Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det blev inte offentligt efter en timme .. Det blev offentligt närmare tre timmar efter att kroppen hittats.
Däremot startade aktivitet på platsen där kroppen ska ha hittats drygt en timme efter gripandet - vilket väl sammanfaller med den tidpunkt som polisen uppgav att de hittat kroppen.
Gripande ca 20.30
Kropp/aktivitet ca 21.40
Presskonferensen som utlysts till 22.30 för att tala om gripandet sköts upp gång på gång tills klockan var ca 00.20/00,30 (eventuellt ännu senare - jag var trött och kollade inte klockan hela tiden)
Istället för att tala om gripandet blir polisens fokus att meddelade att en kropp hittats ca 21.40,

Vart finns uppgifter om tidpunkt som polisen uppgett att de hittat kroppen?
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det som försvarsadvokaterna vänder sig mot är väl att åklagaren åberopat hemlig bevisning i form av vittnesmål som grund för häktningen och att TR och HR köpt detta.
Försvarsadvokaterna anser att det inte är okej att de inte fått ta del av dessa vittnesmål.

Om det kan klassas som rättegångsfel är väl dock tveksamt.

OK, ja enda anledningen skulle väl vara om HD menade att det är principiellt intressant av någon anledning.
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vid båda morden du nämner var syftet med att återkomma till första dumpplatsen att flytta kroppen. Förstår jag dig riktigt att bröderna var ute i samma syfte, alltså att flytta Lisas kropp ca kl 19-20 en fredagkväll, med poliser och MPS bakom varenda buske?

Eftersom de tydligen inte är begåvade på svenska språket så kanske deras inhämtande av information via internet var begränsat. Att det är folk ute i området måste de ha vetat om men hur många kanske de inte visste. Fast siffror som nämnts i artiklar kanske räcker även om man inte kan svenska så bra.

Det ger dock varken eller när det kommer till analys om de är skyldiga eller ej.

Är de skyldiga: Var de ute på kvällen för att flytta kroppen eftersom sökningen började komma nära.
Är de oskyldiga: Var de ute och letade efter sin katt och tänkte inte på att det kan uppfattas som misstänkt att de är ute mitt i en sökning efter ett brottsoffer (även om jag ser att det låter lite konstigt nu när jag skriver det).
2015-06-25, 13:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
HD: Beslut om PT har inte meddelats ännu.
2015-06-25, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Begreppsförvirring här, kanske?
19.45 anlände polisen till bostaden.
20.18 togs bröderna till förhör.
Anhållandet skedde senare på natten.
21.15 avblåste MP sökandet. Sannolikt hade polisen just hittat kroppen.

...presstalesman för MP avblåser eftersök kl 21 iom gripandet samt meddelar tid och plats för nytt sök dagen efter. Menar du att det är en spel för galleriet?
2015-06-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
OK, ja enda anledningen skulle väl vara om HD menade att det är principiellt intressant av någon anledning.

Men är det intressant för HD?

HD kan inte förbjuda sekretess under en förundersökning! Är det advokaterna som har luckor i sina juridiska kunskaper och för in rättsväsendet och oss på pseudodiskussioner om saker utanför rättsordningens gängse regler och rutiner?

Kanske stackarna till Litauer har fått advokater som är barfotajurister? I tillägg till att stackarna är häktade!
2015-06-25, 13:57
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
...presstalesman för MP avblåser eftersök kl 21 iom gripandet samt meddelar tid och plats för nytt sök dagen efter. Menar du att det är en spel för galleriet?
OK, bra poäng.
2015-06-25, 13:58
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
OK, tack!
Som jag minns det har försvaret krävt muntlig förhandling - men om det inte skett någon sådan i Hovrätten (eller Tingsrätten) är det väl knappast ett grovt rättegångsfel?
(Jag kan minnas fel här, borde väl kolla upp det först - har för mig att försvaret åberopade sig på det som skäl för PT, at det inte skett någon muntlig förhandling)

Med hänvisning till bl.a. Europakonventionen så har man rätt till muntlig förhandling om det inte är uppenbart obehövligt. Nu har det dock varit en muntlig förhandling vid tingsrätten och då måste det normalt inte hållas en ny muntlig förhandling i högre rätt, särskilt när det gäller den här typen av mål.
2015-06-25, 13:58
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Från HD:s hemsida.

"Med grovt rättegångsfel menas – förenklat uttryckt – ett mycket allvarligt fel från domstolens sida vid tillämpningen av de regler som gäller för domstolens handläggning av en process. Ett exempel kan vara att en part inte har fått ta del av material i målet som varit betydelsefullt för prövningen."

Så om TR och HR fattat beslut på material som inte försvaret fått del av så verkar det ju faktiskt räknas som till och med grovt rättegångsfel.
2015-06-25, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressant ang. uppdateringen av mobilmaster i området och masttömningarna.

Har jag nu fattat dig rätt att hennes mobil "dog" söder om täckningsgränsen för Medelplana?

Hennes mobil skall ju efter förvinnandet ha rört sig i södergående riktning samt att den skall ha blivit avstängd på ett felaktigt sätt.

Hur långt är det mellan Furuskogens mast och masten i Medelplana?

Det är korrekt. Enda sättet för Polisen att kunna dra den slutsatsen är att den växlat mast Medelplana=>Furuskogen. Lägg därtill att man får tidsaspekt någorlunda på växlingen och avstängningen.

Mao. är det hyfsat säkert att LHs telefon var på när det åktes från Cafét, korsade gränsen för mastväxling och sedan slogs sönder och loggade ut. I den ordningen.

Avståndet är irrelevant, men någonstans söder om cafeét växlar telefonen mast.
Det finns idag enkla appar gratis som mäter signalstyrka och vilken mast/cellID som är uppkopplat.

Vet man vilken operatör LH hade och mobilmodell så kan man själv ta en tur i sin bil med en APP och mäta var den växlar och till vilken mast. Dock finns ett sk. dödband så resultatet kan variera beroende på vilket håll man kör. Ev. så får man växling i olika sektorer på Furuskogens mast beroende på hur den är vriden. Normalt sektor 0° och nästa 90° som ger olika cell-ID.
2015-06-25, 14:02
Medlem
Terpentinos avatar
Min magkänsla btw

Det här brottet begicks inte av de häktade.

eftersom
1. vem snitslar bana till offret.
2. Tvivlar BO skulle avvika frivilligt från sin tilltänkta mopedfärd hem
3. Spår på kamp vid mopen tycks ej finnas.
4. Ingen känd relation BO vs de häktade synes finnas.

Att någon av de häktade plötsligt skulle blivit våldsam är tveksamt
även OM någon av dem skulle varit på platsen och "stött på henne", skulle det närmandet leda till mord??? Sådant bruka mer ske när de inbl känner varandra
och GM menar sig ha vissa rättigheter och då blir kränkt.

allt tyder på att hon antigen följde med någon hon litade på ELLER
hon överfölls planenligt på ett sätt som ej lämnade spår.
Därför menar jag de häktade faller bort då de ej visats de är våldsamma
Att de faller bort på planerad biten... alla spår mot fyndplatsen/de häktade.
DVS planeringen gjordes inte av dem.

dubbelfejk då -- handsken i ladan ligger på fel plats!
Varför låg den i ladan??????
2015-06-25, 14:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart finns uppgifter om tidpunkt som polisen uppgett att de hittat kroppen?

I förundersökningen, endast. Det går på en höft att gissa, då baserat på hur avspärrningar upprättades, sökhundar markerade, samt tekniker anländer till området, men tidsspannet är ganska stort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in