Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Ja, jag tror på pappan gick på magkänslan och jag tror att han snabbt också fick gehör därför att han helt säkert vet både hur man skall prata med myndigheter och att han faktiskt har ett yrke som säger att han inte blir hysterisk i första taget - utan hans observationer och hans känsla får en förstärkt betydelse av att han skall kunna läsa situationer.
Så spelade hans yrke in i den snabba stora insatsen så handlar det inte om att han som militär har förtur -- däremot att poliser förstår/förväntar sig en högre grad av analysförmåga hos yrkesgrupper som måste ha det.
Bra bedömt tror jag. Han samlade in fakta snabbt, och redogjorde på "samma språk" som polisen pratar på = snabbt beslut om graden av allvar.
Lite nu beroende på vad hans militära roll är, ställer jag mig dock skeptisk till att han yttrade något om det direkt i telefonsamtalet. Det är nog mer troligt något som framgått senare (eller sist i tel-samtalet), tex när polis kom till platsen och hans vänner redan var där och igång med sök.