Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 15:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja att mobiler dör i brist på batteri, händer ju aldrig. Och att en 17åring kan komma sent händer ju aldrig. Och att en 17åring kanske står och pratar med sina kompisar, som drar ut på tiden. Händer ju aldrig.

Att en sjuttonåring glömmer nyckeln i mopeden händer ju knappast aldrig, inte heller att de glömmer saker i en påse på styret.

Lägg nu samman alla fem ingångsvärden så ser du att den bild som tornar upp är en situation som, om inte aldrig, händer väldigt sällan.
2015-06-27, 15:43
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jag tror att polisen sitter på en radda av bevis mot MGM.

Man sitter inte med fyrtal i ess utan man sitter med en street flush!
Vad har du för grund för detta påstående?
2015-06-27, 15:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som jag har förstått var händelseförloppet detta.

Kl 18:23 messade Lisa, som hade en knapp timme hem.
Kl 20:00, när Lisa var en dryg halvtimme sen åkte pappan mot jobbet, medan mamman ringde runt.
Kl 21:00 kom pappan till jobbet och hittade moppen.
Kl 21:30 kom kaféägaren till jobbet och öppnade kaféet.
Kl 22:00 larmades polisen.

Exemplariskt hanterat, enligt min ödmjuka mening.

Citat:
Anmälan om försvinnandet gjordes vid 21.30-tiden på söndagen.
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

Även det här är lite intressant:
Citat:
Sökandet avbröts vid 23-tiden på måndagskvällen i området som var mest intressant.
GM hade alltså natten på sig att stöka runt.
2015-06-27, 15:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lisa hade meddelat sig att hon strax skulle köra hem, hon kommer inte hem, svarar kanske inte på samtal, mobilen död, pappan finner mopeden med nyckeln i, Lisa är spårlöst försvunnen. Det behövs inte mer för att ana att något har hänt henne.

Det enda rimliga vore problem med mopeden, att hon gått efter hjälp. Men han testar mopeden och den går igång utan vidare. Då¨slår han larm.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja att mobiler dör i brist på batteri, händer ju aldrig. Och att en 17åring kan komma sent händer ju aldrig. Och att en 17åring kanske står och pratar med sina kompisar, som drar ut på tiden. Händer ju aldrig.

Det fanns inga kompisar att prata med på stället mitt på landet, hon var helt ensam och det blåste så in helskotta. En av Lisas arbetskamrater sa att Lisa tog på sig lager på lager av kläder för att inte frysa. Då står man inte ute ensam alltför länge.

Jag förstår inte vad det är för konstigt att hennes föräldrar reagerar snabbt med tanke på den kvällens oväder, första gången hon kör hem, ett sms om att hon åker nu och en avstängd telefon.
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att en sjuttonåring glömmer nyckeln i mopeden händer ju knappast aldrig, inte heller att de glömmer saker i en påse på styret.

Lägg nu samman alla fem ingångsvärden så ser du att den bild som tornar upp är en situation som, om inte aldrig, händer väldigt sällan.

Som du verkar ha missat, så pratar jag om före han kom fram till platsen Och som du verkar ha missat, jag skrev att det var givet att larma när han väl kom platsen Kom igen en 17åring kommer lite sent till middagen, ja det händer ju aldrig. Och det blir blåljus direkt.
Senast redigerad av henkess 2015-06-27 kl. 15:56.
2015-06-27, 15:50
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Källa på att polisen kan ta ut skyddade teleuppgifter från telebolagen på random person utan misstanke?

Det finns lagar som reglerar vad telebolagen kan och får lämna ut till polisen och andra myndigheter.

Här är lagarna, märk speciellt:"2 § Uppgifter får hämtas in om omständigheterna är sådana att
1. åtgärden är av särskild vikt för att förebygga, förhindra
eller upptäcka brottslig verksamhet som innefattar brott för
vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två
år, och
2. skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt
som åtgärden innebär för den som åtgärden riktar sig mot eller
för något annat motstående intresse."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2012978-om-uthyrning-av_sfs-2012-278/
https://lagen.nu/2003:389
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm
2015-06-27, 15:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Ja, men på måndag kl 23 hade det ju gått ett dygn efter försvinnandet. Det kan ju ha stått poliser på vakt och folk kan ha varit i området (nära och kära) med hopp om att Lisa skulle dyka upp.
2015-06-27, 15:51
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför presenterade inte åklagaren bevisen vid häktningsförhandlingen istället för att behöva hantera cirkusen efteråt?
Jag tror man var säker på att få igenom häktningen utan att spela ut alla trumfkort.
Min uppfattning är att polisen inväntar alla svar på prover DNA osv.
Skulle inte förvåna mig om polisen går och skrockar, hur dum får man vara?
Man behöver i princip inte leta bevis dom ligger där som ett serverat bord.
Jag tror även att polisen i ett tidigt skede av utredningen insett att det här är klart!
Men nu slår man till alla klutar man kan att "seifa" det hela. Det är det juridiska spelet som inte får gå fel därav yppandeförbud locket på mot media en järnring runt poliser så ingen läcka kommer ut.
Man är stenklar och nu ska dom sättas åt!

Nu är det upp till advokaterna att försöka få det att spåra ur, första utspelet var överklagandet vilket gick i stöpet. (som väntat) Men bara genom överklagandet försöker man så ett visst tvivel.

Kom ihåg när dom döms så ska det stå utom allt rimligt tvivel till det straff dom får.
Rättegång intressant? Nja (sanningen kommer fram förhoppningsvis) men det som är solklart kommer upp på en annan arena och det som tedde sig så klart kan dessa advokater få till något helt annat.
Det tycker jag är tråkigt.
2015-06-27, 15:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Okej, då gick larmet till polisen tidigare än jag skrev, men sökandet avslutades vid 23-tiden på måndagen citerade du. Lisa försvann en söndag.
2015-06-27, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Vad har du för grund för detta påstående?
Har du förslag på någon annan MGM än de nu häktade?
2015-06-27, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har läst i tråden från början och det var polisen som direkt gick ut med att sista smset skickades 18.23 och att mobilen stängdes av 18.30. Den uppgiften ska så klart ha ändrats eller dragits tillbaka. Men den kom ursprungligen från polisen

... men jag frågar fortfarande efter källhänvisning? Uppgiften på polisens sida är att " Lisa hördes senast av på kvällen den 7 juni cirka kl. 18.30" - vilket likaväl kan vara hänvisning till smset.
Jag undrar då om de uttalat sig mer specifikt efter denna efterlysning. Den har pejlats och inte funnits vara i funktion.
Varför jag undrar är följande:
- glas krossad display (alternativt ordval i media är mobildelar) hittas på ett visst ställe 1 km längre bort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in