Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ett slag mot huvudet och att hon ramlar ihop är inte mycket till strid. Frågan blir med blodet. Får för mig att håret hinner suga upp en del. - Mer långsökt: hjälmen trycks på huvudet för att hindra att blod rinner.

Och det tror du polisens tekniker hade missat...jo, tjena!!
2015-06-25, 22:27
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt sökfunktionen i SLA finns inte ordet norr i samband med Lisa under eller efter fyndet.

Fel i mitt minne, i Hällekis stod det. Lyckas inte länka, dock.
2015-06-25, 22:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Stackars din man😄😄
Inget synd om honom - det han som vill bo i Sverige -- själv vill jag flytta till Barcelona

Citat:
Jag håller med dig, pappan gick på magkänslan som nu visade sig rätt.
Ja, jag tror på pappan gick på magkänslan och jag tror att han snabbt också fick gehör därför att han helt säkert vet både hur man skall prata med myndigheter och att han faktiskt har ett yrke som säger att han inte blir hysterisk i första taget - utan hans observationer och hans känsla får en förstärkt betydelse av att han skall kunna läsa situationer.
Så spelade hans yrke in i den snabba stora insatsen så handlar det inte om att han som militär har förtur -- däremot att poliser förstår/förväntar sig en högre grad av analysförmåga hos yrkesgrupper som måste ha det.
2015-06-25, 22:28
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänkte vi kunde försöka diskutera de olika teorierna till hur det kommer sig att gjorda fynd tycks bilda ett slags spår mellan platsen offret försvann och platsen där offrets kropp (av allt att döma) hittades. Jag urskiljer följande alternativ:

1.) GM (oavsett vem) har slängt ut sakerna planlöst i terrängen för att göra sig av med dem
2.) GM har lagt ut sakerna för att polisen skulle hitta fram till kroppen
3.) GM har lagt ut ett spår som tycks peka mot de bägge brödernas bostad för att leda bort misstankar från sig själv och överföra dem på bröderna istället
4.) GM har lagt ut sakerna för att förvilla polisen i största allmänhet
5.) GM har tappat sakerna under transporten av kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen, t ex därför att kroppen och offrets tillhörigheter transporterades på en kärra eller i en traktorskopa

Nån som ser fler alternativ som nämnts? Man kan förstås tänka sig kombinationer mellan dem också.

Vilka styrkor/svagheter ser du med respektive hypotes? Vill du rangordna dem?
Alternativ ett helt klart. Enkelt och logiskt. Femman funkar inte för då borde grejerna legat på vägen. Nu låg de en bit bort från den.
2015-06-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Eftersom du resonerade rimligt kring de upphittade sakerna längs vägen lägger jag till vad jag tror.
Jag tror på en enkel förklaring utan planering och ondska. Som jag skrev i ett tidigare inlägg föreställer jag mig att en något påstruken litauer känner sig ganska charmig när han får se den söta flickan vid mopeden. Han går fram och försöker snacka lite och Lisa försöker vara artigt snäll och positiv och hoppas på att han ska dra snart. Han har nåt verktyg eller flaska eller nåt i handen. Tafsar lite lätt och får en örfil och han svarar refexmässigt med en smäll mot hennes huvud. Slaget tar så illa att hon ramlar ihop och han inser att hon är död. Nästa infall är att han måste gömma undan henne snabbt ifall någon anna dyker upp. Bär ner henne till ladan och ringer brorsan och säger att nåt allvarligt har hänt och att han ska komma genast med bilen. Han dyker snart upp och de drar iväg mot Martorp och slår sönder mobilen på vägen och kastar iväg delarna.

Denna version av händelsen tar bort alla svårförståeliga aspekter av händelseförloppet. T ex att en eller båda skulle smugit på henne därför att de visste att hon skulle åka moped första gången etc. Eller med ont i sinnet lurat ned henne till ladan och försökt våldta henne och det gick snett och ströp hennen etc etc.
Nej jag tror på något ytterst torftigt. Om denna historia överenstämmer någorlunda med vad som hände kommer det att rubriceras som dråp för GM.

Vad sägs om detta?

Låter som en fullt möjlig scenario. Med den möjligheten att annan än nämnd GM skulle ha kunnat gjort samma sak.
2015-06-25, 22:29
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Och det tror du polisens tekniker hade missat...jo, tjena!!
Jag ser det som möjligt tills du berättar varför de omöjligt kunnat missa det.
2015-06-25, 22:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Varför förutsätter du medveten avsikt bakom alla fynd?
Jag förutsätter inte medveten avsikt bakom alla fynd. Varför förvränger du vad jag skriver?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Ok ville bara kolla.

Dom verkade ju INTE hålla på enligt sina grannar. Så jag tror att alkoholiserade Litauer inte håller...!! Se det dessutom såhär, dom jobbade antagligen lång pass medans dom jobbade, sen om det, som någon skrev här i tråden, va lediga söndagar...så tror jag knappas de går på flaskan direkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker sannolikheten för att någon vill sätta dit bröderna om det skulle visa sig bröderna är oskyldiga är lika hög som den indiciekedja som nu pekar mot att bröderna är skyldiga är. Handsken hittas i den byggnad där bröderna normalt arbetar, det sista fyndet på grusvägen hittas en bit rakt upp mot brödernas hem. Lisa hittas på en plats som vad det verkar bröderna i arbetet ofta befinner sig på. Mordet sker en Söndag då bröderna är lediga och jag tror inte det är slumpen att det sker just på en Söndag. GM visste att bröderna var lediga då och risken för att de skulle befinna sig i området runt cafet var minimala utifrån GM:s perspektiv och i kombination med alla andra fynd som leder mot bröderna så passar Söndagen in väldigt bra på att misstänkliggöra bröderna ännu mer.

GM har haft informationen om brödernas rutiner helt klart, och fått informationen antingen genom att stå väldigt nära bröderna och förmodligen även bo i området, kartlagt bröderna tiden före,eller fått informationen ifrån någon i området som vet om brödernas rutiner.

Jag var inne på denna tanke igår eller i förrgår. Men det var "långsökt och korkat" enligt de flesta här
2015-06-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, vem la ut ägodelarna då, om korkad GM inte gjorde det? Ordet snilleblixt var menat åt inlägget som jag citerade och handlade om snilleblixtar i tråden.

Vet vi att någon "la ut ägodelarna"?
Bannlyst
[quote=cem77|53825912]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Om det finns mastdata som pekar ut MGM varför använde åklagaren inte det i häktningsbegäran då?

Det är en bra fråga. Min erfarenhet är att just en bra IT-forensisk utredning kombineras med förhör och ganska så omfattande fältmätningar. Det har man inte hunnit med, men sov tryggt för det pågår

Jag kan bara konstatera att faktumet att utföra förhör med en tolk tar längre tid än vanligt och att undersökning av telefoner mm. kräver mer arbete.

Att jämföra med de prover och analyser som väntas från NFC.
Medlem
Citat:
Tänkte vi kunde försöka diskutera de olika teorierna till hur det kommer sig att gjorda fynd tycks bilda ett slags spår mellan platsen offret försvann och platsen där offrets kropp (av allt att döma) hittades. Jag urskiljer följande alternativ:

1.) GM (oavsett vem) har slängt ut sakerna planlöst i terrängen för att göra sig av med dem
2.) GM har lagt ut sakerna för att polisen skulle hitta fram till kroppen
3.) GM har lagt ut ett spår som tycks peka mot de bägge brödernas bostad för att leda bort misstankar från sig själv och överföra dem på bröderna istället
4.) GM har lagt ut sakerna för att förvilla polisen i största allmänhet
5.) GM har tappat sakerna under transporten av kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen, t ex därför att kroppen och offrets tillhörigheter transporterades på en kärra eller i en traktorskopa

Nån som ser fler alternativ som nämnts? Man kan förstås tänka sig kombinationer mellan dem också.

Vilka styrkor/svagheter ser du med respektive hypotes? Vill du rangordna dem?

Absolut 1 och 5 troligast.

Att en gärningsman placerar ut föremål som något slags spår fram till bröderna och kroppen anser jag ytterst osannolikt. Detta är ingen film. Har aldrig hört talas om något liknande. Har det ens hänt i verkligheten förut? Nej. Det tror jag inte på. Ju mer jag tänker på det ju mindre sannolikt tycker jag det är också.

1 eller 5. Lutar åt nr 1 av dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in