Som bekant finns det två sätt att uppfylla arbetsvillkoret för att ha rätt till a-kassa.
Huvudregeln - arbetat minst 80 timmar i månaden i sex månader.
Alternativregeln - arbetat minst 50 timmar i månaden i sex sammanhängande månader där den totala arbetade tiden blir minst 480 timmar.
Men gäller alternativregeln om sex sammanhängande månader nödvändigtvis det senaste halvåret, eller kan det även gälla halvåret innan? Jag har varit heltidsstuderande under hela 12-månadersperioden som jag arbetat och varit medlem i a-kassa, men uppfyller inte 480-timmarskravet det senaste halvåret (dec 14-maj 15). Däremot gör jag det för halvåret innan (juni-nov 14).
Det behöver inte vara de senaste 6 månaderna. Så länge alla 6 sammanhängande månader ligger inom den senaste 12 månadersperioden så uppfyller du kravet.
Kan man gå med i en svensk akassa utan att jobba i Sverige och sen börja jobba i Norge, och om man blir uppsagd etc och åker tbx till Sverige, då få ersättning av den svenska??
Jag har inte arbetat på ett år , innan det arbetade i Norge. Nu ska jag snart börjja arbeta i Norge igen. Min fråga, ka n jag gå med i en svensk akassa nu utan jobb, så att sen om jag av någon anledning inte blir kvar i Norge, kommer kunna få akassa från Sverige när jah kommer tbx?
I Norge är man automatiskt med i alassa och dagarna där kan flyttas över till Sverige. Men det fungerar bara om man är med i en akassa innan man börjar jobba i Norge.
Kan man gå med i en svensk akassa utan att jobba i Sverige och sen börja jobba i Norge, och om man blir uppsagd etc och åker tbx till Sverige, då få ersättning av den svenska??
Bli medlem i en a-kassa kan du så snart du öht har arbetat i Sverige, dock inte per automatik kanske specifikt den a-kassa du önskar, du kanske inte uppfyller medlemsvillkoren. Vad har du arbetat med och vilken a-kassa hade du tänkt bli medlem i?
Bli medlem i en a-kassa kan du så snart du öht har arbetat i Sverige, dock inte per automatik kanske specifikt den a-kassa du önskar, du kanske inte uppfyller medlemsvillkoren. Vad har du arbetat med och vilken a-kassa hade du tänkt bli medlem i?
HAr pluggat ett år nu sen jag sist arbetade, och sist arbetade jag också i Norge. Jag kan alltså inte gå med i en akassa i Sverige nu eftersom jag inte har något jobb?
Någon som vet om man måste vara med i svensk akassa innan man börjar i norge, för att kunna ansöka om svensk akassa när man kommer tillbaka från Norge? Är arbetslös/student just nu.
Har snart haft min provanställning i sex månader och har funderat på att säga upp mig då jag helt enkelt inte trivs. Har läst att man får 45 avstängningsdagar då hos a-kassan men vad innebär det? att man inte får pengar på tre månader eller att det blir mindre ersättning varje månad?
Du blir avstängd från all ersättning från a-kassan i 45 dagar. Därefter tar de ordinarie sju karensdagarna vid, så du riskerar att bli utan ersättning i 45+7=52 arbetsdagar.