Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att besked från HD dröjer har nog att göra med att det är två ärenden, som registrerats vid olika tidpunkter. Troligen behandlar män väl dem ändå i praktiken samtidigt.

Intressant vore ju, om en av bröderna beviljas prövningstillstånd men inte den andre.

I dagsläget tror jag att det i princip står samma häktningsskäl i de båda brödernas handlingar. Det kan naturligtvis komma att ändras eftersom svar från NFC börjar trilla in.
2015-06-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast varifrån kommer den teorin?

Det är både uttalat och givet utifrån direktrapportering som var under kvällen - dvs ögonvittnen som återgav, och bilder som sändes ut, att kroppen hittades drygt en timme efter gripandet.

Det är min teori bara. Det blev offentligt först efter en timme ja. Det betyder inte att kroppen hittades en timme efter att bröderna anhölls.
2015-06-25, 13:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hur går det till rent konkret, de kan ju inte titta särskilt noga på målet men måste ändå avgöra om det finns skäl att ta upp det till prövning? Vad baserar de beslutet på?

Det kollar nog främst om hovrätten iakttagit alla processuella regler. Ett exempel skulle vara om det visade sig i efterhand att den misstänkte behövde tolk men inte hade en sådan tillgänglig. Hade hovrätten, om det nu var muntlig förhandling (kanske mer applicerbart på tingsrättens förhandling), struntat i detta kan det anses utgöra ett grovt rättegångsfel. Det ska i vart fall röra sig om grova rättegångsfel och det är väldigt sällsynt att sådana begås i hovrätten.
2015-06-25, 13:34
Bannlyst
Är någon ny häktad i fallet om Lisa Holmb?
Senast redigerad av Landsaho9 2015-06-25 kl. 13:46.
2015-06-25, 13:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det är min teori bara. Det blev offentligt först efter en timme ja. Det betyder inte att kroppen hittades en timme efter att bröderna anhölls.
Nej, det blev inte offentligt efter en timme .. Det blev offentligt närmare tre timmar efter att kroppen hittats.

Däremot startade aktivitet på platsen där kroppen ska ha hittats drygt en timme efter gripandet - vilket väl sammanfaller med den tidpunkt som polisen uppgav att de hittat kroppen.

Gripande ca 20.30
Kropp/aktivitet ca 21.40
Presskonferensen som utlysts till 22.30 för att tala om gripandet sköts upp gång på gång tills klockan var ca 00.20/00,30 (eventuellt ännu senare - jag var trött och kollade inte klockan hela tiden)

Istället för att tala om gripandet blir polisens fokus att meddelade att en kropp hittats ca 21.40,
2015-06-25, 13:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det kollar nog främst om hovrätten iakttagit alla processuella regler. Ett exempel skulle vara om det visade sig i efterhand att den misstänkte behövde tolk men inte hade en sådan tillgänglig. Hade hovrätten, om det nu var muntlig förhandling (kanske mer applicerbart på tingsrättens förhandling), struntat i detta kan det anses utgöra ett grovt rättegångsfel. Det ska i vart fall röra sig om grova rättegångsfel och det är väldigt sällsynt att sådana begås i hovrätten.

OK, tack!
Som jag minns det har försvaret krävt muntlig förhandling - men om det inte skett någon sådan i Hovrätten (eller Tingsrätten) är det väl knappast ett grovt rättegångsfel?
(Jag kan minnas fel här, borde väl kolla upp det först - har för mig att försvaret åberopade sig på det som skäl för PT, at det inte skett någon muntlig förhandling)
Senast redigerad av sillynamnam 2015-06-25 kl. 13:38.
2015-06-25, 13:38
Medlem
cem77s avatar
Citat:
OK, tack!
Som jag minns det har försvaret krävt muntlig förhandling - men om det inte skett någon sådan i Hovrätten (eller Tingsrätten) är det väl knappast ett grovt rättegångsfel?

Det som försvarsadvokaterna vänder sig mot är väl att åklagaren åberopat hemlig bevisning i form av vittnesmål som grund för häktningen och att TR och HR köpt detta.
Försvarsadvokaterna anser att det inte är okej att de inte fått ta del av dessa vittnesmål.

Om det kan klassas som rättegångsfel är väl dock tveksamt.
2015-06-25, 13:38
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Medhjälp till mord kan vara att gömma vapen eller andra bevis, så du behöver inte facepalma.

nop det är skyddande
https://lagen.nu/1962:700#K17P11S1

Man fattar myemera hur det funkar om man ids i vart fall tvärkika
Brottsbalk (1962:700)
länken åvan
2015-06-25, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det blev inte offentligt efter en timme .. Det blev offentligt närmare tre timmar efter att kroppen hittats.

Däremot startade aktivitet på platsen där kroppen ska ha hittats drygt en timme efter gripandet - vilket väl sammanfaller med den tidpunkt som polisen uppgav att de hittat kroppen.

Gripande ca 20.30
Kropp/aktivitet ca 21.40
Presskonferensen som utlysts till 22.30 för att tala om gripandet sköts upp gång på gång tills klockan var ca 00.20/00,30 (eventuellt ännu senare - jag var trött och kollade inte klockan hela tiden)

Istället för att tala om gripandet blir polisens fokus om meddelade att en kropp hittats ca 21.40,

Du behöver inte spilla mer krut i detta. Jag har en egen teori om händelseförloppet, efterarbetet, potentiell GM mm. och en av teorierna är att polisen kan ha hittat kroppen innan bröderna anhölls.
2015-06-25, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Masttömningar Medelplana och Furuskogen.

Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Uppdatering MOBILMASTER

Här kommer en uppdatering med täckningskarta.
Täckningskartan är likanande för flera operatörer, OCH näst intill identiska för området kring Iphone fyndet.
https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning

Precis i detta område runt fynden är täckningen bättre söderifrån än norrifrån, och telefoner som färdas på vägen från Cafeét via Iphonefyndet växlar från Medelplana till Furuskogen.

Det sk. Hans-o-Gretaspåret är också baserat på polisens masttömningar, det är ingen slump att man fokuserade söderut i sina sökningar. Man visste i vilken ritning man skulle leta.
Lägg därtill att telefonen aldrig växlade sektor på Furuskogen, så man visste att telefonen "dog" norr om Furuskogens mast, men söder om täckningsgränsen för Medelplana.

Lägg därtill tidsaspekten för sådana loggningar så var sökområdet begränsat.
Lägg därtill brödernas rörelser om telefoner var med och påslagna.

Mycket intressant ang. uppdateringen av mobilmaster i området och masttömningarna.

Har jag nu fattat dig rätt att hennes mobil "dog" söder om täckningsgränsen för Medelplana?

Hennes mobil skall ju efter förvinnandet ha rört sig i södergående riktning samt att den skall ha blivit avstängd på ett felaktigt sätt.

Hur långt är det mellan Furuskogens mast och masten i Medelplana?
2015-06-25, 13:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Du behöver inte spilla mer krut i detta. Jag har en egen teori om händelseförloppet, efterarbetet, potentiell GM mm. och en av teorierna är att polisen kan ha hittat kroppen innan bröderna anhölls.
Begreppsförvirring här, kanske?
19.45 anlände polisen till bostaden.
20.18 togs bröderna till förhör.
Anhållandet skedde senare på natten.

21.15 avblåste MP sökandet. Sannolikt hade polisen just hittat kroppen.
2015-06-25, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
OK, tack!
(Jag kan minnas fel här, borde väl kolla upp det först - har för mig att försvaret åberopade sig på det som skäl för PT, at det inte skett någon muntlig förhandling)
Häktningsförhandlingen var muntlig och där har de misstänkta alltid rätt att närvara .. Vid överklagande så finns dock ingen sådan givet rätt - eftersom det Hovrätten skall göra är att granska exakt på vilken grund TR fattat sitt beslut och överpröva det.

Citat:
Din teori utgår ju i alla fall inte från fakta i den delen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in