Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mobiltelefoner är oftast på gott men för mördare och brottslingar kan de också vara avslöjande. Tänkte bl.a. på trippelmordet i Uddevalla där man masttömde med raketfart för att möjligen få en bild av vem/vilka som rört sig inom cellen/cellerna. Man fick tidigt upp ett intressant spår som ledde till gripande. Givetvis fanns säkert annat också som ledde till gripandet men mobiltrafiken var viktig initialt, man kunde placera personerna på BP i det fallet.

Så sant.
Mobiltrafiken är av oerhört intresse då den också ger tider som kan användas i pussel mot mindre pålitliga angivelser i förhör.

Gällande slutsatserna om mastväxling ovan så kan det vara av intresse att Furuskogen är en 3G-mast (sämre räckvidd) och Medelplana 4G (mycket bra räckvidd).
2015-06-25, 15:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Jag tror ju fortfarande att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna två tre år äldre än Lisa. Jag tror också att hjälmen är mordvapnet och jag skulle vilja veta om hjälmen fanns på mopeden eller om Lisa hade den med sig ut eller om gärningsmannen tog den från mopeden och Lisa sedan letade efter den och blev då attackerad.

Jag tror heller inte att Letterna är skyldiga, min magkänsla (inte bevis naturligtvis) sa mig att de inte hade något med mordet att göra redan från början. Känndes helt fel.

På ett sätt så hoppas jag att jag har fel för jag vill att det här skall vara över med nu och att familjen kan få ett avslut som inte innebär att de får leva i ovisshet, något jag inte skulle önska för någon.
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Martorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-25 kl. 15:36.
2015-06-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Precis tvärt emot vad som är statistiskt sannolikt alltså.
Ja, det stämmer. Jag kan inte riktigt förklara men det var magkänslan jag fick väldigt tidigt så jag håller mig till den. Men som sagt, jag hoppas att jag har fel och att de har rätt personer nu så att detta är över och klart med och familjen kan få ett svar.
2015-06-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför inte en ung man?
Det vore förvisso mer logiskt, och skulle säkert passa in på mönster osv betydligt bättre. Kan inte argumentera emot det.

Vi får förhoppningsvis svar och klarhet i det här inom kort.
2015-06-25, 15:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Detta saknar väl eg betydelse, men mellan Martorp och byn Sandtorp går en dålig gammal väg - vet inte om den ens är körbar med bil numera, men säkert med fyrhjuling. Kanske kan man därifrån lättare ta sig till det mindre stället Hovsgärde?
De flesta bilder man sett i media som platsen där BO hittades ÄR Martorp, men fotot med tekniker i vita munderingar vet jag ej var det är - kanske vid Hovsgärde eller annat skjul som finns i området.
Att mgm skulle kunna ta sig fram obemärkta på denna väg jag nämner? Ingen aning...

Finns det djurbesättning på Hovsgärde?
2015-06-25, 15:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Precis.
Enligt min erfarenhet, mätningar i fält, topografin och studier av flertalet operatörers täckningskartor ligger Cafét under Medelplana och mastbyte sker till Furuskogen när telefonen rör sig söderut, fyndplatser ligger under Furuskogen när väl mastbyte skett pga dödbandet.

Det är tydligt att Polisens tekniker tidigt inhämtade den informationen och koncentrerade söket söderut.

Man får heller inte glömma av tidsaspekten för dessa händelser, kanske ihop med vittnesmål.
Frågan är om brödernas telefoner följer LHs det återstår att se men något (inom den bredare undersökningen (Trolläng)) väckte misstankarna mot bröderna.

Brödernas mobiltrafik är ingen faktor i detta fallet.
2015-06-25, 15:20
Medlem
Citat:
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Mantorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.
Bagaren?
2015-06-25, 15:22
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Varför inte en ung man? Låt oss säga att det finns en ung, mindre attraktiv man anställd på kaféet. Då är han närmare Lisa än litauerna. Det finns många spekulationer om hur litauerna skulle ha konfronterat Lisa. Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet. Bråket kan ha avslutats i ladan, där Lisa tappade handsken. Snabbt lade han kroppen i sin bil och körde till Mantorp som han passerar dagligen på väg till och från jobbet, och dumpade kroppen. Några dagar senare kommer han på idén att lägga ut hansochgretaspåret.
Jag tror du utgår ifrån myten att de som antastar/våldtar kvinnor är män som inte "får tag i tjejer" för att de är oattraktiva. Men en våldtäktsman kan mycket väl se bra ut. Det har inget med utseendet att göra.
2015-06-25, 15:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag tror du utgår ifrån myten att de som antastar/våldtar kvinnor är män som inte "får tag i tjejer" för att de är oattraktiva. Men en våldtäktsman kan mycket väl se bra ut. Det har inget med utseendet att göra.
Jag spekulerade inte i att han våldtog. Han kan ha haft ärliga avsikter.
2015-06-25, 15:28
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag spekulerade inte i att han våldtog. Han kan ha haft ärliga avsikter.

Kallar du det här ärliga avsikter?

"Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet."
2015-06-25, 15:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Kallar du det här ärliga avsikter?

"Antag att den unge mannen har spanat in den snyggaste tjejen på kaféet och bestämde sig för att göra en stöt. Han höll sig utom synhåll för de andra arbetskompisarna vid stängningsdags, och gjorde närmanden mot Lisa. Hon dissade honom, men han stod på sig och det uppstod bråk som slutade i att Lisa miste livet."
Ja, avsikten kan ha varit ärlig. Han ville ha en flickvän, men det gick åt h-e.
2015-06-25, 15:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ställde denna fråga och efterfrågar länk iom att jag söker info med faktabelägg. Kan du länka till där du hört detta?
Nej, jag får backa på det - det var inte i första sändningen på natten som en tid uppgavs. Jag har lyssnat igenom den och hon anger ingen tidpunkt.
Därmed vet jag faktiskt inte i vilken sändning uppgiften kring 21.40 uttalades, eller om det var i någon av "efterintervjuerna" endera natten eller dagen efter.

Det som däremot klart uttalas i presskonferensen dagen efter är att Lisas kropp hittas EFTER gripandet.

Översta klippet här.
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/lisa-hittad-tv%C3%A5-misst%C3%A4nkta-f%C3%B6r-mord-557bc342fca38feae600017b

Edit:
I klippet längst ner på sidan - från natten - så uttalas tydligt att det är polisen - inte MP - som anträffade kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in