Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Jag instämmer i att ett tecken på en dålig polis är att man låter utredningen dikteras efter magkänslan och inte tvärtom. Jag har ingen insyn i de aktuella polisernas kompetens men jag vill tro att de bedriver utredningen på ett korrekt sätt.
Fast annars brukar det ju vara tvärtom - en rutinerad och bra polis har erfarenhet och kan rota vidare just därför att magkänslan berättar att här finns saker att rota i.
Däremot lär ingen polis kunna gå enbart på magkänslan eftersom de faktiskt normalt inte är ensamutredningar de bedriver utan de har folk som det skall avrapporteras till och som skall bedöma vilka resurser som skall avsättas - till exempel i form av utredarens tid.
Ju mindre kompetens det har, desto striktare brukar de hålla sig till punkt för punkt listan, en polis med högre kompetens och mer erfarenhet vet i allmänhet hur man kan ta ut svängarna på ett annat sätt.
Jag tror inte vi behöver oroa oss för att någons magkänsla dikterar villkoren för utredningen eller att utredningen ligger i händerna på någon utan kunskap som vilt får leka som den vill.
Det som däremot kan hända är att polisen i sina utredningar ibland stirrar sig blinda på det som framstår som det uppenbara - och därmed missar sidospår/alternativen - vilket var det som hände i fallet Karim.