Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 22:15
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Handsken är spåret som visar oss till den sannolika brottsplatsen (förhoppningsvis kan utredningen visa just detta), GM:s första "misstag". En plats som GM kände till och kunde agera ostört vid. BO lurades dit eller överfölls och togs dit. Jag tror även att det var där hon bragdes om livet, med viss reservation. Därefter transport via omvägen till fyndplatsen. Båda dessa platser har få saker gemensamt- vilket är anmärkningsvärt och mycket betydelsefullt. Det är vad jag tror.
Eftersom du resonerade rimligt kring de upphittade sakerna längs vägen lägger jag till vad jag tror.
Jag tror på en enkel förklaring utan planering och ondska. Som jag skrev i ett tidigare inlägg föreställer jag mig att en något påstruken litauer känner sig ganska charmig när han får se den söta flickan vid mopeden. Han går fram och försöker snacka lite och Lisa försöker vara artigt snäll och positiv och hoppas på att han ska dra snart. Han har nåt verktyg eller flaska eller nåt i handen. Tafsar lite lätt och får en örfil och han svarar refexmässigt med en smäll mot hennes huvud. Slaget tar så illa att hon ramlar ihop och han inser att hon är död. Nästa infall är att han måste gömma undan henne snabbt ifall någon anna dyker upp. Bär ner henne till ladan och ringer brorsan och säger att nåt allvarligt har hänt och att han ska komma genast med bilen. Han dyker snart upp och de drar iväg mot Martorp och slår sönder mobilen på vägen och kastar iväg delarna.

Denna version av händelsen tar bort alla svårförståeliga aspekter av händelseförloppet. T ex att en eller båda skulle smugit på henne därför att de visste att hon skulle åka moped första gången etc. Eller med ont i sinnet lurat ned henne till ladan och försökt våldta henne och det gick snett och ströp hennen etc etc.
Nej jag tror på något ytterst torftigt. Om denna historia överenstämmer någorlunda med vad som hände kommer det att rubriceras som dråp för GM.

Vad sägs om detta?
2015-06-25, 22:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"Händer sällan en normalbegåvad"? När jag haft fullt upp att få in två barn genom dörren och ev. matvaror så har jag glömt nyckeln i låset och det har hänt några gånger. Normalbegåvad och annars inte ett dugg glömsk så det är väl muskelminnet som svikit mig då, men dock har det ju hänt när jag blivit distraherad av annat som nyckeln blivit kvar i låset.

Ja, självklart kan yttre omständigheter komma att blockera den där omedvetna analysen man gör. Telefonen ringer, någon pratar om något viktigt eller barn som ska tas om hand om.
Men du kommer på det lite senare...? När det lugnat ner sig lite? Du går ut och hämtar nyckeln när sinnet varvar ner lite? Det är i så fall det omedvetna som legat och lurat...

Om det nu var Lisa´s första dag att ta mopeden till jobbet, så gick den omedvetna riskanalysen väldigt snabbt. Dessutom är den påbyggd med ett mått av naturlig försiktighet. Så är det alltid när man gör något första gången.
Även om hon kanske "glömde" nyckeln, lär hon ha kommit på det under dagen. Det naturliga utslaget av att parkera ett fordon, för första gången, utanför/bakom ett café eller liknande är med detta sagt - nästintill givet.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 22:18.
2015-06-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, fler kan göra tankefel. Den rigorösa sökinsatsen kunde ha varit påbörjad när spåret lades ut. Omvägen kanske valdes med tanke på att den skulle komma att sökas av. En till snilleblixt.

Tror du verkligen att brottslingar är smarta? Planerat sina brott och lägger ut spår?

Det finns smarta brottslingar men inte när det gäller denna typs brott.

Om du tror annat så är du helt fel ute. De flesta brottslingar som begår denna typ av brott är korkade och saknar impulskontroll. Det är förvånande hur många som lyckas klara sig ett bra tag innan de åker dit.

Sen när de fångas in ser man att de har olika störningar, låg utbildning, skriv och språksvårigheter och allt annat som ska förklaras pedagogiskt i tingsrätten för att få lindrigare straff. Att någon arbetar bra på ett gods, och inte är pratsam ska inte förväxlas med intelligens och särskild listighet.
2015-06-25, 22:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Lite dåligt med spekulationer om frugan så här kommer några.

* hon är inte inblandad i mordet överhuvudtaget
* hon har inte gett bröderna alibi för tiden vid försvinnandet
* hon mår mycket dåligt av det som hänt
* hon anar att bröderna är skyldiga
* hon håller tyst under förhör som hon får göra när det gäller nära anhöriga
* polisen anser henne inte som viktig i utredningen
* hon stack hem till Litauen för hon anar att loppet är kört

Förmodligen så är frugan helt förstörd av det som hänt och eftersom att hon med stor sannolikhet inte har gjort sig skyldig till något brott så var det ju bara att släppa henne. Skulle inte ens tro att hon kallas som vittne vid en eventuell rättegång då man inte kan tvingas till det när det gäller nära anhöriga. Hade hon däremot gett bröderna alibi för tiden vid försvinnandet så hade det varit andra bullar. Då hade hon knappast blivit släppt så fort.
2015-06-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Eftersom du resonerade rimligt kring de upphittade sakerna längs vägen lägger jag till vad jag tror.
Jag tror på en enkel förklaring utan planering och ondska. Som jag skrev i ett tidigare inlägg föreställer jag mig att en något påstruken litauer känner sig ganska charmig när han får se den söta flickan vid mopeden. Han går fram och försöker snacka lite och Lisa försöker vara artigt snäll och positiv och hoppas på att han ska dra snart. Han har nåt verktyg eller flaska eller nåt i handen. Tafsar lite lätt och får en örfil och han svarar refexmässigt med en smäll mot hennes huvud. Slaget tar så illa att hon ramlar ihop och han inser att hon är död. Nästa infall är att han måste gömma undan henne snabbt ifall någon anna dyker upp. Bär ner henne till ladan och ringer brorsan och säger att nåt allvarligt har hänt och att han ska komma genast med bilen. Han dyker snart upp och de drar iväg mot Martorp och slår sönder mobilen på vägen och kastar iväg delarna.

Denna version av händelsen tar bort alla svårförståeliga aspekter av händelseförloppet. T ex att en eller båda skulle smugit på henne därför att de visste att hon skulle åka moped första gången etc. Eller med ont i sinnet lurat ned henne till ladan och försökt våldta henne och det gick snett och ströp hennen etc etc.
Nej jag tror på något ytterst torftigt. Om denna historia överenstämmer någorlunda med vad som hände kommer det att rubriceras som dråp för GM.

Vad sägs om detta?

Och vart finns spåren av "strid" vid mopeden då??
2015-06-25, 22:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle

Vad sägs om detta?
Inget dåligt scenario, men du kan stoppa in vilken man som helst i stället för litauern, och du behöver inte blanda in brorsan, han kan göra allt själv och haft bilen på plats redan innan.
2015-06-25, 22:21
Medlem
Nu har åklagaren 4-5 dagar på sig att "sy ihop säcken" sas, något säger mig att dom kommer att lyckas. Tror också dom jobbat brett.
2015-06-25, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tror du verkligen att brottslingar är smarta? Planerat sina brott och lägger ut spår?

Det finns smarta brottslingar men inte när det gäller denna typs brott.

Om du tror annat så är du helt fel ute. De flesta brottslingar som begår denna typ av brott är korkade och saknar impulskontroll. Det är förvånande hur många som lyckas klara sig ett bra tag innan de åker dit.

Sen när de fångas in ser man att de har olika störningar, låg utbildning, skriv och språksvårigheter och allt annat som ska förklaras pedagogiskt i tingsrätten för att få lindrigare straff. Att någon arbetar bra på ett gods, och inte är pratsam ska inte förväxlas med intelligens och särskild listighet.
Jaha, vem la ut ägodelarna då, om korkad GM inte gjorde det? Ordet snilleblixt var menat åt inlägget som jag citerade och handlade om snilleblixtar i tråden.
2015-06-25, 22:25
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Och vart finns spåren av "strid" vid mopeden då??
Ett slag mot huvudet och att hon ramlar ihop är inte mycket till strid. Frågan blir med blodet. Får för mig att håret hinner suga upp en del. - Mer långsökt: hjälmen trycks på huvudet för att hindra att blod rinner.
2015-06-25, 22:25
Medlem
MrFolds avatar
Tänkte vi kunde försöka diskutera de olika teorierna till hur det kommer sig att gjorda fynd tycks bilda ett slags spår mellan platsen offret försvann och platsen där offrets kropp (av allt att döma) hittades. Jag urskiljer följande alternativ:

1.) GM (oavsett vem) har slängt ut sakerna planlöst i terrängen för att göra sig av med dem
2.) GM har lagt ut sakerna för att polisen skulle hitta fram till kroppen
3.) GM har lagt ut ett spår som tycks peka mot de bägge brödernas bostad för att leda bort misstankar från sig själv och överföra dem på bröderna istället
4.) GM har lagt ut sakerna för att förvilla polisen i största allmänhet
5.) GM har tappat sakerna under transporten av kroppen från brottsplatsen till fyndplatsen, t ex därför att kroppen och offrets tillhörigheter transporterades på en kärra eller i en traktorskopa

Nån som ser fler alternativ som nämnts? Man kan förstås tänka sig kombinationer mellan dem också.

Vilka styrkor/svagheter ser du med respektive hypotes? Vill du rangordna dem?
2015-06-25, 22:26
Hur lång tid kommer det ta innan vi får reda på hur hon dog?
Jag menar när åklagaren lägger papperen på bordet så svenska folket får veta?
2015-06-25, 22:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, vem la ut ägodelarna då, om korkad GM inte gjorde det? Ordet snilleblixt var menat åt inlägget som jag citerade och handlade om snilleblixtar i tråden.

Varför förutsätter du medveten avsikt bakom alla fynd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in