Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 04:36
Medlem
Flika gärna in ifall jag är på helt fel spår...

Men varför pratar folk om litauer och okända personer istället för att gå igenom folk i Lisas närhet? utesluter polisen helt att det är någon i hennes närhet bara för man sett några utländska tjommar ränna runt där dom bor. Dom kanske haft annat för sig såsom smuggling eller annat och blev nojjiga när flera tusen personer sprang omkring på ängarna "MP"

Och varför skulle någon ha ihjäl Lisa och sedan köra iväg henne i ett traktorsläp verkar inte det lite väl riskabelt... Det ligger en hund begraven i det här fallet och tror polisen är på helt fel spår. Någon har helt enkelt kört upp jämte lisa förmodligen med skåpbil? dragit in henne slängt handsken i ladan och har nu lyckats komma undan med det "perfekta" dådet
2015-06-25, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Flika gärna in ifall jag är på helt fel spår...

Men varför pratar folk om litauer och okända personer istället för att gå igenom folk i Lisas närhet? utesluter polisen helt att det är någon i hennes närhet bara för man sett några utländska tjommar ränna runt där dom bor. Dom kanske haft annat för sig såsom smuggling eller annat och blev nojjiga när flera tusen personer sprang omkring på ängarna "MP"

Och varför skulle någon ha ihjäl Lisa och sedan köra iväg henne i ett traktorsläp verkar inte det lite väl riskabelt... Det ligger en hund begraven i det här fallet och tror polisen är på helt fel spår. Någon har helt enkelt kört upp jämte lisa förmodligen med skåpbil? dragit in henne slängt handsken i ladan och har nu lyckats komma undan med det "perfekta" dådet

Vad vi matats med förhåller de flesta oss till ex 3 utlänningar som måste sys in i gåtan, tur e att här finns en massa knäppskallar som tänker utanför boxen.
2015-06-25, 05:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
kan hon ha sprungit på vägen jagad av GM på hennes moped och hysterisk kastat saker omkring sig och gm har oavsiktligt kört på BO så illa att hon dog, gm får panik hämtar sin bror som kör tillbaka mopeden lägger handsken i ladan liket i bilen som han sen gömmer i ladan ber sin fru koka kaffe som de sen dricker på trappen som alibi.

Litauerna är häktade för mord. Att köra på någon oavsiktligt kan aldrig kallas mord. Lisa har uppenbarligen blivit mördad och alltså inte påkörd.

Däremot vet vi inte om det var bröderna som gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tycker alltså att KJ - styckmördaren från Boden är värd din respekt och beundran?

Det enda ditt inlägg berättar är att du inte förstått hur ett eftersök går till och hur folk samlas upp till skallgångar.

Vad tror du för övrigt de förvarar i verkstäder och bodar?
Pappersrullar, kottar och rullad älgskit?
I bodar och lador förvaras verktyg, maskiner och annat som ofta betingar stora summor pengar och är nödvändiga för den verksamhet som bedrivs.

Det är rätt givet att inte släpper en flock okontrollerad okända i sina utrymmen utan att många väljer att söka av sina utrymmen själva.

Jag håller med dig. Folk har olika motiv till att ställa upp för MP. Flera mördare har tex varit med och letat. Och yrkeskriminella skulle säkert kunna ta detta som en möjlighet att reka vad som finns att stjäla. Dessutom gör tillfället tjuven. Efter att varit aktiv i olika ideella/sociala organisationer vet jag att intresset för medmänniskor inte alltid är det som gör att folk engagerar sig. Att få fördelar och makt samt kunna och roffa åt sig och sko sig på det hela är tyvärr drivmedlet hos fler än man tror. Allt för många föreningar och organisationer har ju drabbats av förskingringar då styrelseledamöter eller anställda stulit ur kassan. Så att tro att alla vill gott som ställer upp och letar åt MP är att vara väldigt godtrogen. Numera måste man ju identifiera sig innan man börjar söka vilket ju är ett tecken på att somliga som deltagit har haft andra motiv än att leta efter den försvunna personen...
2015-06-25, 05:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tycker du att det låter sannolikt att en bror skulle hjälpa sin bror att gömma ett lik? Alltså om brodern våldtagit och slagit ihjäl en okänd 17-åring tjej så där utan vidare? Jag minns ett fall där en man dödade sin fru, anmälde henne försvunnen och kusinen hjälpte till dumpa kroppen. Men kusinen bröt ihop och berättade allt till polisen ganska snabt. Något annat liknande fall kan jag inte komma ihåg.

Jag har tidigare nämnt ett fall i tråden - Nathalie i Sundsvall. Pojkvännen dödar henne. Hans kompis hjälper sedan till att gömma kroppen. Men det är extremt ovanligt att en släkting eller vän hjälper mördaren att göra sig av med kroppen. I fallet med Nathalie bröt mördarens vän ganska snabbt ihop och erkände.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-25 kl. 06:15.
2015-06-25, 06:57
Medlem
Mellan kl 18.30-21.00 mördas Lisa
Det är min uppfattning

De unga kvinnorna stänger cafeet och skiljs åt, Lisa är sist iväg och hon står vid sin moped och messar sin pappa precis innan hon ska åka

Och jag tror att följande sker:
18.15 sitter yngre brodern och kvinnan ute och fikar
Den äldre brodern är kvar i verkstaden 100 m från cafeet, han ser Lisa och går fram till henne
Våld uppstår (någonstans under vägen) han griper tag runt hennes handled och Lisa tappar mobil mobilskal och klockarmband (polisens första fynd)
Ladan, där man senare finner Lisas handske, är mordplatsen

Att plocka ihop och röja undan, att flytta en död kvinnokropp innan det börjar komma folk till platsen, att sprida ut Lisas ägodelar på platser där MP redan varit - det krävs mer än en person

Att dom spred ut sakerna i efterhand tyder på att dom ville göra sig av med sakerna

Och att göra motstånd när polisen knackar på dörren?
2015-06-25, 07:02
Medlem
Inse att de två tidigare ostraffade litauerna är veklingar som om de varit skyldiga hade brutit ihop och erkänt efter dagar i förhör. Ska fan äta kattskit om de är skyldiga.
2015-06-25, 07:30
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesWaltin
Inse att de två tidigare ostraffade litauerna är veklingar som om de varit skyldiga hade brutit ihop och erkänt efter dagar i förhör. Ska fan äta kattskit om de är skyldiga.
Jo vi inser det........att två litauiska som arbetar och bor ihop, bröder och ickesvenskar i ett främmande land, som knappt förstår svenska inte har tjallat ner varandra vid det här laget.
Var kan deras lojaliteter ligga, vad är viktigast för dem?
Det är i sanning ett mysterium, eller kanske kattskit.
2015-06-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Mellan kl 18.30-21.00 mördas Lisa
Det är min uppfattning

De unga kvinnorna stänger cafeet och skiljs åt, Lisa är sist iväg och hon står vid sin moped och messar sin pappa precis innan hon ska åka

Och jag tror att följande sker:
18.15 sitter yngre brodern och kvinnan ute och fikar
Den äldre brodern är kvar i verkstaden 100 m från cafeet, han ser Lisa och går fram till henne
Våld uppstår (någonstans under vägen) han griper tag runt hennes handled och Lisa tappar mobil mobilskal och klockarmband (polisens första fynd)
Ladan, där man senare finner Lisas handske, är mordplatsen

Att plocka ihop och röja undan, att flytta en död kvinnokropp innan det börjar komma folk till platsen, att sprida ut Lisas ägodelar på platser där MP redan varit - det krävs mer än en person

Att dom spred ut sakerna i efterhand tyder på att dom ville göra sig av med sakerna

Och att göra motstånd när polisen knackar på dörren?

vore det inte mer logiskt om klockan med armband lossnat vid hanteringen i ur bilen , om du ska släpa ett dött lik var tar du tag fötterna huvudet midjan eller armarna handlederna?
2015-06-25, 07:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det där är bara snömos och svammel från din sida.
I det fall man vet att en flicka är försvunnen och det gäller livet, hon kan ligga döendes var som helst i detta nu, ett massivt sökande pågår då öppnar man.
Du skulle aldrig ta risken, skulle personen senare hittas död i byggnaden skulle du bli lynchad.
Du kan ta ditt skitprat och stoppa upp det, skulle du göra så som du skriver i verkliga livet på en liten bygd skulle du åka på stryk och göra dig helt omöjlig.
Skriva skit går dock bra, det är du ett bevis på.

Micro har en poäng här.......vem fasen vill ha en massa okända som utan någon form av tjänstemannaansvar rotar i ens personliga sfär?

Om jag nu inte missminner mig så hade MP instruktioner att enbart gå in i typ ödehus och liknande. Självklart så är det polisen som skall genomsöka låsta utrymmen.

Att ägaren gav tillstånd till att hans byggnader genomsöktes var ju från dennes sida ett sympatiskt stöd.
2015-06-25, 08:13
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Micro har en poäng här.......vem fasen vill ha en massa okända som utan någon form av tjänstemannaansvar rotar i ens personliga sfär?

Om jag nu inte missminner mig så hade MP instruktioner att enbart gå in i typ ödehus och liknande. Självklart så är det polisen som skall genomsöka låsta utrymmen.

Att ägaren gav tillstånd till att hans byggnader genomsöktes var ju från dennes sida ett sympatiskt stöd.

Låsta utrymmen kan möjligen vara intressanta att genomsöka om man letar efter en katt. En försvunnen människa blir knappast inlåst av misstag i ett garage. Finns alltså ingen anledning att genomsöka låsta utrymmen vid en skallgång.
Senast redigerad av cem77 2015-06-25 kl. 08:24.
2015-06-25, 08:17
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagare är alltid nöjda med utredningen. I media.

Tillika Tingsrätten och Hovrätten
2015-06-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mm. Dvs det ska var större sannolikhet för att det är den häktade än alla andra tillsammans, men det behöver inte vara mycket större sannolikhet. Men det betyder inte att det bara är 50/50 att den häktade blir dömd. 85% av dem som häktas på sannolika döms.

Källa? Du har sagt detta flera ggr, men ännu har jag eller andra inte hittat siffror som stödjer detta. Däremot hittar vi att 85% bifalles häktning. Din självproklamerade stringens saknas hittills, alltså
Senast redigerad av adminulator 2015-06-25 kl. 08:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in