Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej. Om inget blod hamnade på marken så finns inga spår.

Det är grus på hela platsen...om något faller där eller om någon så mycket som gjort en hastig rörelse i fråga hade dom sett det...är det min dåliga Svenska (jag är invandrare) som gör att du inte förstår!!??
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Dom verkade ju INTE hålla på enligt sina grannar. Så jag tror att alkoholiserade Litauer inte håller...!! Se det dessutom såhär, dom jobbade antagligen lång pass medans dom jobbade, sen om det, som någon skrev här i tråden, va lediga söndagar...så tror jag knappas de går på flaskan direkt.
Men det där vet du ju inget om med säkerhet, kanske inte så kul att vara den granne som säger att de super som fan på kvällarna och spyr och pissar utanför husknuten.
Andra har sagt att de var trevliga, nästan rent jovialiska men det gick inte att prata med dem pga. språkförbistring.
Ytterligare någon har sagt att de höll sig för sig själva mest. Vad är det värt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, självklart kan yttre omständigheter komma att blockera den där omedvetna analysen man gör. Telefonen ringer, någon pratar om något viktigt eller barn som ska tas om hand om.
Men du kommer på det lite senare...? När det lugnat ner sig lite? Du går ut och hämtar nyckeln när sinnet varvar ner lite? Det är i så fall det omedvetna som legat och lurat...

Om det nu var Lisa´s första dag att ta mopeden till jobbet, så gick den omedvetna riskanalysen väldigt snabbt. Dessutom är den påbyggd med ett mått av naturlig försiktighet. Så är det alltid när man gör något första gången.
Även om hon kanske "glömde" nyckeln, lär hon ha kommit på det under dagen. Det naturliga utslaget av att parkera ett fordon, för första gången, utanför/bakom ett café eller liknande är med detta sagt - nästintill givet.

Nej, jag gör inte det, haha. Kommer på det när jag letar efter nycklarna. Muskelminnet sviker mig bara vid dom tillfällena och som du skriver, inte så konstigt. Jag var mest och nyste på en spekulation om nyckeln men jag har försökt hittills att inte spekulera här så jag ska inte försätta. Vi får veta tids nog.
2015-06-25, 22:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Alternativ ett helt klart. Enkelt och logiskt. Femman funkar inte för då borde grejerna legat på vägen. Nu låg de en bit bort från den.

Vet man var alla saker låg exakt? Jag trodde bara man visste var de första fynden (http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg) gjordes? Jag hade fått intrycket att dessa låg i relativ nära anslutning till vägen.
2015-06-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Här anser jag att många gör ett tankefel. Fynden hade aldrig hittats om det inte vore för MP:s och polisens rigorösa sökinsats. Det är inget "spår" som lagts ut för att sätta dit bröderna eller leda dom till BO. Dessutom hade det logiska i så fall varit att placera fynden raka spåret från café till bostaden. Nej dessa få fynd som gjorts längs den södra grusvägen har kastats ut där med hopp om att de aldrig skulle återfinnas och att ingen skulle söka där. All logik talar för att det var någon, med lokalkännedom, som tagit denna omväg från caféet i riktning mot godset eller förbi österut med syftet att göra sig av med vissa tillhörigheter och med mindre risk att upptäckas. Något jag konstaterade redan innan något gripande eller upptäckt av BO ens skett, vilket gör det tröttsamt att konstatera att tråden knappt rört sig framåt sedan dess med idel upprepningar och snilleblixtar...

Den logiska flyktvägen i och med det sista fyndet blir rakt förbi brödernas hus. Om någon av bröderna är skyldig och han var full kan jag kanske köpa det. Antar vi en annan GM än bröderna hur menar du då att flyktvägen varit? Har GM kört upp 300m på vägen mot bördernas hus och fortsatt den vägen förbi brödernas hus med väldigt stor risk att bröderna eller någon annan ska se GM och kört den vägen till Martorp?, kört upp 300m slängt ut mobildelarna och sedan backat ,vänt och kört rakt på och sedan ut på den södra vägen som leder till Martorp? eller gått ut på åkern och slängt mobildelarna och sedan kört var?

Själv tror jag att GM vänt bilen efter att slängt mobildelarna 300m upp mot brödernas hus och sedan tagit någon väg söderut för att slutligen komma upp på den större vägen någonstans mellan Husaby och Martorp.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-06-25 kl. 22:59.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
En sak slog mig angående den där påsen. I min värld (jag kör EU-moppe till och från jobbet varje dag) sätter man nyckeln i tändningslåset precis innan man ska dra iväg. Och en sån moppe som Lisa hade har ett stort hjälmfack under sadeln där man lätt packar ner en mindre väska eller påse innan avfärd. Speciellt en lite halvlång sträcka som denna så vill man inte ha en påse dinglande på styret. Så med moppen funnen, startklar med nyckel i tändningen, borde påsen ha legat i facket, inte på marken eller hängande i styret.

Ja, och det kan vara precis här någonstans avbrottet kom...
Den där påsen kan antingen ha ställts på marken eller hängts på styret, medans man öppnar sadelfacket. Som du säger, man vill helst inte ha en påse slående mot knäna en massa km. Om man kan stuva undan den, då gör man det.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Före månadsskiftet.
Ser fram emot det, så vi får klarhet i vad som hänt.
Inte minst skicket på kroppen.
Sargad= Bestialiskt?
Inte sargad= Mer lika mord som tidigare har hänt.
2015-06-25, 22:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Det är grus på hela platsen...om något faller där eller om någon så mycket som gjort en hastig rörelse i fråga hade dom sett det...är det min dåliga Svenska (jag är invandrare) som gör att du inte förstår!!??
Din svenska är utmärkt! Men du tycks förutsätta att gruset var nykrattat och att ingen gått på det på hela dan. Många hade naturligtvis gått på det och det går knappast att se om en människa har legat ner. Dessutom har GM trampat runt i det. Så om inget blod finns där går det nog inte att se om någon legat ner.
2015-06-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Instämmer där.
Man kollar snabbt runt i närmaste omgivningen så hon inte blivit upptagen av något eller ligger skadad eller sjuk någonstans - vilket pappan ju faktiskt gjorde, bland annat skall man ha kollat att hon inte gått in i kaféet igen och att något hänt där.
Sen skulle man nog ganska snabbt ringa polisen.

Man kanske bör tillägga att man kan fått andra indikationer vid eller runt cafe't på kvällen som aldrig är släppt till media men indikerar på ett bortförande. Polisen säger inte allt av diverse anledningar, de behåller det för sig själva för eventuellt framtida bruk.

Sen pappans agerande är inte det minsta märkligt utan snarare en alert förälder. Hon tar moppen styvt 5 mil till jobbet för första gången, jag hade iaf kollat att allt funkar ok, soppa, startar etc. innan jag släpper iväg barnet. Då sen hon sänder sms vilket sannolikt har just med mopedfärd och sträcka så föräldrar vet, nu startar hon.

Sen dyker hon inte upp, svarar ej på mobilen som är stendöd, givetvis börjar man omedelbart efterforska, tar bilen och åker emot och tänker, knappast soppatorsk för det har jag kollat åt henne men kanske motorstopp eller ännu värre, en olycka. I mitt tycke ett helt normalt beteende om man är rädd om sina barn.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vet man var alla saker låg exakt? Jag trodde bara man visste var de första fynden (http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg) gjordes? Jag hade fått intrycket att dessa låg i relativ nära anslutning till vägen.

Det här är väl den mest exakta kartan om man får utgå ifrån att journalisten har markerat exakt rätt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab Det är väl de enda helt säkert bekräftade fyndplatserna.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-06-25 kl. 22:51.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Men det där vet du ju inget om med säkerhet, kanske inte så kul att vara den granne som säger att de super som fan på kvällarna och spyr och pissar utanför husknuten.
Andra har sagt att de var trevliga, nästan rent jovialiska men det gick inte att prata med dem pga. språkförbistring.
Ytterligare någon har sagt att de höll sig för sig själva mest. Vad är det värt?

Jag vet ingenting om dom...jag drar bara en egen teori. Jag har jobbat på ställen där det varit blandat med både svenskar och invandrare (mestadels folk från Baltikum). De som mest söp var ju Svenskarna, medans invandrarna jobbade övertid så fort tillfälle gavs. Jag säger inte att dessa herrar är guds barn...men ni får det att låta som att ALLA människor från Baltikum är alkoholiserade och idioter!!
2015-06-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lite dåligt med spekulationer om frugan så här kommer några.

* hon är inte inblandad i mordet överhuvudtaget
* hon har inte gett bröderna alibi för tiden vid försvinnandet
* hon mår mycket dåligt av det som hänt
* hon anar att bröderna är skyldiga
* hon håller tyst under förhör som hon får göra när det gäller nära anhöriga
* polisen anser henne inte som viktig i utredningen
* hon stack hem till Litauen för hon anar att loppet är kört

Förmodligen så är frugan helt förstörd av det som hänt och eftersom att hon med stor sannolikhet inte har gjort sig skyldig till något brott så var det ju bara att släppa henne. Skulle inte ens tro att hon kallas som vittne vid en eventuell rättegång då man inte kan tvingas till det när det gäller nära anhöriga. Hade hon däremot gett bröderna alibi för tiden vid försvinnandet så hade det varit andra bullar. Då hade hon knappast blivit släppt så fort.

Jag tror lilla frun är förvirrad och rädd för hur det nu ska gå för henne själv, i framtiden! Ingen försörjning längre, och det är inte så lätt för henne att få tag på en ny karl med tanke på hur ökänd hon är. Sen ser hon ju inte särskilt bra ut heller, rejält överviktig. Hon får det svårt med jobb, för det hon kan är att städa.

Sen så tror jag att hon vet mer än vad hon kommer att medge, och jag tror hon har anledning att vara rädd för bröderna. Det kan i slutändan bli så att hon kommer känna lättnad om hennes man döms till livstid för mordet. .

Man kan inte tvinga henne att vittna. Jag tror hon hade stannat om hon varit övertygad om att de var oskyldiga. En kvinna lämnar väl inte sin man på ett svenskt häkte och åker till Litauen om han är oskyldig. Det logiska är om en man är oskyldigt häktad, så väntar frun. Att stanna på plats och hämta innestående löner hos AJ och vara en god hustru hade jag trott kvinnor gör när mannen har problem. Hon hade fått hjälp av myndigheter om AJ slängt ut henne från bostaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in