2015-06-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Om man antar att de växer exponentiellt, dvs med samma procentsats varje månad sedan valet, så kommer de att ha nått 30 procent om cirka 15 månader, om man använder försiktiga siffror.

Det går ju att räkna så..visst, men partier brukar inte följa enkla exponentialfunktioner. Men som ett riktvärde kan det vara en intressant räkneoperation.
2015-06-25, 16:02
Medlem
ColaKexs avatar
Det går riktigt bra för SD i opinionen nu vilket är glädjande. Om partiet kan leverera på Almedals-veckan så är jag övertygad om dom flesta opinionsinstitut kommer visa 20%+
2015-06-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atland
Om man antar att de växer exponentiellt, dvs med samma procentsats varje månad sedan valet, så kommer de att ha nått 30 procent om cirka 15 månader, om man använder försiktiga siffror.

Japp och lagom till valet 2018 har de, med 3,6% tillväxt dryga 67%

Jag gissar att SD får ca 30-35% 2018 om inte S och M öppet går ut och säger att de ska regera tillsammans efter 2018. Då blir det ännu högre.
2015-06-25, 16:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Det går riktigt bra för SD i opinionen nu vilket är glädjande. Om partiet kan leverera på Almedals-veckan så är jag övertygad om dom flesta opinionsinstitut kommer visa 20%+

Knappast. Sentio och yougov ligger på lite drygt 20% så dom andra borde ticka in på 15-16.
2015-06-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Knappast. Sentio och yougov ligger på lite drygt 20% så dom andra borde ticka in på 15-16.

Det intressanta med dessa är ökningen, inte nivån som sådan.
Sedan kan det hända att det talas migration/integration under Almedalsveckan. M har ju t ex kommit med ett utspel, liksom vissa vänsterdebattörer. Blir det mycket migrationsfrågor kommer detta också att gynna SD.
2015-06-25, 17:08
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det går ju att räkna så..visst, men partier brukar inte följa enkla exponentialfunktioner. Men som ett riktvärde kan det vara en intressant räkneoperation.

Om man tänker sig att ökningen är en smittoverkan, där en viss andel av dem som röstar sd får med sig nya väljare genom att berätta om sitt partival, så är en exponentiell modell rimlig en tid, tills antalet potentiella, nya sympatisörer börjar på att sina.
2015-06-25, 17:17
Medlem
Mextremes avatar
Vet inte om det är o.k. att diskutera förtroende för partiledare.
Dagens Ipsos undersökning jämför förtroende för partiledaren vs väljarsympati parti.

Tycker att det förvånar Jimmie har såpass lågt förtroende som 18%.
http://www.dn.se/nyheter/politik/fortroendet-for-stefan-lofven-stortdyker/
Visserligen har han varit sjukskriven men för mig verkar många ha respekt för Jimmie som politiker oavsett.
Jag menar har Fridolin 30% är det något allvarligt fel på folk och att Romson har tvåsiffrigt är närmast groteskt. Vad är det för amöbor som kan känna förtroende för henne. De måste ha frågat runt på Södermalm.
2015-06-25, 17:19
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Men om det händer kommer SD därefter att får över 30, kanske 40 och på sikt upp mot 50. Hur ska Decemberpartiet ta tillbaka de rösterna? Men DÖ faller å andra sidan innan SD når 30.

Nej, det tror jag inte. Om man tittar på jämförbara länder med proportionellt valsystem så är det väldigt svårt att få mer än 30 %. Det vanliga är att tre eller fyra partier ligger runt 20 % eller något enstaka uppåt 30 %.

Att SD skulle gå uppåt 20 % är det ju väldigt många som förutspått under lång tid eftersom det är vad många partier de jämförs med ute i Europa har nått. Det som är överraskande är att det gått väldigt långsamt under lång tid och väldigt snabbt senaste tiden.
2015-06-25, 17:21
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Vet inte om det är o.k. att diskutera förtroende för partiledare.
Dagens Ipsos undersökning jämför förtroende för partiledaren vs väljarsympati parti.

Tycker att det förvånar Jimmie har såpass lågt förtroende som 18%.
http://www.dn.se/nyheter/politik/fortroendet-for-stefan-lofven-stortdyker/
Visserligen har han varit sjukskriven men för mig verkar många ha respekt för Jimmie som politiker oavsett.
Jag menar har Fridolin 30% är det något allvarligt fel på folk och att Romson har tvåsiffrigt är närmast groteskt. Vad är det för amöbor som kan känna förtroende för henne. De måste ha frågat runt på Södermalm.
Sanningen är att många människor tror på vad står i MSM, därav de höga siffrorna för Fridolin och Romson.
2015-06-25, 17:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag tror att han menar att den är konstant. Jag menar att den ökar i takt med att SD tar sig in bland den universitetsutbildade medelklassen.
Det är en grupp som är ovilliga att tala om vad dom ska rösta på. Speciellt om det inte råkar vara moderaterna och speciellt om det är så att personen nyligen har gått över till SD. Däremot borde det ju samtidigt bli betydligt lättare att vara öppen med att vara SD-anhängare när opinionssiffrorna ser ut som dom gör. Det är svårt att väga dom sakerna mot varandra.

Det jag menade med inlägget som blev citerat är att jag tror att om Bradleyeffekten ökar borde gapet mellan telefonundersökningar och internetpaneler också öka eftersom "pinsamheten" verkar vara störst i telefonundersökningar. och eftersom gapet är någorlunda konstant tror jag att de viktningsfaktorer vi använder för opinionsinstituten fortfarande är riktiga.
Senast redigerad av Aja Baja 2015-06-25 kl. 17:46.
2015-06-25, 18:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Så har då både moderater och sossarna - lagom inför almedalsveckan - oblygt kört in på SD:s planhalva.
Nu ska det minsann sparas på ensamkommande och folk ska kunna freda sina fastigheter mot intrång från tiggare.

Grattis SD, nu har ni fått ännu mera rätt.

Jag har uppmärksammat det också. Dock väldigt tamt. Och det räcker inte. SD-sympatisörerna skrattar bara åt dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag tror att han menar att den är konstant. Jag menar att den ökar i takt med att SD tar sig in bland den universitetsutbildade medelklassen.
Visst är det så. En lärare är väldigt indoktrinerad ifrån universitetet, men det finns "smarta" lärare också och de kommer över till den sverigevänliga sidan just as we speak.
2015-06-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Sanningen är att många människor tror på vad står i MSM, därav de höga siffrorna för Fridolin och Romson.
Fast Romson är ju i fritt fall.

Men dock...jag tror det finns en skämseffekt när det gäller Åkesson. Sätt Åkesson mot Romson i en debatt...det blir spel mot ett mål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in