Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Nej! Det enda man vet är att hon hittades död i en lada där endast ett x antal personer hade tillgång till varav de 2 bröderna. Hur hon blivit dödat eller vad som hänt henne är fortfarande ett frågetecken, men lär visa sig när FUP:en kommer.

Tillgången till ladan kan nog hela Sveriges befolkning ha haft, vis av hur det fungerar på "Landet" så kan den ha stått öppen dagtid och kvällstid hela sommaren och bara låsts vi de tillfällen ingen behövde göra nåt mer för dagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Inte undra på att du hinner med 100 inlägg på ett dygn. Mitt inlägg förtjänade en intelligentare kommentar. Bättre kan du Micro.

Det handlade inte om kärleken till katter, det handlar om vad som framkommit till de åtalades fördel, och det är inte mycket, då det är utsagor från mamma och en advokat. Och att det enda omgivningen vet om dem, är att de inte lever rövare normalt och har en katt. De kan snickra och göra sedvanliga uppgifter på ett gods. Det är inget annat än nonsens som framkommit, och det har inget med åklagarens objektivitetsansvar att göra!
Men du resonerar ju hela tiden bakvänt Vresrosen. Det är inte mycket som framkommit till de åtalades fördel, säger du, och att det som framkommit bara är nonsens - men man är inte tvungen att bevisa sin oskuld, inte heller bevisa att man lever oklanderligt. Bevisbördan är faktiskt åt andra hållet.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Nej! Det enda man vet är att hon hittades död i en lada där endast ett x antal personer hade tillgång till varav de 2 bröderna. Hur hon blivit dödat eller vad som hänt henne är fortfarande ett frågetecken, men lär visa sig när FUP:en kommer.
Det beror på vem "man" är
Dvs allmänheten vet inte, men det är mycket möjligt att polis och andra insatta vet.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
M.a.o. Säg inte flaska under förhören utan vänta till huvudförhandlingen, är en rättighet för den åtalade om jag inte är felunderättad, det överraskningsmomentet är iaf inte straffbart.
Men vanligen inte heller särskilt effektivt, eftersom försvaret då inte haft möjlighet att styrka det den misstänkte säger utan får bli lika överraskad som åklagaren.
2015-06-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Angivet lagrum är återigen tvistemål. Jag sitter och letar efter motsvarigheten såvitt gäller brottmål men det är möjligen så att det inte finns någon motsvarighet.

Nej det är det inte. Du har all rätt att tiga i förhör hela vägen in till huvudförhandling. Där kan du välja att fortsätta tiga eller tala.
2015-06-24, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men du resonerar ju hela tiden bakvänt Vresrosen. Det är inte mycket som framkommit till de åtalades fördel, säger du, och att det som framkommit bara är nonsens - men man är inte tvungen att bevisa sin oskuld, inte heller bevisa att man lever oklanderligt. Bevisbördan är faktiskt åt andra hållet.
Precis min poäng.
2015-06-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men vanligen inte heller särskilt effektivt, eftersom försvaret då inte haft möjlighet att styrka det den misstänkte säger utan får bli lika överraskad som åklagaren.

Nej det är sant, särskilt effektivt är det inte, men det va inte det jag ville lyfta utan möjligheten.
2015-06-24, 15:25
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Tillgången till ladan kan nog hela Sveriges befolkning ha haft, vis av hur det fungerar på "Landet" så kan den ha stått öppen dagtid och kvällstid hela sommaren och bara låsts vi de tillfällen ingen behövde göra nåt mer för dagen.

Med tanke på att polisen fick bryta sig in i den så betyder det att ingången till ladan förmodligen var låst. Och då är det ett x antal personer som har tillgång till nyckeln. Jag tror inte GM visste att den ladan var öppen och planerade på att ta livet av BO för att sedan dumpa henne där och köpa till ett extra lås för att sedan låsa ladan.
2015-06-24, 15:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det är sant, särskilt effektivt är det inte, men det va inte det jag ville lyfta utan möjligheten.
Ja, möjligheten finns och praktiska exempel på dem som tigit sig genom förhör - och några som också tigit i huvudförhandlingen - finns ju.
2015-06-24, 15:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Med tanke på att polisen fick bryta sig in i den så betyder det att ingången till ladan förmodligen var låst. Och då är det ett x antal personer som har tillgång till nyckeln. Jag tror inte GM visste att den ladan var öppen och planerade på att ta livet av BO för att sedan dumpa henne där och köpa till ett extra lås för att sedan låsa ladan.
Det kan ju också vara så att den var låst för att det var kväll, arbetet avslutat och en massa folk i rörelse som annars inte finns där.
2015-06-24, 15:27
Medlem
Citat:

Att den va låst just då är ju teoretiskt bara just då, den kan ju för allt vad vi vet ha varit öppen sedan hur länge som helst före just det tillfället.
2015-06-24, 15:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Angivet lagrum är återigen tvistemål. Jag sitter och letar efter motsvarigheten såvitt gäller brottmål men det är möjligen så att det inte finns någon motsvarighet.
Ett exempel är när en man åtalades 2011 för mord på Susann Sallinen i Haninge. Han sa inte flaska förrän vid huvudförhandlingen då han hade läst FUP. Han friades i hovrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in