Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-20, 13:29
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Om du skulle göra något så korkat som att mörda en människa

Nej jag ska verkligen inte mörda någon.

Citat:
så bör du med dagens teknik se att du antingen måste elda upp liket och de ytor du kommit i kontakt med på mordplatsen utan att flytta liket eller så måste du se till att ingen någonsin hittar liket.

Med andra ord det då inte så svårt att ta bort spåren. Man gör helt enkelt rent efter sig. Tvivlar på att man skulle behöva bränna upp liket. Räcker nog med att rengöra det.

Citat:
Oavsett hur bra du städar så finns det alltid spår. Om inte DNA så något mer traditionellt spår som vittne, blodstänk, fingeravtryck etc.

Tanken har aldrig slagit dig att det är genom fingeravtryck, blodstänk etc, etc dem oftast hittar DNA?

Vittnen??? Det fattar väll vem som helst att man åker fast om det finns vittnen. Fattar inte varför du skriver med det.
Citera
2008-09-20, 13:44
Medlem
minschas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vittnen??? Det fattar väll vem som helst att man åker fast om det finns vittnen. Fattar inte varför du skriver med det.

Om vittnena inte blir så skrämda så de inte vågar vittna förstås... med jämna mellanrum kan man knacka på deras dörr o kräva en summa pengar dessutom för att det inte ska hända deras barn något, och för att de ska förstå att du fortfarande kräver respekt för det jobb du har utfört
Citera
2008-09-20, 13:54
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minscha
Om vittnena inte blir så skrämda så de inte vågar vittna förstås... med jämna mellanrum kan man knacka på deras dörr o kräva en summa pengar dessutom för att det inte ska hända deras barn något, och för att de ska förstå att du fortfarande kräver respekt för det jobb du har utfört

Det förstår jag med! Men jag är ute efter att få veta om det är så svårt att tvätta bort DNA. Vilket jag inte tror att det är.

Men ingen verkar veta. Tycker det borde räcka med vatten på stället man har vidrört. För DNAt kan ju inte direkt krypa in i nån annas hud.
Citera
2008-09-20, 15:47
Medlem
Citat:
Nej jag ska verkligen inte mörda någon.

Ointressant, frågan var hypotetisk, "Om du skulle ..."

Citat:
Med andra ord det då inte så svårt att ta bort spåren. Man gör helt enkelt rent efter sig. Tvivlar på att man skulle behöva bränna upp liket. Räcker nog med att rengöra det.

Om du bränner liket så bränner du även alla möjligheter att hitta något som ens skulle likna en proteinmolekyl, använd lite logik pls. Väljer du att bara rengöra så kommer du att missa något som sedan kan hittas.

Citat:
Tanken har aldrig slagit dig att det är genom fingeravtryck, blodstänk etc, etc dem oftast hittar DNA?

Jo det är självklart men när du fokuserar på att göra dig kvitt DNA så kommer du att lämna ett fett fotspår, krutstänk, glömmer att fila pipan, slagstiftet, kammaren och slutstycket, lämnar ett fingeravtryck på insidan handsken du slänger etc. Elda upp skiten istället.
Vittnen: Bara för att du tror att kusten är klar så är den inte garanterat det. Det finns smarta vittnen som du inte ser och inte vet om. Det gör det nästan alltid.
Citera
2008-09-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minscha

Håller du på sådär så motiverar du ju dem bara att sätta dit dig?
Citera
2008-09-20, 15:54
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ointressant, frågan var hypotetisk, "Om du skulle ..."

Det är iofs sant

Citat:
Om du bränner liket så bränner du även alla möjligheter att hitta något som ens skulle likna en proteinmolekyl, använd lite logik pls. Väljer du att bara rengöra så kommer du att missa något som sedan kan hittas.

Men låt oss säga att jag slår dej i ansiktet så att du svimmar! Sen så rengör jag där jag har slagit dig. Då kan dem ju knappast finna DNA?

Citat:
Jo det är självklart men när du fokuserar på att göra dig kvitt DNA så kommer du att lämna ett fett fotspår, krutstänk, glömmer att fila pipan, slagstiftet, kammaren och slutstycket, lämnar ett fingeravtryck på insidan handsken du slänger etc. Elda upp skiten istället.

Jag tror att det går att ta bort DNA utan att gå så långt. Skulle jag misshandla någon så tvivlar jag på att dem skulle leta DNA på marken osv.

Och låt oss säga att brottet begås på vintern, då kan dem ju aldrig finna DNA i snön som exempel. ( tror inte det i alla fall)

Citat:
Vittnen: Bara för att du tror att kusten är klar så är den inte garanterat det. Det finns smarta vittnen som du inte ser och inte vet om. Det gör det nästan alltid.

Jag tvivlar på att den nästan alltid finns vittnen
Citera
2008-09-20, 16:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Kokande vatten eller starka lösningsmedel borde fungera.
DNA är en tillräckligt termostabil molekyl för att tåla kokande vatten i vart fall hyfsat. Starka lösningsmedel är inte heller särskilt bra, eftersom DNA, som sat, är en kraftigt vattenlöslig molekyl som inte löser sig konventionella organiska lösningsmedel.
Citera
2008-09-20, 16:28
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Som rubriken lyder kan man det?? Låt oss säga att jag har begått ett brott och mitt DNA finns hos Polisen. Jag begår ett nytt brott.

Mord som ett exempel. Jag mördar en person och mitt saliv, blod, hår etc hamnar på kroppen. Kan jag då tvätta bort mitt DNA med vatten?? Eller finns det på personen, eller brottsplatsen för alltid?

Om det börjar regna! Regnar inte bevisen bort då? Blev bara nyfiken på hur det där fungerar då dem nuförtiden uppenbart kan lösa brott som har begåtts för en 20-30 år sedan. Med hjälp utav DNA då.

Och om det är så lätt för dem att hitta DNA så borde det väll vara lika lätt att städa undan bevisen?

Jag ska sätta dit dig din jävel, om det så är det sista jag gör.
Citera
2008-09-20, 16:29
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
DNA är en tillräckligt termostabil molekyl för att tåla kokande vatten i vart fall hyfsat. Starka lösningsmedel är inte heller särskilt bra, eftersom DNA, som sat, är en kraftigt vattenlöslig molekyl som inte löser sig konventionella organiska lösningsmedel.

Men du, DNA går väll inte in i någon annas kropp! ( förutom när man har samlag då ) Så hur ska dem då kunna finna DNA om jag slår dig i ansiktet som ett exempel, och sen så tar jag en blöt trasa eller nått och tvättar rent där jag har slagit dig.

Då borde ju DNAt försvinna? Varför annars använder brottslingar handskar? För att inte lämmna fingeravtryck och DNA. Det måste ju vara jättesvårt att säkra DNA i vissa brottsfall. Exempel, våldtäkt. De flesta kvinnor duschar ju bort bevisen. Det är ju ingen nyhet. Och om det räcker med ducsh för att DNAt ska försvinna från kroppen så borde det ju då räcka med att göra rent runt stället man har slagit personen på.
Citera
2008-09-20, 16:29
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Jag ska sätta dit dig din jävel, om det så är det sista jag gör.

Sätta dit mig för vadå?? Jag måste väll för fan få fråga kontroversilella frågor på ett kontroversiellt forum som Fb utan att folk tror att man har/ ska göra nått.
Citera
2008-09-20, 16:55
Medlem
Citat:
Men låt oss säga att jag slår dej i ansiktet så att du svimmar! Sen så rengör jag där jag har slagit dig. Då kan dem ju knappast finna DNA?

Jag tror att det går att ta bort DNA utan att gå så långt. Skulle jag misshandla någon så tvivlar jag på att dem skulle leta DNA på marken osv.

Så du tror inte dem kollar efter DNA på marken, men i ansiktet på en person som har fått en smäll utan några som helst vittnen är det standard att leta efter DNA? Hör du själv hur dumt det låter? Förövrigt så gillar du att upprepa dig va?
Citera
2008-09-20, 17:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Så om en person mördar en annan och kroppen ligger i skogen en vecka eller så, och det regnar på kroppen så kan dem ändå hitta DNA??
Beror på hurpass tydliga besudlingar och/eller kontaktpunkter det finns, till exempel. Det räcker ju inte med att det finns DNA. Man måste leta efter det på rätt ställe också.

Citat:
Om DNA finns på kroppen och man tvättar sig med vatten så borde det ju försvinna??
Förmodligen sköljer du bort de flesta främmande celler genom att tvätta dig ordentligt med tvål, ja.

Citat:
Men inte på kläderna om man inte gör nått med dem?
Nä.

Citat:
Och om en person får en annans DNA på sig så måste det ju försvinna inom en ganska så kort tid. För annars går ju alla människor omkring med 1000 tals olika personers DNA på sig hela tiden.
Man ska ha klart för sig att det är väldigt sällan som man finner förövarens DNA på en mördad kropp, om det inte rör sig om sexualmord. I det flesta andra fall får man förövarens DNA antingen från synliga blod- eller salivfläckar eller från hårstrån på brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in