Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 10:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Känns som att inget hänt och inget händer.
Vi vet knappt mer idag än vi gjorde då BO försvann.
Det vi vet är:
* när hon gick utanför dörren på caféet
*att hon är påträffades avliden efter 5 dagar
*att två personer sitter häktade (även vilka dom är)
*när hon ska begravas.
Vet vi med säkerhet något mer ?

Tråden är enormt lång men vi vet fortfarande i princip inget alls.
Ovanligt på alla sätt måste jag säga.

Vi vet, tack och lov, väldigt lite. Men jag misstänker att något kommer sker i takt med att allt material analyseras. Skulle det t.ex. visa sig att det pekar åt ett helt annat håll lär åklagaren inte vänta särskilt länge med att begära att bröderna släpps på fri fot. Om åklagaren däremot även efter materialet analyserats vidhåller att de ska kvarbli i häktet får man tolka det som att det finns viss teknisk bevisning som pekar åt deras håll.

Åklagaren vet att han inte kan, eller ska, väcka åtal på det underlag som finns idag så vi får helt enkelt avvakta åklagarens agerande i takt med att materialet analyseras. Förhoppningsvis om ca 2 veckor har det hänt lite saker.
2015-06-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vi vet, tack och lov, väldigt lite. Men jag misstänker att något kommer sker i takt med att allt material analyseras. Skulle det t.ex. visa sig att det pekar åt ett helt annat håll lär åklagaren inte vänta särskilt länge med att begära att bröderna släpps på fri fot. Om åklagaren däremot även efter materialet analyserats vidhåller att de ska kvarbli i häktet får man tolka det som att det finns viss teknisk bevisning som pekar åt deras håll.

Åklagaren vet att han inte kan, eller ska, väcka åtal på det underlag som finns idag så vi får helt enkelt avvakta åklagarens agerande i takt med att materialet analyseras. Förhoppningsvis om ca 2 veckor har det hänt lite saker.

Problemet är om det inte pekar åt ett helt annat håll utan vagt åt ett annat håll, eller inget speciellt håll
2015-06-25, 10:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man borde nog köra ihop alla specifika delar, även det som enbart är uppfattningar/tolkningar, men visst är bra att analysera var för sig.
Just denna specifika del ser ut att ligga i polisens bedömning att ens besluta lasta in dom i polisbil - förhör på polishuset.
Beslut om anhållan kom först senare under förhör på kvällen, och jag har ju svårt att tro att anhållan sker på så lösa boliner som ej samman-stämmande uppgifter enbart. Än mindre beslut om häktning i första rättsinstans.
Men det beror självklart på innehållet i uppgifterna. Den ena kanske ljuger om att han var på katt-jakt?

Nej, endast osamstämmiga uppgifter ska inte räcka men om de är synnerligen osamstämmiga kan det vara det som får "bägaren att rinna över" så att säga, även i brist på teknisk bevisning.
2015-06-25, 11:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Problemet är om det inte pekar åt ett helt annat håll utan vagt åt ett annat håll.

Instämmer i det problemet. Det är den situation vi minst vill ha. I den bästa av världar pekar bevisningen starkt åt något håll, jag struntar i om det är åt brödernas håll eller någon annans håll, bara den pekar ordentligt någonstans. Det är det väsentliga.
2015-06-25, 11:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag instämmer i att ett tecken på en dålig polis är att man låter utredningen dikteras efter magkänslan och inte tvärtom. Jag har ingen insyn i de aktuella polisernas kompetens men jag vill tro att de bedriver utredningen på ett korrekt sätt.
Fast annars brukar det ju vara tvärtom - en rutinerad och bra polis har erfarenhet och kan rota vidare just därför att magkänslan berättar att här finns saker att rota i.
Däremot lär ingen polis kunna gå enbart på magkänslan eftersom de faktiskt normalt inte är ensamutredningar de bedriver utan de har folk som det skall avrapporteras till och som skall bedöma vilka resurser som skall avsättas - till exempel i form av utredarens tid.
Ju mindre kompetens det har, desto striktare brukar de hålla sig till punkt för punkt listan, en polis med högre kompetens och mer erfarenhet vet i allmänhet hur man kan ta ut svängarna på ett annat sätt.
Jag tror inte vi behöver oroa oss för att någons magkänsla dikterar villkoren för utredningen eller att utredningen ligger i händerna på någon utan kunskap som vilt får leka som den vill.

Det som däremot kan hända är att polisen i sina utredningar ibland stirrar sig blinda på det som framstår som det uppenbara - och därmed missar sidospår/alternativen - vilket var det som hände i fallet Karim.
2015-06-25, 11:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej då, efteråt blir inte mkt tillrättat. Se på den sovjetanstrukna "Qvick-ligan", under ledning av GL.
Enbart debila dimråder kan det gärna bli, när tokerierna tillåtits grassera.
I TQ:s fall är det tillrättat - domarna är undanröjda.
Att sedan GL - som inte kan påverka fallet - inte vill gå på den linjen handlar om en personlig, inte myndighetens, åsikt - och den äger han givetvis rätt till.
2015-06-25, 11:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Problemet är om det inte pekar åt ett helt annat håll utan vagt åt ett annat håll, eller inget speciellt håll
Om det enbart pekar åt brödernas håll så är det ju helt rätt att fortsätta koncentrera sig på dem. Pekar det vagt åt ett annat håll, eller åt inget håll alls, så är det försvarets uppgift att fånga upp det.
Ur den aspekten lär inte rättssäkerheten för bröderna sväva i någon större fara.
2015-06-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror inte vi behöver oroa oss för att någons magkänsla dikterar villkoren för utredningen eller att utredningen ligger i händerna på någon utan kunskap som vilt får leka som den vill.

Det som däremot kan hända är att polisen i sina utredningar ibland stirrar sig blinda på det som framstår som det uppenbara - och därmed missar sidospår/alternativen - vilket var det som hände i fallet Karim.

Problemet med rasism och dylika fördomar (sexism, klassism osv brukar härledas till samma psykologiska processer som rasism) är att det ofta inte är medvetna grejor och i princip alla lider vi av någon form av omedvetna fördomar. Jag har själv upptäckt en miljon fördomar i mig själv genom åren. Det gör man om man granskar sig själv noga. När man pratar om sådana fördomar inom akademin så menar man inte alls "den medvetna ondskan" som det ofta missuppfattas som utanför akademin, utan om de omedvetna fördomar som är hemskt naturliga för även de bästa att hamna i.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-25 kl. 11:15.
2015-06-25, 11:18
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast annars brukar det ju vara tvärtom - en rutinerad och bra polis har erfarenhet och kan rota vidare just därför att magkänslan berättar att här finns saker att rota i.
Däremot lär ingen polis kunna gå enbart på magkänslan eftersom de faktiskt normalt inte är ensamutredningar de bedriver utan de har folk som det skall avrapporteras till och som skall bedöma vilka resurser som skall avsättas - till exempel i form av utredarens tid.
Ju mindre kompetens det har, desto striktare brukar de hålla sig till punkt för punkt listan, en polis med högre kompetens och mer erfarenhet vet i allmänhet hur man kan ta ut svängarna på ett annat sätt.

Det här med "magkänsla" är ju egentligen ett lite "slafsigt" uttryck för något som är baserat på kunskaper och erfarenhet.
En duktig polis som på rätt sätt brukar sin intuition eller magkänsla hamnar väldigt ofta rätt.
Det viktigaste är att allt arbete dokumenteras och när så skall ske överprövas.....överprövningen för att garantera att arbetet utförs enligt alla regler och dokumentationen för att garantera att allt kan granskas i efterhand.
2015-06-25, 11:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej, endast osamstämmiga uppgifter ska inte räcka men om de är synnerligen osamstämmiga kan det vara det som får "bägaren att rinna över" så att säga, även i brist på teknisk bevisning.

Ja, jag gör ju antaganden baserat på grova gissningar och indikationer, så det kan ju likväl vara innehållet och hur mycket de häktade´s (+kvinnans) uppgifter klättrar isär, som ligger till grund för hur långt detta rört sig hittills.
2015-06-25, 11:20
Medlem
En sak som jag funderat på är den korta tid från 18:23 som skall vara en timestamp för sms till den bekräftade/obekräftade uppgiften att mobilen inte längre är spårbar kl: 18:30. Detta innebär att 7 ynka minuter förflyter mellan senaste förmodade kontakt från Lisa till mobilen tas isär. Om det nu är så att en IPhone inte går att plocka ut batteriet utan att ta isär den borde ju gärningsmannen antingen ha koll på just det faktum, eller.. så har våldet varit ursinnigt och mobilen helt enkelt förstörts i ren affekt av gm, på såhär långt oklara grunder. Vad jag vill belysa är att det finns en stor möjlighet att gm gjort detta i en ögonblicks ingivelse vid passerandet av caféet kommande norrifrån i någon form av fordon och då sett den ensamma flickan, dock motsägs det av träden som ger ett ganska gott insynskydd beroende på om mopeden stod på baksidan av caféet eller i hörningen vid sidan om caféet´s norra ände. Dessa träd skymmer också trafiken från norr i händelse av att någon springer från caféets parkering över mot ladan, därmed skulle en olycks teori kunna vara möjlig.
2015-06-25, 11:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Problemet med rasism och dylika fördomar (sexism, klassism osv brukar härledas till samma psykologiska processer som rasism) är att det ofta inte är medvetna grejor och i princip alla lider vi av någon form av omedvetna fördomar. Jag har själv upptäckt en miljon fördomar i mig själv genom åren. Det gör man om man granskar sig själv noga. När man pratar om sådana fördomar inom akademin så menar man inte alls "den medvetna ondskan" som det ofta missuppfattas som utanför akademin, utan om de omedvetna fördomar som är hemskt naturliga för även de bästa att hamna i.
Visst visst men går inte det här lite på tomgång? Är det inte smartare att vänta in nya uppgifter, innan man börjar bre ut sig om omedveten rasism, att poliser visst ska använda sig av magkänslan, och allt möjligt blaha blaha?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in