Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Kanske Lisa hade en annan ordning? Och kanske finns bågon annan orsak att hon steg av moppen än att hon hörde ljud hon ville kolla?
Absolut,jag sa inte att det var så,gissade bara precis som alla ni andra i tråden
2015-06-26, 00:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De fynden har inte bekräftats av polisen. - Av alla de fynd som gjorts (ett drygt tiotal har MF vid ett tillfälle sagt), är det endast X stycken som med säkerhet kunnat kopplas till LH. - De få fynd som har redovisats har samtliga återfunnits på en plats där det varit möjligt för en bilförare (eller dennes passagerare) att kasta ut föremålen genom en vindruta. - Skulle föremål ha hittats så långt från farbar väg att de inte har kunnat kastas från en bil (undantaget nära platsen där LH återfanns), får man kanske börja tänka i lite nya banor.

OK, tack. Borde insett att man inte kan lita på AB. Så typiskt dessa tidningar att satsa jättemycket på bevakning, men ändå inte hålla sina faktaartiklar uppdaterade och tydliga med vad som är från säkra källor och inte.

Jag tvekar just nu mellan hypoteserna att saker har fallit ur under transport och att de kastats ut av en tämligen panikslagen GM. Jag tycker man ska förhålla sig ytterst skeptisk mot alla teorier om medvetet handlande. Till att börja med måste man inse att redan användandet av ordet "spår" knuffar in våra hjärnor mot en bild av medveten kausalitet. En bild som sen kan utöva en ganska kraftfull påverkan när man försöker analysera fynden. Det gäller att inte tappa bort att fyndplatsernas kausala samband kan förklaras precis lika bra av det vi redan vet: Att Lisa eller hennes kropp vid något/några tillfällen måste ha förflyttats från caféet/ladan till Martorp. Själv tror jag inte att hon var vid liv när transporten påbörjades.

Hur känns tanken på en GM som mest av en ögonblicket ingivelse eller efter en eskalerad situation (misslyckat närmande) tar livet av Lisa i nära anslutning till caféet, kanske i ladan. I panik gömmer han undan kroppen, rafsar ihop alla hennes tillhörigheter och åker iväg i sin bil. Fortfarande i panik slänger han ifrån sig prylar åt olika håll under sin färd på jakt efter sin bror (vilken bror som är vilken är en annan fråga). Kanske befinner sig brodern av nån anledning på eller kring Martorp, så det kanske är så att alla tillhörigheter (i stort sett) åker ut längs vägen. Brodern anträffas och underrättas - man bestämmer sig i en hast för att kroppen måste gömmas. Man återvänder till brottsplatsen och stuvar in kroppen när man är säkra på att inte vara observerade. Kör sen till Martorp - valet av gömställe är delvis betingat av att broder 2 råkade befinna sig där ikring. Annat transportmedel än bilen används.

Allt detta kan ha gått på nån timme bara. När man eventuellt återvänder igen för att göra något åt moppen så är det redan folk på plats och man får återvända med oförrättat ärende.
2015-06-26, 00:22
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Du kan komma åt SIM kortet med ett gem men inte batteriet. För att komma åt batteriet behövs först Apples unika pentalobe-skruvmejsel för att öppna bakluckan (iPhone 4/4S) eller displayen (iPhone 5 och senare) och därefter en vanlig stjärnmejsel för att komma åt själva flexconnectorn. Det tar nog 5-10 minuter för ett proffs. Att slå sönder mobilen för att slå av den är betydligt enklare men inte ens det är helt trivialt. Vore intressant att veta exakt hur telefonen oskadliggjorts.
Med en rejäl snickarhammare ska det nog gå...
2015-06-26, 00:24
Bannlyst
Citat:
Du kan komma åt SIM kortet med ett gem men inte batteriet. För att komma åt batteriet behövs först Apples unika pentalobe-skruvmejsel för att öppna bakluckan (iPhone 4/4S) eller displayen (iPhone 5 och senare) och därefter en vanlig stjärnmejsel för att komma åt själva flexconnectorn. Det tar nog 5-10 minuter för ett proffs. Att slå sönder mobilen för att slå av den är betydligt enklare men inte ens det är helt trivialt. Vore intressant att veta exakt hur telefonen oskadliggjorts.

Tack!
(Säger ju att MrFold inte är sig sj ikväll, han tror batteriet är sim kortet)
Men vi vet inte om den är helt sönder lr vad för del som ramlat av (troligtvis glas från skärmen) resten av luren kan vara hel o bara batteri-torsk
2015-06-26, 00:25
Citat:
Helt klart, är det inte enkelt att rent spontant slå sönder den så betyder det ett raseri med en målmedvenhet att absolut beröva personen från iphonen.

Definitivt! den här iphonen kommer du aldrig mer ringa på!
2015-06-26, 00:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Ah okej - my bad. Har aldrig haft anledning att plocka bort själva batteriet och inser att jag dessutom blandade ihop konstruktionen under huven med min gamla Nokiatelefon.
2015-06-26, 00:27
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
OK, tack. Borde insett att man inte kan lita på AB. Så typiskt dessa tidningar att satsa jättemycket på bevakning, men ändå inte hålla sina faktaartiklar uppdaterade och tydliga med vad som är från säkra källor och inte.

Jag tvekar just nu mellan hypoteserna att saker har fallit ur under transport och att de kastats ut av en tämligen panikslagen GM. Jag tycker man ska förhålla sig ytterst skeptisk mot alla teorier om medvetet handlande. Till att börja med måste man inse att redan användandet av ordet "spår" knuffar in våra hjärnor mot en bild av medveten kausalitet. En bild som sen kan utöva en ganska kraftfull påverkan när man försöker analysera fynden. Det gäller att inte tappa bort att fyndplatsernas kausala samband kan förklaras precis lika bra av det vi redan vet: Att Lisa eller hennes kropp vid något/några tillfällen måste ha förflyttats från caféet/ladan till Martorp. Själv tror jag inte att hon var vid liv när transporten påbörjades.

Hur känns tanken på en GM som mest av en ögonblicket ingivelse eller efter en eskalerad situation (misslyckat närmande) tar livet av Lisa i nära anslutning till caféet, kanske i ladan. I panik gömmer han undan kroppen, rafsar ihop alla hennes tillhörigheter och åker iväg i sin bil. Fortfarande i panik slänger han ifrån sig prylar åt olika håll under sin färd på jakt efter sin bror (vilken bror som är vilken är en annan fråga). Kanske befinner sig brodern av nån anledning på eller kring Martorp, så det kanske är så att alla tillhörigheter (i stort sett) åker ut längs vägen. Brodern anträffas och underrättas - man bestämmer sig i en hast för att kroppen måste gömmas. Man återvänder till brottsplatsen och stuvar in kroppen när man är säkra på att inte vara observerade. Kör sen till Martorp - valet av gömställe är delvis betingat av att broder 2 råkade befinna sig där ikring. Annat transportmedel än bilen används.

Allt detta kan ha gått på nån timme bara. När man eventuellt återvänder igen för att göra något åt moppen så är det redan folk på plats och man får återvända med oförrättat ärende.
Ja, nåt sånt där förespråkar jag också. Simpelt ska det vara.
Men om sakerna ramlat av nån kärra eller nåt skulle de ha legat PÅ vägen, inte en bit ifrån den.
2015-06-26, 00:28
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Och med ”där” menas var?

Sorry, norr om caféet fast det står inte exakt var. Enligt en länk till Hällekis som skrivit i twitterform om händelserna.
2015-06-26, 00:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du egen erfarenhet av att bära med dig ett gem också, när du dödar småtjejer? Brukar du bära gem öht? Eller kan du tänka dig att GM slog sönder mobilen för att det var det närmaste han kunde komma på när han ville stänga av den?

Vilken jävla löjlig kommentar - varför skulle inte GM kunnat ha ett gäng gem, pennor mm i handskfacket på sin bil eller annat fordon t ex? Går du in för att spela i samma liga som fd (?) fängelsekunden som sitter och anklagar folk för att röka på, vara perversa och allt möjligt när han int gillar kommentarer?

Nu var ju detta med gemet fel ändå - man kommer bara åt SIM:en och inte själva batteriet på det viset. Jag förstår inte varför min kommentar annars skulle utesluta att jag kan tänka mig att telefonen slagits sönder. Jag frågade ju t.o.m. i ett annat inlägg efter om nån trodde att det krävdes verktyg för att slå söner mobilen eller om ett hårt kast ner i marken kunde göra susen. Jag tycker det verkar luta åt någon form av verktyg, inte nödvändigtvis något mer avancerat.
2015-06-26, 00:31
Fågan är blev iphonen sönderslagen i samband när mordet skedde eller har den blivit ditlagd efteråt.
2015-06-26, 00:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det spärrades i alla fall av där sent på kvällen, fredagen hon hittades.

Hällekis? ... Forshem österäng? (gamla socken)

Edit
Länk till var du hittade detta?
Senast redigerad av rotesau 2015-06-26 kl. 00:41.
2015-06-26, 00:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, nåt sånt där förespråkar jag också. Simpelt ska det vara.
Men om sakerna ramlat av nån kärra eller nåt skulle de ha legat PÅ vägen, inte en bit ifrån den.

Ja, slänga ut-teorin känns bättre så. Frågan är hur långt lättare saker ändå skulle kunna flyga vid sidan av vägen om man t ex kör över ett rejält gupp eller i med ett hjul i en tjälskada? Känns som det skulle kunna vara lätt hänt med en nervös och uppstressad förare och en släpvagn...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in