Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Till det kan man även baka in möjligheten att diverse fynd går att koppla ihop mellan dom häktade och offret.
Vad som då anses, är fullt rimligt räcka upp till sannolika skäl.
Dock omöjligt att bekräfta dessa möjligheter. Jag menar bara på att indikationer på dessa möjligheter finns.

Jo såklart, men jag var mer ute efter Tingsnotariens bedömning av just det specifika att polis och åklagare kan bortse från att de inte kan lämna sammstämmiga uppgifter i den händelse att de inte var tillsammans vid utbrottet av kriminell händelse.
2015-06-25, 10:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Anser du att deras eventuella osamstämmiga redogöranden kan bero på att de vid tidpunkten inte var tillsammans, men att polis och åklagare bortser från detta och kör på ett spår bestående av "motsägelser" och känsla före "se till vad den som är till den häktades fördel"?

Om vi nu utgår från att de är skyldiga, vilket givetvis är långt ifrån säkert, och de inte har erkänt har båda ljugit i förhör på sin kant. Efter ett antal förhör med de båda kanske det uppstått så många motsägelser att det helt enkelt, för polisens del, framstår som uppenbart att de far med osanning. Exakt vad dessa motsägelser är kan jag givetvis inte veta och det är långt ifrån säkert att jag har rätt men om det nu är som advokaten säger att det inte finns teknisk bevisning eller vittnen ja då är den närmaste förklaringen att de misstänktas egna berättelser är de som fått de att bli just misstänkta.
2015-06-25, 10:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kan ju lika gärna vara så att polisen kör "tortyrförhör" med mgm.
Såsom i gävle i mars 2005, med karim.
Är sådan verksamhet rättssäker tror du?

Jag vill gärna tro att polisen i allt väsentligt använder sig av korrekta förhörsmetoder som är förenliga med artikel 6 i EKMR. Sen finns det alltid, inom varje yrke, personer som agerar på ett olämpligt sätt. Det kan vi aldrig komma ifrån.
2015-06-25, 10:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tror inte vi riktigt talar samma språk, jag menar återkomma till om vi använder uttrycket dumpningsplats så kanske du förstår vad jag menar.

Återkomma till dumpningsplats för offret för att sedan förbättra dumpningen eller ta till ny dumpningsplats som GM känner sig tryggare med.

Jag kanske var otydlig men så menar jag och det har hänt vid de två morden som jag refererade till.
Vid båda morden du nämner var syftet med att återkomma till första dumpplatsen att flytta kroppen. Förstår jag dig riktigt att bröderna var ute i samma syfte, alltså att flytta Lisas kropp ca kl 19-20 en fredagkväll, med poliser och MPS bakom varenda buske?
2015-06-25, 10:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jo såklart, men jag var mer ute efter Tingsnotariens bedömning av just det specifika att polis och åklagare kan bortse från att de inte kan lämna sammstämmiga uppgifter i den händelse att de inte var tillsammans vid utbrottet av kriminell händelse.

Absolut måste det tas i beaktade att i vissa avseende finns det en fullgod förklaring till att berättelserna inte är samstämmiga, men jag avse främst omständigheter som det kan tas för visst att båda borde veta om. T.ex. som vad var det dem gjorde vid tidpunkten då MP ansåg att de uppträdde misstänkte? Om en sagt att de letade efter sin katt och den andra sa att de plockar blommor så uppstår såklart misstanke (dåligt exempel är medveten om det).
2015-06-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag vill gärna tro att polisen i allt väsentligt använder sig av korrekta förhörsmetoder som är förenliga med artikel 6 i EKMR. Sen finns det alltid, inom varje yrke, personer som agerar på ett olämpligt sätt. Det kan vi aldrig komma ifrån.
Alldeles Särskilt då snutarna anser brottet särskilt vidrigt OCH de "känner på sig" att mgm är den skyldige.
Så kan det gå åt he.te med både metodik och rättssäkerhet.
Se på gävle 2005 ; kannibalen LP fick gå fri.....och mörda en gång till.
2015-06-25, 10:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Alldeles Särskilt då snutarna anser brottet särskilt vidrigt OCH de "känner på sig" att mgm är den skyldige.
Så kan det gå åt he.te med både metodik och rättssäkerhet.
Se på gävle 2005 ; kannibalen LP fick gå fri.....och mörda en gång till.

Jag instämmer i att ett tecken på en dålig polis är att man låter utredningen dikteras efter magkänslan och inte tvärtom. Jag har ingen insyn i de aktuella polisernas kompetens men jag vill tro att de bedriver utredningen på ett korrekt sätt.
2015-06-25, 10:34
Medlem
Citat:
Jag instämmer i att ett tecken på en dålig polis är att man låter utredningen dikteras efter magkänslan och inte tvärtom. Jag har ingen insyn i de aktuella polisernas kompetens men jag vill tro att de bedriver utredningen på ett korrekt sätt.

Jo då, vi kan både tro och hoppas.
Inte minst för Lisas anhörigas skull!
2015-06-25, 10:40
Medlem
Citat:
jag vill tro att de bedriver utredningen på ett korrekt sätt.

Det får man utgå ifrån, blir ju ohållbart om man hela tiden misstänker att saker och ting inte gått rätt till från myndighets sida. Dock får man ju hålla öppet för att den kompetens som behövs för ett riktigt beslut inte finns till städe hos alla inblandade personer inom myndigheten, antagligen därför det finns ett regelverk. Naturligtvis kan det finnas de inom myndigheten som är mindre lämpliga att syssla med utredningen beroende på personlighet och omständigheter men det är ju nåt vi får leva med och försöka rätta i efterhand så gott det är möjligt.
Senast redigerad av Zeffa 2015-06-25 kl. 10:43.
2015-06-25, 10:45
Medlem
Nej då, efteråt blir inte mkt tillrättat. Se på den sovjetanstrukna "Qvick-ligan", under ledning av GL.
Enbart debila dimråder kan det gärna bli, när tokerierna tillåtits grassera.

Citat:
Det får man utgå ifrån, blir ju ohållbart om man hela tiden misstänker att saker och ting inte gått rätt till från myndighets sida. Dock får man ju hålla öppet för att den kompetens som behövs för ett riktigt beslut inte finns till städe hos alla inblandade personer inom myndigheten, antagligen därför det finns ett regelverk. Naturligtvis kan det finnas de inom myndigheten som är mindre lämpliga att syssla med utredningen beroende på personlighet och omständigheter men det är ju nåt vi får leva med och försöka rätta i efterhand så gott det är möjligt.
2015-06-25, 10:53
Medlem
Känns som att inget hänt och inget händer.
Vi vet knappt mer idag än vi gjorde då BO försvann.
Det vi vet är:
* när hon gick utanför dörren på caféet
*att hon är påträffades avliden efter 5 dagar
*att två personer sitter häktade (även vilka dom är)
*när hon ska begravas.
Vet vi med säkerhet något mer ?

Tråden är enormt lång men vi vet fortfarande i princip inget alls.
Ovanligt på alla sätt måste jag säga.
2015-06-25, 10:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Man borde nog köra ihop alla specifika delar, även det som enbart är uppfattningar/tolkningar, men visst är bra att analysera var för sig.
Just denna specifika del ser ut att ligga i polisens bedömning att ens besluta lasta in dom i polisbil - förhör på polishuset.
Beslut om anhållan kom först senare under förhör på kvällen, och jag har ju svårt att tro att anhållan sker på så lösa boliner som ej samman-stämmande uppgifter enbart. Än mindre beslut om häktning i första rättsinstans.
Men det beror självklart på innehållet i uppgifterna. Den ena kanske ljuger om att han var på katt-jakt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in