Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag ser det som möjligt tills du berättar varför de omöjligt kunnat missa det.

För att dom gått igenom hela jäkla platsen med både hund och andra hjälpmedel. Det fanns överhuvudtaget inga spår vid mopeden eller i det absoluta närområdet (läs; några få meter från moppen) förutom hennes påse, mopeden och nycklarna...räcker det!?
2015-06-25, 22:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Hur lång tid kommer det ta innan vi får reda på hur hon dog?
Jag menar när åklagaren lägger papperen på bordet så svenska folket får veta?
Före månadsskiftet.
2015-06-25, 22:33
Medlem
2 män runt 20-årsåldern syntes låsa baksidan av cafet kvällstid 10/6. Är de förhörda? Kanske ja missat i media om dessa män? vilka är de?
2015-06-25, 22:34
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, varför inte? Påsen är ju ett eget avsnitt för sig - bara en del av rutinen. Antagligen var det en påse som medbringades från caféet, med tex ombyteskläder eller liknande. Hurvida den hängde på styret eller stod på marken är inte så relevant. Dess placering är mer en slump som går att spåra tillbaka till en människas rutin.
Men jag är övertygad om att nyckeln inte suttit i mopeden under dagen. Man gör riskanalyser helt omedvetet, hela tiden. En sådan omedveten analys leder i detta fallet normalt till en medvetenhet över "stöldrisk" inringat.
Säg tex att man bor på en gård, lite avsides, ingen trafik förbi huset osv osv. Jag kan lämna bilnyckeln kvar i tändningslåset på ett sådant ställe - inga problem.
Däremot på ICA-parkeringen, där tar man ur den, låser bilen, utan att egentligen tänka så mycket på det, men man är medveten om stöldrisk. (lämnar inga värdesaker synligt etc)
Den omedvetna riskanalysen yttrar sig helt naturligt hos många.
En sak slog mig angående den där påsen. I min värld (jag kör EU-moppe till och från jobbet varje dag) sätter man nyckeln i tändningslåset precis innan man ska dra iväg. Och en sån moppe som Lisa hade har ett stort hjälmfack under sadeln där man lätt packar ner en mindre väska eller påse innan avfärd. Speciellt en lite halvlång sträcka som denna så vill man inte ha en påse dinglande på styret. Så med moppen funnen, startklar med nyckel i tändningen, borde påsen ha legat i facket, inte på marken eller hängande i styret.
Medlem
Hur "unikt" är det här fallet? Själv kan jag inte riktigt påminna mig om att jag hört något liknande i Sverige på de senaste åren. Det enda jag kommer på är Engla.

Men är det inte väldigt mycket uppmärksamhet på fallet, via media och internet? Varför?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, jag tror på pappan gick på magkänslan och jag tror att han snabbt också fick gehör därför att han helt säkert vet både hur man skall prata med myndigheter och att han faktiskt har ett yrke som säger att han inte blir hysterisk i första taget - utan hans observationer och hans känsla får en förstärkt betydelse av att han skall kunna läsa situationer.
Så spelade hans yrke in i den snabba stora insatsen så handlar det inte om att han som militär har förtur -- däremot att poliser förstår/förväntar sig en högre grad av analysförmåga hos yrkesgrupper som måste ha det.

Bra bedömt tror jag. Han samlade in fakta snabbt, och redogjorde på "samma språk" som polisen pratar på = snabbt beslut om graden av allvar.
Lite nu beroende på vad hans militära roll är, ställer jag mig dock skeptisk till att han yttrade något om det direkt i telefonsamtalet. Det är nog mer troligt något som framgått senare (eller sist i tel-samtalet), tex när polis kom till platsen och hans vänner redan var där och igång med sök.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker sannolikheten för att någon vill sätta dit bröderna om det skulle visa sig bröderna är oskyldiga är lika hög som den indiciekedja som nu pekar mot att bröderna är skyldiga är. Handsken hittas i den byggnad där bröderna normalt arbetar, det sista fyndet på grusvägen hittas en bit rakt upp mot brödernas hem. Lisa hittas på en plats som vad det verkar bröderna i arbetet ofta befinner sig på. Mordet sker en Söndag då bröderna är lediga och jag tror inte det är slumpen att det sker just på en Söndag. GM visste att bröderna var lediga då och risken för att de skulle befinna sig i området runt cafet var minimala utifrån GM:s perspektiv och i kombination med alla andra fynd som leder mot bröderna så passar Söndagen in väldigt bra på att misstänkliggöra bröderna ännu mer.

GM har haft informationen om brödernas rutiner helt klart, och fått informationen antingen genom att stå väldigt nära bröderna och förmodligen även bo i området, kartlagt bröderna tiden före,eller fått informationen ifrån någon i området som vet om brödernas rutiner.

Det eller som jag skrev. Att AJ ställt till det och fått hjälp av bröderna att dölja detta...genom att lova massa pengar
2015-06-25, 22:36
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
För att dom gått igenom hela jäkla platsen med både hund och andra hjälpmedel. Det fanns överhuvudtaget inga spår vid mopeden eller i det absoluta närområdet (läs; några få meter från moppen) förutom hennes påse, mopeden och nycklarna...räcker det!?
Nej. Om inget blod hamnade på marken så finns inga spår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De som bor närmast gården är de c:a 40-åriga paren skrivna på adresserna Martorp 1, strax nordväst om gården, och Martorp skola direkt sydost om gården.
Från köksfönstret på Martorp skola ser man gårdens baksida och förmodligen även den vita byggboden.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men borde då påsen med tillhörigheter stått på marken?

Eller så stannade Gm och började prata med henne. Kanske han erbjöd att köra hem henne eftersom det blåste...
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Före månadsskiftet.
Fast "före månadskiftet" betyder det närmaste.. (jmr - "före helgen" .. med "före en helg" )
Annars heter det "före ett månandsskifte" ..

Men det lär ta minst till i höst innan något åtal väcks.
2015-06-25, 22:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Fel i mitt minne, i Hällekis stod det. Lyckas inte länka, dock.
Det är under sökets sista dag och handlar om söket, i NLT, inte i SLA. http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4064217-tv-utgar-fran-att-lisa-finns-i-omradet-
2015-06-25, 22:38
Medlem
bokfodrals avatar
http://www.hallekis.com/xx150609a.htm

Kl. 21.54 samma kväll Lisa hittades, här skriver tidningen om en avspärrning norr om caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in