Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 13:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Silvrig VAN. Fabrikat & modell?

Det har transporterats bort en silvrig van från MGMs bostad.

Jag har satt ihop en bild där man ser det avspärrade området strax efter gripandet (från en film?) och en något senare (dagen efter?)

De två bilarna som finns, en röd och en silvrig coupé har inte rörts, det var avspärrat för teknisk undersökning. Titta på röda bilens däckläge och placeringen på coupén.
Volvon och Saaben är polisens.

Den silvriga vanen (närmast huset) är borta och jag håller det för troligt att detta var den LT-registrerade.

Fabrikat och modell?
https://anonfiles.com/file/3d33701658fd7a444a37e99906631256
En VW Sharan http://carsorder.com/images/volkswagen-sharan7.jpg
Nämnd förut: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-26, 13:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Ni som vill pröva GW :s insyn i ärendet kan lyssna vad han säger om Lisa fallet i60 minuter - podcasten med Eric Schuldt.
2015-06-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Stort tack

Nu är väl Aro inte någon klippa men jag gissar att Nyhetsmorgon måste dra till med någonting?
Även om Aro kanske har helt rätt så sitter han likt oss FB-deckare och tror och tycker

Den där kvinnliga polisen måste ju ha varit på plats när de hittade kroppen. Annars har hon inte skrivit så där noga i detalj. Hon skrev nog för mycket, men det gjorde hon, innan åklagaren krävde yppandeförbud.
2015-06-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Stort tack

Nu är väl Aro inte någon klippa men jag gissar att Nyhetsmorgon måste dra till med någonting?
Även om Aro kanske har helt rätt så sitter han likt oss FB-deckare och tror och tycker

Hahaha vem fan är Hasse Aro..

Jag tror det var uppståndelsen kring allt, därav reaktionen.

Eller att de var väldigt nära på att hon kunde hittats levande men de kom försent.
2015-06-26, 13:59
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Du vet väl inget om hur LH blivit bragd om livet, om det var på ett brutalt sätt?
Hon kan ha blivit strypt för att tystas.
Återigen, se fallet Yohannes, han dödade EK på ett bevisligen
mycket brutalt sätt för att tysta henne.
Det har inte framkommit att Yohannes har dödat förut så vitt jag vet, han nekade trots överväldigande bevisning hårdnackat.
Har lite svårt att köpa det snacket som vissa vill föra fram.
Vet du?
Oavsett hur hon mördats så är mord brutalt oavsett vilket.
Graden på vad man eller vad man inte tycker är brutalt blir en bisarr kukmätartävling och det intresserar mig inte.

Ingen av oss vet vad som hänt och då kan en gissning vara lika god som en annan. Jag vet att du känner dig bensäker på att det är bröderna, och det kan mycket gärna vara så, men det skadar inte med alternativa teorier.
Personligen tycker jag inte att de verkar stämma som gärningsmän i det här fallet utefter den info som kommit ut.
Fast det är naturligtvis inte hugget i sten för den delen att de inte kan vara skyldiga.

Jag vidhåller att man måste skapa en gärningsmannaprofil, åtminstone så noga man kan utefter de fakta man har.
Man måste veta vilken karaktärstyp GM är. Slarvig eller noggrann? Planerande eller impulsiv? Försöka förstå fynden och försöka fastställa om de var utspridda i stress eller placerade med omtanke.

Skulle det framkomma att man misstänker att GM handlat impulsivt med lågt konsekvenstänkande tror jag inte någon av bröderna är skyldig.
Då är det antingen en psyksjuk svensk eller asylsökande neger, afghan, syrier eller liknande.
2015-06-26, 14:02
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det glädjer mig, att det kryper i dig, för det ska göra det; när fall som dessa diskuteras.

Handen på hjärtat om du var i en situation där du vill rädda ditt skinn skulle du välja den milde och politiskt korrekte tingsnotarien för att resonera om ditt case eller skulle du vända dig till en luttrad skitstövel som du anser jag är?

Jag drar inte växlar på att de är Litauer, det var deras lilla mamma och de handligskraftiga advokaterna som gjorde det. Hi.Hi!

Det var Litauerna som satte agendan med att visa att rassekortet var allt de hade att komma med! Och just för att jag inte är rasse så blev jag road av det! Ännu mer road av att de går till HD i en bevisfråga, för att få bort häktningen.

Så vitt jag vet så är inte heller vita européer ifrån Litauen en annan "ras" heller. Är så överdrivet att "rassekortet" som sagt, spelas ut när någon nämner deras nationalitet.

Sen som det klagats när folk har kallat Litauerna "dumma", de har säkert normal-intellekt men jobbar ju svart som byggjobbare vilket borgar väl för att de inte direkt har någon högre utbildning och kanske inte heller aspirerar för medlemskap i Mensa. (Adam Alsing hade rätt roliga åsikter om snickare i en morgonshow i radio förrut.)

Man kan ju bara hoppas att det är de misstänkta som sitter häktade som även är skyldiga. Annars hoppas man ju att analyserna av den tekniska bevisningen man väntar på visar vägen till den som gjort det.

Sen kan man ju bara undra om det är de misstänkta själv som driver på sin advokat att överklaga häktningen utan att förstå eller om det är advokaterna som verkar naiva och att det är enda "taktiken" i och med yppandeförbudet. Att överklaga häktningen till HD måste de väl veta ha varit en ganska grov sving i luften.
2015-06-26, 14:03
Bannlyst
Silvrig VAN. Fabrikat & modell?
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En VW Sharan http://carsorder.com/images/volkswagen-sharan7.jpg
Nämnd förut: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Nej. Det är en Ford Galaxy ser jag nu.
http://s9.photobucket.com/user/arv6/media/galaxy/Modified%20MK1%20Galaxy/GAL8.jpg.html
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
https://anonfiles.com/file/3d33701658fd7a444a37e99906631256

Då var det utrett. (Redan)
Troligtvis med tonade rutor om man jämför med coupén(tonade) och den röda(icke-tonade)

http://www.motorstown.com/images/ford-galaxy-4x4-06.jpg
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-26 kl. 14:14.
2015-06-26, 14:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inte kommit fram någonting som pekar på mord. Det skulle inte förvåna mig om slutliga brottsrubriceringen blir vållande till annans död och brott mot griftefriden.

Vi vet åtminstone att hon utsatts för dödligt våld (mord, dråp eller misshandel och vållande), allt annat är i praktiken uteslutet. Att hon gömts undan är en för GM besvärande omständighet, som gör att mord ligger närmare till hands än dråp.

Tycker att "Det skulle inte förvåna mig..." ofta är en lite feg formulering – allt som är mellan typ 10 och 100 procent sannolikhet är väl inte mycket att förvånas över. Men standardrubriceringen vid dödligt våld är inte misshandel och vållande till annans död, och det är också en rubricering som till stor del används vid typ slagsmål som slutar med att en person dör.

En uppenbar omständighet som pekar mot mord är ju också åklagarens rubricering.

Så, utifrån vad som är känt, är mord betydligt mer sannolikt än vållande till annans död. Skulle det förvåna om det landar på det sistnämnda? Tja, lite beroende på vad som krävs för att bli förvånad förstås, men mig skulle det nog faktiskt förvåna. Att det rör sig om vållande till annans död bedömer jag som mycket osannolikt, mindre än fem procent chans.
2015-06-26, 14:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den där kvinnliga polisen måste ju ha varit på plats när de hittade kroppen. Annars har hon inte skrivit så där noga i detalj. Hon skrev nog för mycket, men det gjorde hon, innan åklagaren krävde yppandeförbud.

Missförstå mig inte....jag delar uppfattningen att flickans kropp troligen blev styckad eller på annat sätt rejält förstörd.

Däremot så tycker jag att det är patetiskt av TV4 att i brist på annat låta Aro sitta och tycka
2015-06-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kan vi vara säkra på att handsken tillhör LH. Kanske någon annan har tappat handsken, så många som sprang därinne, journalister, MP, poliser, byborna och andra nyfikna. Ladan var ju helt öppen och inte avspärrad hela tiden.

Handsken i ladan har väl 'identifierats' av föräldrarna? Om inte annat så borde man ha kollat efter DNA, säkerställt att den var L:s. Som jag förstår det så kan det faktum att andra rört vid handsken förstöra befintligt DNA men det mesta av L:s DNA borde väl finnas i och inte på handsken?

Handsken är ju onekligen en detalj som 'ställer till' det för många av de scenarios som presenteras här. Kanske är det inte, som du är inne på, L:s handske.
Felaktiga uppgifter från media i brottsfall (och annars) är ju inte direkt ovanligt.
2015-06-26, 14:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Vet du?
Oavsett hur hon mördats så är mord brutalt oavsett vilket.
Graden på vad man eller vad man inte tycker är brutalt blir en bisarr kukmätartävling och det intresserar mig inte.

Ingen av oss vet vad som hänt och då kan en gissning vara lika god som en annan. Jag vet att du känner dig bensäker på att det är bröderna, och det kan mycket gärna vara så, men det skadar inte med alternativa teorier.
Personligen tycker jag inte att de verkar stämma som gärningsmän i det här fallet utefter den info som kommit ut.
Fast det är naturligtvis inte hugget i sten för den delen att de inte kan vara skyldiga.

Jag vidhåller att man måste skapa en gärningsmannaprofil, åtminstone så noga man kan utefter de fakta man har.
Man måste veta vilken karaktärstyp GM är. Slarvig eller noggrann? Planerande eller impulsiv? Försöka förstå fynden och försöka fastställa om de var utspridda i stress eller placerade med omtanke.

Skulle det framkomma att man misstänker att GM handlat impulsivt med lågt konsekvenstänkande tror jag inte någon av bröderna är skyldig.
Då är det antingen en psyksjuk svensk eller asylsökande neger, afghan, syrier eller liknande.

Jag kan garantera dig att vi som arbetat eller arbetar i branscher där man kommer i kontakt med "samhällets olycksbarn" har mött åtskilliga helsvenskar vars personlighet kännetecknats av impulsivitet och "lågt konsekvenstänkande", utan att de varit det minsta "psyksjuka". På rent sunt förnuft säger det mig att det nog kan finnas personer av baltisk härkomst som lider av samma problem. Exklusivt förbehållet för "negrer" och liknande är det bara i huvudet på okunniga flashbackrasister. Så den delen av din tänkta gärningsmannaprofil ger jag inte mycket för, allra minst som ett verktyg för att göra bröderna mindre misstänkta.

Ingen förnekar att två personer som på ytan verkar leva under ordnade förhållanden och sköter sina arbeten utan anmärkning inte är de typiska kandidaterna för att begå grova våldsbrott. Men det är ju inte precis så att det är ont om exempel på "skötsamma" män som begår grova våldsbrott mot kvinnor. Så himla out of the blue är det inte.

Man måste också inse att det inte går att titta med samma sannolikhetsglasögon på en situation ex ante facto och ex post facto Skulle vi av någon anledning ha diskuterat dessa bägge bröder rent allmänt för en månad sen utan koppling till något begånget brott så hade man självklart sagt att inget tyder på (även om vi inte vet något om deras inre liv och drifter) att de är kandidater till att begå ett grovt våldsbrott. Men nu är vi inte där - ett grovt våldsbrott har faktiskt begåtts i brödernas absoluta närhet och tydligen finns ett antal omständigheter som pekar mot dem med tillräcklig styrka för att motivera häktning. "Karaktärsargumentet" tappar väldigt mycket i styrka då.

All respekt för "alternativa teorier", men det här är en punkt där de ofta går vilse. Man överbetonar sin egen (och ev. andras) analys av MGM som "inte nån typisk mördare" och låter det väga tyngre än den faktiska och kanske tunga indiciebevisning som finns mot dem (Finns det riktigt tung teknisk bevisning brukar ju alternativa teorier dö ut).
2015-06-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Han har eget lantbruk tillsamman med sin son. Jag har kollat upp honom och det finns inget som tyder på att han har med fallet att göra mer än att han var med när de hittade handsken.

Okej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in