Felaktiga uppgifter från media i brottsfall (och annars) är ju inte direkt ovanligt.

Ingenting verkar vara säkert innan bevisen kommer.
2015-06-26, 14:48
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra poäng att påpeka att Litauer inte är en annan ras, de ser ut som skandinavier flest! De är nog normalbegåvande i den miljö de tillhör. De kan utföra de sysslor de är anställda för, och arbetsgivaren var tydligen nöjd. Men vad det krävs för begåvning att begå detta brott vet inte jag, men min spekulation är att det är att se till att det sker när ingen annan ser.

Jag tror inte klienterna kan påverka advokaterna till idiotin att gå till HD. Men klienterna imponeras och får tillförsikt inför allt som kommer ske, med dessa hjältar vid sin sida.

Men det vi ser är medias betydelse som medel att påverka domstolarna. Det jag noterar är faktiskt en ökad rättssäkerhet då vanligt folk intresserar sig för bevisfrågor och ser olika sidor av rättsväsendet. Advokaternas agerande är ett bra exempel på hur man genom exempel från verkligheten lär ut om prövningstillstånd och om HDs roll. Det gör faktiskt dessa trådar nyttig läsning för den som vill lära sig nya saker om brottmål. Det spelar ingen roll vad folk har för åsikter för det är ju det som gör att diskussionen går framåt.

Det absolut viktigaste är att ingen oskyldig döms, och att detta brott utreds ordentligt innan rättegången. Jag kan ha fel i min övertygelse om att det är rätt personer som är häktade. Då är det ju utmärkt att polisen gör sitt jobb, så att de inte blir dömda på min och andras övertygelse i stället för bevis. Men, man får inte göra misstaget att inte låta polisen göra klart sin utredning med den tid de behöver, under täckmantel av rättssäkerhet, för det blir då på bekostnad av brottsoffret och hennes anhöriga.

Det ska vara höga krav på åklagaren, och det ska vara styrkt bortom rimliga tvivel innan en person döms. Det är just diskussionen kring ett fall som gör att tingsrätterna kommer med bättre domar, för att slippa kritik och negativa skriverier. Advokaterna vill framstå som listiga när något blir medialt, men denna gång gick det inte så bra!

Det ska ju inte vara så att det som sker i rättsväsendet, stannar i rättsväsendet och döljs i en välskriven dom. Vi har haft allt för många sådana fall i Sverige, och därav mitt engagemang.

Ja det här håller jag med om, i princip vartenda ord, och det är ju något helt annat än att säga att man redan vet vad litauernas konstiga uppförande berodde på - när det faktiskt inte ens framkommit vad det där uppförandet var för något. Jag tyckte bara att du höll på med en massa "ingen rök utan eld"-resonemang tidigare och att du tryckte på deras ursprung. Men det här var klargörande och uppfriskande att läsa.
2015-06-26, 14:49
Medlem
Löjligt att hoppa på Aro.Han ledde dock Efterlyst i över 20år och det är väl inte helt otänkbart att han har möjlighet att få viss information som få här har.
2015-06-26, 15:04
Bannlyst
Mord vs. dråp?
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vi vet åtminstone att hon utsatts för dödligt våld (mord, dråp eller misshandel och vållande), allt annat är i praktiken uteslutet. Att hon gömts undan är en för GM besvärande omständighet, som gör att mord ligger närmare till hands än dråp.

Tycker att "Det skulle inte förvåna mig..." ofta är en lite feg formulering – allt som är mellan typ 10 och 100 procent sannolikhet är väl inte mycket att förvånas över. Men standardrubriceringen vid dödligt våld är inte misshandel och vållande till annans död, och det är också en rubricering som till stor del används vid typ slagsmål som slutar med att en person dör.

En uppenbar omständighet som pekar mot mord är ju också åklagarens rubricering.

Så, utifrån vad som är känt, är mord betydligt mer sannolikt än vållande till annans död. Skulle det förvåna om det landar på det sistnämnda? Tja, lite beroende på vad som krävs för att bli förvånad förstås, men mig skulle det nog faktiskt förvåna. Att det rör sig om vållande till annans död bedömer jag som mycket osannolikt, mindre än fem procent chans.

Det finns nog mer än döljandet av kroppen som talar för mord.
Det är troligare att LH levde och följde med MGM i bilen, rentutav frivilligt för att tex. hämta alkohol.

Jag har haft kontakter med balter och de har en enastående förmåga att retas, tramsa och leka med tjejer, det är deras grej, deras sätt att flörta. Inget en svensk tjej med skinn på näsan accepterar.

Det uppstår en konflikt som eskalerar i bilen, man slänger ut någonting som tillhör LH vid (FP1).
LH sätter sig nu i motvärn och tar fram mobilen för att ringa. Den rycks ifrån och man fortsätter kasta ut skalet (FP2) och under handgemäng övermannas LH, telefonen bryts isär och kastas ut vid (FP3).

Nu är paniken & striden i full gång och eskalerar. LH skriker som en galning och istället för att stanna vid bostaden för att plocka upp alkohol (Lettiska lastbilar har stannat här förr) fortsätter man mot Martorp där läget förvärras. MGM tystar henne på något sätt (hot eller våld) innan bilen stannar eller öppnas i Martorp där allt får ett mycket oväntat slut.

Detta går mer ihop tidsmässigt från SMS 18:23 och den korta tiden till telefonen stängs av.
Det kanske inte begicks något brott vid Cafét alls?
Varför slänga ut bevis om man begått ett brott?

Handsken kanske tappades av naturliga skäl när LH pratade med MGM? Eller möjligtvis är ett villospår av MGM för att visa att man "hjälper till" och är "oskyldiga"

Slutsats
Vad vill jag säga med teorin? Dödsorsaken och omständigheterna är avgörande helt och hållet, snarare än hur eftrebrottet utförs. Blev LH tex. strypt under ett handgemäng så kan det vara frågan om dråp.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-26 kl. 15:12.
2015-06-26, 15:06
Medlem
Citat:
Stort tack

Nu är väl Aro inte någon klippa men jag gissar att Nyhetsmorgon måste dra till med någonting?
Även om Aro kanske har helt rätt så sitter han likt oss FB-deckare och tror och tycker

Har Hasse Aro uttalat sig igen eller pratar ni om det det gamla, för några veckor sen?
2015-06-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Usch den sista meningen fick mig att rysa lite.

Men jag tror (och kanske allra mest hoppas ) att det var hela uppståndelsen runt hela försvinnande blandat med en känsla av att kanske ha svikit LH och hennes familj som skapade en stark reaktion bland poliserna. Jag vet hur starkt jag reagerade när jag fick veta att hon var död, och då är jag varken polis eller anhörig.

Sen får man inte glömma att poliser i hyfsat småstäder många gånger känner mycket av personerna som finns i omgivningen. Skulle inte förvåna mig om någon/några poliser som var med kände familjen eller känner någon annan som känner familjen.

Plus att skit händer runt omkring i städerna runt Kinnekulle precis som överallt, mord mm. Men oftast så finns det någon slags förklaring typ att någon har hållit på med knark eller är inblandad i nåt kriminellt. Är det någon gång man som polis lägger ner sin själ så måste det ju vara när en 17-årig tillsynes helt oskyldig flicka försvinner i tomma intet.

Håller med dig fullständigt.

Inte fan skulle dom kunna hålla på å stycka och grejer när likhundar sprang omkring där och 1500 pers från MP, snutar, militärer osv runt om sig, nej..
2015-06-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag blev faktiskt chockad över att bli stämplad som rasist. Så jag kände att jag måste förklara att det är jag inte!

Det är så mycket som pekar på att det är rätt gärningsmän. Det är också en sak där polisen lagt locket på och det medför konstiga spekulationer.

Med tanke på Lisas familj så tycker jag att det är bra att man låter begravningen ske innan man släpper detaljerna. Rent mänskligt så är det väldigt anständigt.

Rent psykologiskt så avslöjar kategoriseringen av dem som "litauerna" ens tankemönster här. Många har inte kategoriserat dom mentalt som bröder, eller MGM, eller misstänkta osv, utan den helt ovidkommande urprungskategorin. För dom som forskar i dylika sociologiska och psykologiska sammanhangär det ett talande omedvetet tecken. Ordet "rasism" i sammanhanget är problematiskt för det trollar fram helt andra konnotationer och betydelser hos gemene man än hur ordet används inom forskning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in