2015-06-25, 12:11
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
En tanke: Kanske är Bradleyeffekten ännu större nu, trots att SD är så stora att stigmat borde minska. Tanken är att de nya SD-sympatisörerna kommer från medelklass och högre utbildade, två grupper där SD-stigmat är som högst.

Kanske, kanske inte. Det är väldigt svårt att säga något säkert. Känns om möjligt än svårare nu än tidigare, då Bradleyeffekten var både väntad och uppenbar. Jag skulle inte lägga alltför mycket vikt på mätningar utförda med telefonintervjuer i alla fall. Men samtidigt misstänker jag att många av de nya sympatisörerna inte heller misstror etablissemanget lika djupt som många av de relativt tidiga sympatisörerna som har varit fullt medvetna om allt från åsiktsregistreringarna till sjuklöverregimens övergrepp på grundläggande mänskliga rättigheter och etablissemangets systematiska ljugande (t.ex. angav Demoskops analyschef i en lång intervju för Axess TV kort efter valet att deras undersökningar visade att många inte vill ange sitt stöd för rädslan att bli på något sätt åsiktsregistrerade, samt därmed kanske även utsatta för alla de repressalier som oppositionella har utsatts för i Sverige, trots löften om anonymitet). Men när stödet nu börjar närma sig en fjärdedel av alla väljare, så blir det allt mindre meningsfullt att oroa sig för åsiktsregistrering och att bli utsatt, oavsett om man nu anser att en sådan oro är konspiratorisk eller bygger på reella grunder, eftersom sådana åtgärder från maktens sida ändå kräver att den grupp man vill kontrollera och lyckas stigmatisera inför andra begränsar sig till ett någorlunda hanterbart antal och andel av befolkningen.
2015-06-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Trevligt trevligt, nytt rekord igen!

Offtopic: Moderaterna och Kinberg-Batra går fram, hur fan kan det gå till? Jag anstränger mig här men kan inte tänka mig någon anledning för någon människa från något enda parti att vilja gå över till dem nu. Hjälp mig med ett svar, hör antagligen hemma i en annan tråd!

Hon gör sig så osynlig som möjligt! Klokt i oroliga tider.

Ewa Stenberg i DN skriver så här: "Oppositionsledaren Anna Kinberg Batra har däremot inte tagit några risker. Hon har legat lågt 
i offentligheten och varit så utslätad i partiledardebatterna att det är svårt att minnas henne. Men hon håller en rak kurs, med återkommande små utspel om välfärdspolitik och jämställdhet som gör att fler kvinnor väljer M. I detta läge, när förtroendet för politiken sjunker, är det viktigare för förtroendet att inte göra fel än att söka nya lösningar." Länk:http://www.dn.se/nyheter/politik/ewa-stenberg-regeringens-alla-felsteg-straffar-sig/

AKB har bestämt sig för att inte sticka ut hakan (sic!) i onödan.
2015-06-25, 12:32
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Bradleyeffekten går sannolikt jämnt med tillväxten. Än är stigmat inte borta, vilket gör att nya medlemmar behöver invänta sin inneboende frustration innan de tar steget och annonserar sitt ställningstagande.

När man gjort det personliga valet till SD är det inget som människor normalt vill dela med sig av. Men detta val innebär att etablissemangets SD-hat är något som träffar dessa människor direkt och personligen. Från att tidigare ha stått vid sidan om och tittat på blir de nu totalt ansatta av irrationellt hat och anklagelser varje dag i tv och tidningar. Detta stålbad bygger på den avsky som till slut gör att man tar steget fullt ut och kommer ur garderoben, även gentemot OI.
Den dagen det inte längre är tabu att ange SD för ett opinionsinstitut kommer vi antagligen se att telefoninstituten ger liknande siffror som internetbaserade mätningar. Så länge avståndet mellan telefonmätningar och internetmätningar ligger någorlunda konstant tror jag också att Bradleyeffekten är konstant.
2015-06-25, 13:45
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Den dagen det inte längre är tabu att ange SD för ett opinionsinstitut kommer vi antagligen se att telefoninstituten ger liknande siffror som internetbaserade mätningar. Så länge avståndet mellan telefonmätningar och internetmätningar ligger någorlunda konstant tror jag också att Bradleyeffekten är konstant.
Så du tror att SD-stigmat är lika stort bland t ex arbetslösa och byggnadsarbetare som bland civilingenjörer och lärare? Jag tror själv att det är en enorm skillnad.
2015-06-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Så du tror att SD-stigmat är lika stort bland t ex arbetslösa och byggnadsarbetare som bland civilingenjörer och lärare? Jag tror själv att det är en enorm skillnad.
Det var väl detta Aja Baja menade med att Bradleyefekten kvarstår.

Skillnaderna mellan olika OI ligger på ungerfär 5 procentenheter, och det kan ha med såväl viktning som Bradleyeffekt att göra.

JAg tror dock att det blivit mer comme il faut att tala om tiggare och invandring.....men SD är säkert lika tabu som tidigare i vissa kretsar.

Betänk fenomenet Shy Tories i England..egentligen häpnadsväckande.
2015-06-25, 13:52
Medlem
Så har då både moderater och sossarna - lagom inför almedalsveckan - oblygt kört in på SD:s planhalva.
Nu ska det minsann sparas på ensamkommande och folk ska kunna freda sina fastigheter mot intrång från tiggare.

Grattis SD, nu har ni fått ännu mera rätt.
2015-06-25, 13:54
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var väl detta Aja Baja menade med att Bradleyefekten kvarstår.

Skillnaderna mellan olika OI ligger på ungerfär 5 procentenheter, och det kan ha med såväl viktning som Bradleyeffekt att göra.

JAg tror dock att det blivit mer comme il faut att tala om tiggare och invandring.....men SD är säkert lika tabu som tidigare i vissa kretsar.

Betänk fenomenet Shy Tories i England..egentligen häpnadsväckande.
Jag tror att han menar att den är konstant. Jag menar att den ökar i takt med att SD tar sig in bland den universitetsutbildade medelklassen.
2015-06-25, 13:58
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kanske, kanske inte. Det är väldigt svårt att säga något säkert. Känns om möjligt än svårare nu än tidigare, då Bradleyeffekten var både väntad och uppenbar. Jag skulle inte lägga alltför mycket vikt på mätningar utförda med telefonintervjuer i alla fall. Men samtidigt misstänker jag att många av de nya sympatisörerna inte heller misstror etablissemanget lika djupt som många av de relativt tidiga sympatisörerna som har varit fullt medvetna om allt från åsiktsregistreringarna till sjuklöverregimens övergrepp på grundläggande mänskliga rättigheter och etablissemangets systematiska ljugande (t.ex. angav Demoskops analyschef i en lång intervju för Axess TV kort efter valet att deras undersökningar visade att många inte vill ange sitt stöd för rädslan att bli på något sätt åsiktsregistrerade, samt därmed kanske även utsatta för alla de repressalier som oppositionella har utsatts för i Sverige, trots löften om anonymitet). Men när stödet nu börjar närma sig en fjärdedel av alla väljare, så blir det allt mindre meningsfullt att oroa sig för åsiktsregistrering och att bli utsatt, oavsett om man nu anser att en sådan oro är konspiratorisk eller bygger på reella grunder, eftersom sådana åtgärder från maktens sida ändå kräver att den grupp man vill kontrollera och lyckas stigmatisera inför andra begränsar sig till ett någorlunda hanterbart antal och andel av befolkningen.
Ja, och jag tror att rädslan för eventuell åsiktsregistrering är väldigt mycket högre bland medelklassen i storstäder. Det hade i deras värld kunnat äventyra hela deras liv om det kom ut att de har för avsikt att rösta på SD.

Men visst kan det vara så att den gamla SD-bastionen som röstat på SD i två val inte har samma rädsla nu som då, och då har vi ju en avtagande Bradleyeffekt i den gruppen. De kanske tar ut varandra någorlunda.

Ett val nu hade varit så fruktansvärt intressant med tanke på hur svårt det verkar vara för OU:n att vikta rätt.
2015-06-25, 13:59
Medlem
Menveds avatar
Intressant att ökningstakten ser ut att öka. Så här ser det ut om vi tittar på mätningarna i kronologisk ordning:

Tidiga mätningar:

Demoskop +0,7
Sifo +0,5

Sena mätningar:

Novus +1,2
Yougov +0,4
Sentio +2,7
Ipsos +1,9

Vi borde alltså se nya rekord i juli.
2015-06-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Intressant att ökningstakten ser ut att öka. Så här ser det ut om vi tittar på mätningarna i kronologisk ordning:

Tidiga mätningar:

Demoskop +0,7
Sifo +0,5

Sena mätningar:

Novus +1,2
Yougov +0,4
Sentio +2,7
Ipsos +1,9

JAg har också tänkt på detta. + 1,9 i Ipsos, medelvärdet i ökning för de sena undersökningarna är 1,6 % litet hastigt räknat. Vi kan vara inne i en ketchupeffekt. Vi får se om siffrorna i Juli ligger 1-2 procentenheter högre än junisiffrorna. Jag håller inte detta för orimligt.
2015-06-25, 14:50
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:

Tidiga mätningar:

Demoskop +0,7
Sifo +0,5

Sena mätningar:

Novus +1,2
Yougov +0,4
Sentio +2,7
Ipsos +1,9

Vettigt resonemang. Att dela upp OU efter månad kan bli missvisande för ett parti som ökar (eller minskar) ovanligt snabbt. Det gäller dock att skilja på OUs publiceringsdatum och deras mätperioder. Om vi antar att intervjuerna är jämnt fördelade över mätperioderna kan man räkna ut en "tyngdpunkt" för mätperioden. Om vi sorterar efter tyngdpunkten för senaste OU från respektive OI ovan ser det ut såhär (tyngdpunkten avrundad "framåt" för perioder mad jämnt antal dagar):

Tyngdpunkt näst senaste OU | Tyngdpunkt senaste OU | OI | Förändring

02 maj | 31 maj | Demoskop +0.7
03 maj | 01 juni | Novus +1.2
08 maj | 06 juni | Sifo +0.5
19 maj | 10 juni | Ipsos +1.9
24 maj | 14 juni | Sentio +2.7
16 maj | 14 juni | Yougov +0.4
2015-06-25, 15:34
Medlem
Atlands avatar
Citat:

Tidiga mätningar:

Demoskop +0,7
Sifo +0,5

Sena mätningar:

Novus +1,2
Yougov +0,4
Sentio +2,7
Ipsos +1,9

Om man antar att de växer exponentiellt, dvs med samma procentsats varje månad sedan valet, så kommer de att ha nått 30 procent om cirka 15 månader, om man använder försiktiga siffror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in