Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 18:25
Medlem
Jag skulle vilja lägga en sak i bakfickan intill FUP kommer och det är den möjliga händelse som väldigt tidigt figurerade, en stökig eller irriterande person på cafe't lördag när flickan jobbade. Det verkar som det framkom från kollegor eller ägaren men senare tystades ner. Tråden for iväg till en udda internet känd person men var helt fel.

Vad jag menar är att där kan det finnas en upprinnelse till vad som så drastiskt hände på söndagen när flickan försvann. Inte ovanligt att sådana tidigare iakttagelser senare tystas ner av länsman för man vill ha det lite för sig själva. Den/de som lämnat uppgifterna om de är sanna kan fått munkavle av polisen att inte mer prata om saken utåt.

Detta är inte verifierat men om det finns sanningshalt så kan ett avvisande eller liknande bli en kränkning för en labil person och ungefär såhär, "får jag bara tillfälle skall jag täppa igen truten på snorungen" och hon inväntades på söndagen, personen visste var moppen var och försäkrade sig att hon var ensam. Har svårt att få ihop ett överfall helt random utan någon tidigare kontakt fast sånt har hänt, det vet vi.
Om uppgiften stämmer så kan man vända på saken, vem/vilka uppträder störande i ett cafe ute på landsbygden en lördag, personer på genomresa eller personer som besöker området eller den lokala byfånen eller helt enkelt lokalt boende som dragit några bärs.

Detta kan vara ett jäkla långskott men FUP får sen förtälja hur deras vägar korsades.
Har bara lite svårt att få in att de blivit så betuttad i hennes skönhet så hela proppskåpet brann upp när hon helt plötsligt står där ensam vid moppen.
2015-06-25, 18:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag skulle vilja lägga en sak i bakfickan intill FUP kommer och det är den möjliga händelse som väldigt tidigt figurerade, en stökig eller irriterande person på cafe't lördag när flickan jobbade. Det verkar som det framkom från kollegor eller ägaren men senare tystades ner. Tråden for iväg till en udda internet känd person men var helt fel.

Vad jag menar är att där kan det finnas en upprinnelse till vad som så drastiskt hände på söndagen när flickan försvann. Inte ovanligt att sådana tidigare iakttagelser senare tystas ner av länsman för man vill ha det lite för sig själva. Den/de som lämnat uppgifterna om de är sanna kan fått munkavle av polisen att inte mer prata om saken utåt.

Detta är inte verifierat men om det finns sanningshalt så kan ett avvisande eller liknande bli en kränkning för en labil person och ungefär såhär, "får jag bara tillfälle skall jag täppa igen truten på snorungen" och hon inväntades på söndagen, personen visste var moppen var och försäkrade sig att hon var ensam. Har svårt att få ihop ett överfall helt random utan någon tidigare kontakt fast sånt har hänt, det vet vi.
Om uppgiften stämmer så kan man vända på saken, vem/vilka uppträder störande i ett cafe ute på landsbygden en lördag, personer på genomresa eller personer som besöker området eller den lokala byfånen eller helt enkelt lokalt boende som dragit några bärs.

Detta kan vara ett jäkla långskott men FUP får sen förtälja hur deras vägar korsades.
Har bara lite svårt att få in att de blivit så betuttad i hennes skönhet så hela proppskåpet brann upp när hon helt plötsligt står där ensam vid moppen.
Vad anser du om det som sagts förut i tråden om denne cafegäst?
2015-06-25, 18:30
Medlem
Olyckligtvis så blåste det väl kraftigt den dagen då är det ju svårt att höra någonting det ska i sådana fall
vara någon i den riktningen dit de blåste insatta på orten kanske vet i vilken riktning det blåste den aktuella dagen. Sedan påverkar väl även blåsten vittring för hundarna om det dessutom rört sig så många i området samtidigt?
2015-06-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Det tystades nog inte ner, det var väl bara så att sanningen på något som förstorats upp kom fram? Att det rörde sig om en vanlig gnäbbig Svensson som fått mjölk i kaffet eller hallon i blåbärspajen?
2015-06-25, 18:33
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Olyckligtvis så blåste det väl kraftigt den dagen då är det ju svårt att höra någonting det ska i sådana fall
vara någon i den riktningen dit de blåste insatta på orten kanske vet i vilken riktning det blåste den aktuella dagen. Sedan påverkar väl även blåsten vittring för hundarna om det dessutom rört sig så många i området samtidigt?
Och att det blåste kraftigt innebär också att de saker som anses ha spritts medvetet istället faktiskt kan ha flyttat sig med blåstens hjälp. Mobilskal och kläder etc.
2015-06-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen

Hundens nos skall vara i marken ... Beroende på vilken typ av specialhund som används förstås.
2015-06-25, 18:42
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast de kan ju haft tur genom att ha förvarat kropp och kläder på platser där DNA förstörs. Vad säger DNA-experterna om denna möjlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
DNA är i sig vattenlösligt, men de celler som DNA:t finns inuti är inte vattenlösliga, och hur mycket de sköljs bort av t ex regnvatten beror på vilka celler det rör sig om, och vilket material de finns på.

Vad gäller metoder för att förstöra DNA så att det inte kan analyseras, så har detta diskuterats en del i krimforumet, speciellt i arboagtrådarna. Lika lite här som där känner jag för att tala om alla mina egna tips om hur man kan förstöra DNA, men en metod som är relativt välpublicerad på nätet är att att svabba med en lösning av natriumhypoklorit, till exempel Klorin.

Om kroppen och kläderna först legat i dammen, tex?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska ha klart för sig att det är väldigt sällan som man finner förövarens DNA på en mördad kropp, om det inte rör sig om sexualmord. I det flesta andra fall får man förövarens DNA antingen från synliga blod- eller salivfläckar eller från hårstrån på brottsplatsen.
OK, det kan bli knepigt alltså.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-25 kl. 18:51.
2015-06-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hundens nos skall vara i marken ... Beroende på vilken typ av specialhund som används förstås.
Menar att det är väl inte det mest optimala att söka spår i en storm. Blir väl att andra dofter vispas omkring samtidigt oavsett. Det var ju jättemånga hundar som sökte samtidigt enligt media...
2015-06-25, 18:44
Medlem
djembelelles avatar
Djembelelles spådom: GM kommer att åberopa dråp, åklagaren försöker få det till mord.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Och att det blåste kraftigt innebär också att de saker som anses ha spritts medvetet istället faktiskt kan ha flyttat sig med blåstens hjälp. Mobilskal och kläder etc.

En ring eller ett klockspännne som ramlat i backen lyfter knappast en byvind särskilt långt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Hunden kan snappa upp och följa ett spår på marken, men kan också få vittring i luften och hitta källan som avger doften utan att nosa på marken, samt en kombination mellan det här.
2015-06-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle

Hur hårt blåste det och ifrån vilket väderstreck? "Delar av en mobiltelefon" som hittats dryga 300meter rakt upp mot brödernas hus: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab så måste det blåst riktigt bra. Då är det nog större sannolikhet jornalisten på AB markerat/skrivit fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in