Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Mantorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.

Långt tillbaks i tråden diskuterades vart trappan på baksidan går. Bland bilderna på caféets Facebook-sida finns bl a denna bild: https://www.facebook.com/138910449570492/photos/pb.138910449570492.-2207520000.1435238635./592939547500911/?type=3&theater

Att någon kan ha gömt sig i lokalerna känns inte helt uteslutet - det tycks vara stort och flera utrymmen att kolla av när man stänger.

Ändå lutar jag nog åt ngn annan (ej personal på fiket) som smugit sig på BO, och jag hoppas vi snart får bekräftat vem eller vilka.
2015-06-25, 15:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ja, avsikten kan ha varit ärlig. Han ville ha en flickvän, men det gick åt h-e.
Han ville ha en flickvän och tog i lite så att han råkade ha ihjäl henne. Ok. Shit happens.
Vet inte riktigt vad de här fantasierna ska vara bra för, de når inte ens upp till kravet på en spekulation.
2015-06-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Jag tror ju fortfarande att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna två tre år äldre än Lisa. Jag tror också att hjälmen är mordvapnet och jag skulle vilja veta om hjälmen fanns på mopeden eller om Lisa hade den med sig ut eller om gärningsmannen tog den från mopeden och Lisa sedan letade efter den och blev då attackerad.

Jag tror heller inte att Letterna är skyldiga, min magkänsla (inte bevis naturligtvis) sa mig att de inte hade något med mordet att göra redan från början. Känndes helt fel.

På ett sätt så hoppas jag att jag har fel för jag vill att det här skall vara över med nu och att familjen kan få ett avslut som inte innebär att de får leva i ovisshet, något jag inte skulle önska för någon.

Den teorin är den mest vanliga. En sak är säker det är en person som känner till rutinerna på gården ologiskt vore om en utomsocknes chansar runt. Andra teorin är att det är en redan dömd person förmodligen man med någon form av autistisk störning som tycker han handlat korrekt och tycker synd om sig själv. Den tredje teorin att det är en helt främmande person utifrån som passerat förkastar jag fullständigt.
2015-06-25, 15:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag får backa på det - det var inte i första sändningen på natten som en tid uppgavs. Jag har lyssnat igenom den och hon anger ingen tidpunkt.
Därmed vet jag faktiskt inte i vilken sändning uppgiften kring 21.40 uttalades, eller om det var i någon av "efterintervjuerna" endera natten eller dagen efter.

Det som däremot klart uttalas i presskonferensen dagen efter är att Lisas kropp hittas EFTER gripandet.

Översta klippet här.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/lisa-hittad-tv%C3%A5-misst%C3%A4nkta-f%C3%B6r-mord-557bc342fca38feae600017b

Edit:
I klippet längst ner på sidan - från natten - så uttalas tydligt att det är polisen - inte MP - som anträffade kroppen.

Det har inte uppgetts någonstans att kroppen påträffats ett specifikt klockslag. Den infon finns endast i förundersökningen.
Kan 21:40-angivelsen vara en trådsanning?
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 15:43.
2015-06-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Så sant.
Mobiltrafiken är av oerhört intresse då den också ger tider som kan användas i pussel mot mindre pålitliga angivelser i förhör.

Gällande slutsatserna om mastväxling ovan så kan det vara av intresse att Furuskogen är en 3G-mast (sämre räckvidd) och Medelplana 4G (mycket bra räckvidd).

Stämmer 3 g är urusel täckning i regel bara några km då tar gsm vid den har räckvidd på en mil ungefär beroende på toposfär 4 g på landsbygden kör på gsm nätet alltså bra räckvidd men den är bara databärande ej samtal. Är det nu iPhone som alla säger så är bara de nyare med 4g.
2015-06-25, 15:42
Medlem
Citat:
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Martorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.
finns nån man som jabbade på kafeet där Lisa jobbade?
Senast redigerad av matematiker 2015-06-25 kl. 16:17.
2015-06-25, 15:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
finns nån som jabbade på kafeet där Lisa jobbade?

Ja det finns en bagare, några år äldre, men utgå hela tiden från att polisen har koll på samtliga.
2015-06-25, 15:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Martorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.

Intressant teori, särskilt med tanke på att en sådan kille, LA, 23 år, som jobbar på Cafeet Lisa försvann från, inte har en enda post på sin Facebook om Lisa's försvinnande eller död, det tycker jag är himla konstigt, och iom hans sista facebook post är från 18 Maj, 2015 så han har ju varit aktiv på sin FB nyligen.

Enligt hans facebook flyttade han till Lidköping November 2014, sannolikt från Varnhem, båda addresser förekommer på hitta.se
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-25 kl. 15:48.
2015-06-25, 15:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Intressant teori, särskilt med tanke på att en sådan killer, LA, 23 år, som jobbar på Cafeet Lisa försvann från, inte har en enda post på sin Facebook om Lisa's försvinnande eller död, det tycker jag är himla konstigt, och iom hans sista facebook post är från 18 Maj, 2015 så han har ju varit aktiv på sin FB nyligen.

Enligt hans facebook flyttade han till Lidköping November 2014, sannolikt från Varnhem, båda addresser förekommer på hitta.se

Poster som berör det finns öppet på annan social media. (enjoygram)
2015-06-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja det finns en bagare, några år äldre, men utgå hela tiden från att polisen har koll på samtliga.

Eller vänd på det de kanske inte har koll på någonting :-(
2015-06-25, 15:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Han ville ha en flickvän och tog i lite så att han råkade ha ihjäl henne. Ok. Shit happens.
Vet inte riktigt vad de här fantasierna ska vara bra för, de når inte ens upp till kravet på en spekulation.
Ja, shit happens. BT: Åklagaren om mordet: "Flickan levde när hon hamnade i vattnet"
Citat:
Den enda förklaringen pojken gett är att flickan sa något som gjorde honom arg. Sedan fortsatte han att sparka och slå för att hon skulle glömma smällen.
16-åriga Malin släpades efter dådet till en bäck, där hon lades med ansiktet under vattnet. Flickan levde när hon hamnade i vattnet. Men hon drunknade och kvävdes då löv, sand, lera och skräp täppte till luftvägarna.
Det behöver inte alls ha gått så dramatiskt till när Lisa miste livet, men vi vet inget om vad de sa till varandra, om det har hänt. Scenariot är en spekulation, minst lika god som spekulationerna med litauerna. De behöver inte heller ha haft för avsikt att döda, eller våldta för den delen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-25 kl. 15:52.
2015-06-25, 15:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Eller vänd på det de kanske inte har koll på någonting :-(

Man kan inte bortse från att den möjligheten finns såklart, men är det rimligt att tro det? Är det rimligt att utgå från att denna förmodat massiva utredning inte har koll på den närmaste berörda kretsen människor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in