Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 00:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, slänga ut-teorin känns bättre så. Frågan är hur långt lättare saker ändå skulle kunna flyga vid sidan av vägen om man t ex kör över ett rejält gupp eller i med ett hjul i en tjälskada? Känns som det skulle kunna vara lätt hänt med en nervös och uppstressad förare och en släpvagn...
Du menar en öppen släpvagn? Verkar väl riskabelt att frakta ett lik på en sådan.
2015-06-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Tror han menade att någon skulle fejkat ett ljud för att lura dit henne i och för sig, men ja människan är nyfiken av sig, hon kanske hade hört om stölderna som hade försekommit och var rädd det kunde bli inbrott.

Kan ha varit riktiga ljud. Rent teoretiskt kan ju MGM eller annan ha bråkat/tjafsat med någon människa (typ kvinnan) eller något djur i ladan vilket fick Lisa att reagera. Hon kanske tog moppen dit... och GM kanske körde/sprang tillbaka med moppen till cafeet och lämnade nyckeln i efter det att han påbörjat brottet.
Senast redigerad av ulvan 2015-06-26 kl. 00:52.
2015-06-26, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vilken jävla löjlig kommentar - varför skulle inte GM kunnat ha ett gäng gem, pennor mm i handskfacket på sin bil eller annat fordon t ex? Går du in för att spela i samma liga som fd (?) fängelsekunden som sitter och anklagar folk för att röka på, vara perversa och allt möjligt när han int gillar kommentarer?

Nu var ju detta med gemet fel ändå - man kommer bara åt SIM:en och inte själva batteriet på det viset. Jag förstår inte varför min kommentar annars skulle utesluta att jag kan tänka mig att telefonen slagits sönder. Jag frågade ju t.o.m. i ett annat inlägg efter om nån trodde att det krävdes verktyg för att slå söner mobilen eller om ett hårt kast ner i marken kunde göra susen. Jag tycker det verkar luta åt någon form av verktyg, inte nödvändigtvis något mer avancerat.
Du ifrågasatte specialverktyg för att ta bort batteriet.
Citat:
Specialverktyg, nja... Ett uppböjt gem funkar ganska bra ifall man har tappat bort den där lilla fåniga nyckeln som man ska peta upp batteriluckan med. Egen erfarenhet
Och det var menat som invändning mot att GM behövde slå sönder telefonen.

Men hur som helst, vi har båda lärt oss något nytt i Apples mystiska värld. Låt oss återgå till att diskutera Lisas öde.
2015-06-26, 00:38
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ja, slänga ut-teorin känns bättre så. Frågan är hur långt lättare saker ändå skulle kunna flyga vid sidan av vägen om man t ex kör över ett rejält gupp eller i med ett hjul i en tjälskada? Känns som det skulle kunna vara lätt hänt med en nervös och uppstressad förare och en släpvagn...
Och du tänker dig vidare i så fall att man slagit mobilen i delar och lagt den löst på en öppen vagn som skumpade så mycket att grejerna flög en bit från vägen. Nej enkelt ska det va...
2015-06-26, 00:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Fågan är blev iphonen sönderslagen i samband när mordet skedde eller har den blivit ditlagd efteråt.

Om den blivit ditlagd efteråt måste man fråga sig varför.

- Om det är bröderna (eller nån av dem) själva: Varför skulle de vilja slänga grejerna just där?

- Om det är en annan GM som "lägger ut ett spår" för att få bröderna misstänkta - vad är det som gör att han ens tänker tanken? På vilken grund väljer han ut dem som syndabockar? Det är ju ingen utom polisen såvitt känt som innan fredagen vet att de är föremål för polisens intresse. Det är många här i tråden som inte verkar ha funderat på detta logiska problem. Särskilt konstigt blir det om man hävdar att GM är någon med hyfsad lokalkännedom men inte bosatt på eller extremt förtrogen med platsen. Varför skulle en sån person öht känna till brödernas existens eller deras bostad?

Om man istället tänker att GM lägger ut spår mot kroppen så blir det också en knepig fråga att besvara. Teorin om den empatiska GM som vill att kroppen ska hittas för föräldrarnas skull är... tja. Teorin om en GM som lägger ut spår för att han njuter av att leka en lek med polisen är... tja, misstänkt lik ett standardtema i nån av alla femtielva serier om kriminalteam som åker runt och sätter dit seriermördare. Därmed inte sagt att den är helt otänkbar. Otäck är den förstås.

Personligen tror jag att det finns indicier på bröderna som gör att det blir både knepigt och osannolikt att få in en tredje, oberoende GM i ekvationen.
2015-06-26, 00:42
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan ha varit riktiga ljud. Rent teoretiskt kan ju MGM ha bråkat/tjafsat med någon människa (typ kvinnan) eller något djur i ladan vilket fick Lisa att reagera. Hon kanske tog moppen dit... och GM kanske körde/sprang tillbaka med moppen till cafeet och lämnade nyckeln i.
Han tjafsar med sin fru i ladan. Lisa tar moppen dit för att se vad som händer. De slår ihjäl henne och kör tillbaka mopen.
Alternativt, han tjafsar med ett djur , Lisa åker dit och mannen dödar henne och kör tillbaka moppen. Bilden klarnar...
2015-06-26, 00:43
Ja det är ju mystiskt det här men som vanligt polisen sitter på infon.
Varför släpper man viss info om vilka fynd man hittat ex iphonen vick ju alla veta.
Men man släpper ingen lista på typ, dessa 10 fynd har vi funnit.

Någon form av strategi har polisen eftersom man säger A men inte B.
2015-06-26, 00:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Sorry, norr om caféet fast det står inte exakt var. Enligt en länk till Hällekis som skrivit i twitterform om händelserna.

Insatsledaren gick ut sent (live) och dementerade den spridning av fynd som media tidigare hade gett sken av – och konstaterade att alla fynd som kunde kopplas till Lisa hade gjorts sönder om caféet (längs den förmodade färdvägen). Samtliga fynden föreföll också ha koppling just till telefonen.
Nu bortser jag från de fynd som gjordes under fredagskvällen av MP – strax före gripandet.
2015-06-26, 00:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja det är ju mystiskt det här men som vanligt polisen sitter på infon.
Varför släpper man viss info om vilka fynd man hittat ex iphonen vick ju alla veta.
Men man släpper ingen lista på typ, dessa 10 fynd har vi funnit.

Någon form av strategi har polisen eftersom man säger A men inte B.
Polisen släpper information av två syften, att få information till förundersökningen och för att få PR. Utöver det läcker information, men det är i det här fallet en bristvara.
2015-06-26, 00:48
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hällekis? ... Forshem österäng? (gamla socken)

Edit
Länk till var du hittade detta?

Kolla mina inlägg, länk finns där. Vet inte hur jag länkar när jag citerar :/
2015-06-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Det är olika på olika moppemodeller. Men av de bilder jag funnit på Peugeot Speedfight X 2001, så sitter det ett separat lås på vänster sida långt bak. Så jag tycker definitivt att det är lite märkligt att påsen inte låg i facket när nyckeln sitter i tändningen. Man låser upp facket, plockar ur hjälmen och packar ner väska/påse i samma plats. Klappar igen sadeln, plockar på sig hjälm och handskar. Trycker nyckeln i tändningen och startar. Det är så jag brukar göra, och det är nog så de flesta brukar göra.

Hmmmm ja, med anledning av vad du skriver så verkar det faktiskt vara "avvikande" att påsen var framme och nyckeln i...

Har du någon teori kring varför nyckeln var där den var?
2015-06-26, 00:52
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hmmmm ja, med anledning av vad du skriver så verkar det faktiskt vara "avvikande" att påsen var framme och nyckeln i...

Har du någon teori kring varför nyckeln var där den var?
Det har varit uppe i tråden att hon förvarade hjälmen inne i cafeet och bar den under armen runt hörnet så länge hon iakttogs av sina arbetskamrater.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in