Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror du har mycket rätt. Jag tror också att GM lämnade mopeden - startklar- var i ett medvetet syfte - Lisa skulle blivit bortrövad av random person i riktning bort från Blomberg.

Att denna sökinsats skulle komma så snabbt och massivt tror jag GM aldrig förväntat sig. Och framförallt inte att strålkastarna skulle rikta sig mot just Blomberg och Martorp!
.

Lite märkligt dock med handsken i ladan som gjorde att polisen "bet sig fast" just där.

Att det är någon med lokalkännedom står väl klart.

Inte så jäkla konstigt. Innan man hade gjort några fynd visste man vad man skulle leta. Söderut.

Masterna begränsade sökområdet och man hade bra koll på MGM tidigt. Jag sätter en slant på att deras telefoner avslöjade något, men man kunde inte vara säker.

När Hans-och-Gretaspåret blev tillräckligt långt hade man även mastdata historik som ledde till Martorp. Det räckte med att MGM nyste så tog man dem och körde en husrannsakan.

Inom timmar efter gripandet hade man avancerat lika långt sökmässigt som på 3-4 dygn.
Naturligtvis hade Polisen sina aningar men inte tillräckligt innan gripandet.
2015-06-25, 21:52
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag har också sagt att om försvinnandet har med pappans bakgrund att göra så kommer vi inte att få veta det, jag tror faktiskt att det kan gälla även orsaken till polisens relativt snabba hantering av ärendet. Har det med rikets säkerhet att göra och hur polisen bedömer hotbilder kring försvarsanställda och deras anhöriga och rutiner för hur händelser hanteras, så utgår jag ifrån att vi aldrig kommer att få ett svar, det ligger i sakens natur.
Framförallt behövs inte pappans yrke eller bakgrund för att polisen ska förstå allvaret. Där för ska man inte krångla till det.
2015-06-25, 21:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men borde då påsen med tillhörigheter stått på marken?
Nej, den borde ha hängt på styret. http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/
Citat:
Här stod Lisa Holms EU-moped parkerad efter försvinnandet söndagen den 7 juni. Med nyckeln i tändningslåset och en kasse som hängde på styret. Hjälmen saknades.
2015-06-25, 21:56
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom ingen av oss vet vad hon textade till pappan 18.23 så är detta en minst en lika bra teori, om inte bättre, än många andra teorier i den här tråden.

Vad hon än kan ha skrivit så vet naturligtvis polisen vad detta var.
Tänk om hon skrev "de 2 litauiska bröderna som jobbar här intill står och stirrar på mig, det är obehagligt och jag förstår inte vad de pratar om, åker nu".
Hur som, jag blir mäkta förvånad om inte den ene eller bägge litauerna är skyldiga och kan bindas till brottet.
Det vore en sensation om det är några andra, precis allt pekar mot dem.
2015-06-25, 21:57
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt en artikel där det nämns var polisen fortsatte att undersöka efter det att Lisa hade hittats, har ett starkt minne av att en ödegård nämndes, vet någon vilken den gården är, har någon en länk till artikeln?

Om uppgiften stämmer, vad finns på den ödegården, vem brukar vara där, hur ser brödernas koppling till den ödegården ut?

Det ringer en klocka hos mig nu, att det spärrades av ett stort område norr om caféet sedan hon hade hittats.
Tror det var lokaltidningen SLA (eller vad den heter?)
Medlem
Citat:
Jag tror du har mycket rätt. Jag tror också att GM lämnade mopeden - startklar- var i ett medvetet syfte - Lisa skulle blivit bortrövad av random person i riktning bort från Blomberg.

Att denna sökinsats skulle komma så snabbt och massivt tror jag GM aldrig förväntat sig. Och framförallt inte att strålkastarna skulle rikta sig mot just Blomberg och Martorp!
.

Lite märkligt dock med handsken i ladan som gjorde att polisen "bet sig fast" just där.

Att det är någon med lokalkännedom står väl klart.

Handsken är spåret som visar oss till den sannolika brottsplatsen (förhoppningsvis kan utredningen visa just detta), GM:s första "misstag". En plats som GM kände till och kunde agera ostört vid. BO lurades dit eller överfölls och togs dit. Jag tror även att det var där hon bragdes om livet, med viss reservation. Därefter transport via omvägen till fyndplatsen. Båda dessa platser har få saker gemensamt- vilket är anmärkningsvärt och mycket betydelsefullt. Det är vad jag tror.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hans-och Gretaspåret samt mastdatahistorik.

[quote=inmodumanus|53825808]Inte så jäkla konstigt. Innan man hade gjort några fynd visste man vad man skulle leta. Söderut.

Masterna begränsade sökområdet och man hade bra koll på MGM tidigt. Jag sätter en slant på att deras telefoner avslöjade något, men man kunde inte vara säker.

När Hans-och-Gretaspåret blev tillräckligt långt hade man även mastdata historik som ledde till Martorp. Det räckte med att MGM nyste så tog man dem och körde en husrannsakan.

Inom timmar efter gripandet hade man avancerat lika långt sökmässigt som på 3-4 dygn.
Naturligtvis hade Polisen sina aningar men inte tillräckligt innan gripandet.[/QUOTE]

Det ligger nog mycket i det du skriver. Skulle inte förvåna mig det minsta om det var på detta sätt mycket tidigt.

När Hans-och Gretaspåret blev tillräckligt långt, så kan polisen mycket väl ha haft tillgång till mastdatahistorik som ledde fram till just Martorp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-25 kl. 22:00.
2015-06-25, 21:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Tänk om hon skrev "de 2 litauiska bröderna som jobbar här intill står och stirrar på mig, det är obehagligt och jag förstår inte vad de pratar om, åker nu".
Hur som, jag blir mäkta förvånad om inte den ene eller bägge litauerna är skyldiga och kan bindas till brottet.
Fast nu var det inte det hon skrev - det hade framkommit snabbt om hon sett konstiga människor i närheten.
2015-06-25, 22:00
Medlem
cem77s avatar
[quote=Skaraborg2|53825886]
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Inte så jäkla konstigt. Innan man hade gjort några fynd visste man vad man skulle leta. Söderut.

Naturligtvis hade Polisen sina aningar men inte tillräckligt innan gripandet.[/QUOTE]

Det ligger mycket i det du skriver. Skulle inte förvåna mig det minsta om det var på detta sätt mycket tidigt.

När Hans-och Gretaspåret blev tillräckligt långt, så kan polisen mycket väl ha haft tillgång till mastdatahistorik som ledde fram till just Martorp.

Om det finns mastdata som pekar ut MGM varför använde åklagaren inte det i häktningsbegäran då?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Men borde då påsen med tillhörigheter stått på marken?

Ja, varför inte? Påsen är ju ett eget avsnitt för sig - bara en del av rutinen. Antagligen var det en påse som medbringades från caféet, med tex ombyteskläder eller liknande. Hurvida den hängde på styret eller stod på marken är inte så relevant. Dess placering är mer en slump som går att spåra tillbaka till en människas rutin.
Men jag är övertygad om att nyckeln inte suttit i mopeden under dagen. Man gör riskanalyser helt omedvetet, hela tiden. En sådan omedveten analys leder i detta fallet normalt till en medvetenhet över "stöldrisk" inringat.
Säg tex att man bor på en gård, lite avsides, ingen trafik förbi huset osv osv. Jag kan lämna bilnyckeln kvar i tändningslåset på ett sådant ställe - inga problem.
Däremot på ICA-parkeringen, där tar man ur den, låser bilen, utan att egentligen tänka så mycket på det, men man är medveten om stöldrisk. (lämnar inga värdesaker synligt etc)
Den omedvetna riskanalysen yttrar sig helt naturligt hos många.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 22:03.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Allt utom den tekniska bevisningen!
2015-06-25, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det ringer en klocka hos mig nu, att det spärrades av ett stort område norr om caféet sedan hon hade hittats.
Tror det var lokaltidningen SLA (eller vad den heter?)
Enligt sökfunktionen i SLA finns inte ordet norr i samband med Lisa under eller efter fyndet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in