2015-06-25, 01:11
Medlem
HilluPillus avatar
Jag åt nästan enbart pasta (med durumvete), köttbullar och köttfärs i 3 månader. Då åt jag dåligt (Pizza, hamburgare osv) och drack kanske 30-40 öl per helg. Sen gick jag ungefär 10 mil i veckan och jag tappade 12kg. Detmotsvarar ungefär 1kg/vecka.
Citera
2015-06-25, 03:09
Medlem
mr beefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjaoTse-Bong
Kalorier betyder ALLT? Srsly?

bara en komplett idiot skulle rekommendera någon att käka bacon, gräddsås och en massa fettigt skit när man vill gå ner i vikt
Citera
2015-06-25, 03:27
Medlem
mr beefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo
Mja, de berättar ju egentligen bara hur mycket energi man får ur maten om man eldar upp den inte hur mycket energi kroppen faktiskt plockar upp.

De ger dock ändå ett hum och viktigt är att välja mat med hög mättningsförmåga per kalori som kroppen kan tillgodogöra sig. T.ex. Ägg och bacon stekt i mycket smör håller mig mätt betydligt längre än rostade mackor med smör och marmelad även om kalorimängden skulle vara exakt lika.

Gör man så, vilket till då blir typ GI eller LCHF, så behöver man inte hålla på och räkna kalorier.

visst låt oss räkna lite på det här.

frukost 100 gr bacon 350 kalorier
110 gr = 2ägg 150 kalorier
15 gr smör att steka bacon och ägg i 130 kalorier

lunch 200 gr köttbiffar 300 kalorier
1 dl grädde 150 kalorier
20 gr smör att steka köttet och tillaga såsen med, 150 kalorier
15 gr redning till såsen 50 kalorier
200 gr potatis, antar att det ska vara nått till såsen och biffarna, 160 kalorier.

killen ville förlora ett kilo i veckan under en månads tid så jag antar att han inte lider av nån större övervikt. det skulle betyda att han vid lunchtid har fått i sej den energi han får ta in om han ska möta sitt mål.

bara en jävla dåre skulle tycka att det är en bra ide. och han skulle gå omkring och vara skithungrig under eftermiddag och kväll.
Citera
2015-06-25, 03:35
Medlem
mr beefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psao
Helt seriöst om du vill göra det på ett bra sätt så och verkligen har motivation så är det sjukt enkelt att börja hålla koll på kosten via excel. http://gyazo.com/44cad2cae43a2251435828f836bc8861
En bild på hur jag lagt upp allt. Oftast kan du ögonmåtta vikten, men jag har en matvåg.

Enkelt sätt att få extremt bra översikt på kosten. Matvarorna man köper är ju oftast samma vara, så det är bara att skriva in 1 gång och sen använda funktionerna i excel för att snabbt få ut svar. Räkna bara ut din dagsförbrukning och ta bort 1000kcal om dagen, eller rimligare 500 om dagen för att inte förlora allt för mycket muskelmassa.

Enkel och väldigt simpel liten vana för att få en översikt över kosten

eller så loggar du allt du äter på myfitnesspal. kalkylerar både viktnedgång och delar upp måltider samt upplyser om hur mycket kalorier det är i samtlig mat du har tryckt i dej under dagen.
Citera
2015-06-25, 03:47
Medlem
mr beefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Så om jag tolkat allt rätt?

Äta grönt, kött dagligen > mellanmål > träning > äta, proteiner > vila > no sugar > mindre kolhydrater > BARA FISK ELLER KYCKLING ELLER KOKÖTT. > små mängder > stora mellanrum > var nogrann.

Inget var i ordning, har jag tolkat det rätt?

griskött är magrare än oxkött skär bort fettet från kotletterna och griskött ligger på ungefär samma kalorimängd som kyckling och kalkon samt fisk.

helt ärligt, allt du behöver göra är att ligga runt 1400 kalorier om dan och det kan du göra utan problem om du bara minskar ditt intag av bröd/pasta/ris/potatis samt begränsar ditt socker och fettintag till ett minimum.

du kan käka tre mål mat om dagen som du står dej på utan att känna dej hungrig samt gå ner den vikt du vill. handlar bara om att välja bort rätt saker
Citera
2015-06-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
visst låt oss räkna lite på det här.

frukost 100 gr bacon 350 kalorier
110 gr = 2ägg 150 kalorier
15 gr smör att steka bacon och ägg i 130 kalorier

lunch 200 gr köttbiffar 300 kalorier
1 dl grädde 150 kalorier
20 gr smör att steka köttet och tillaga såsen med, 150 kalorier
15 gr redning till såsen 50 kalorier
200 gr potatis, antar att det ska vara nått till såsen och biffarna, 160 kalorier.

killen ville förlora ett kilo i veckan under en månads tid så jag antar att han inte lider av nån större övervikt. det skulle betyda att han vid lunchtid har fått i sej den energi han får ta in om han ska möta sitt mål.

bara en jävla dåre skulle tycka att det är en bra ide. och han skulle gå omkring och vara skithungrig under eftermiddag och kväll.

Man blir inte skithungrig på samma sätt, i alla fall inte jag, ibland är jag inte ens hungrig på kvällen numer och jag står mig flera timmar längre på frullen.

Håller med om att det låter konstigt, jag har också varit skeptiskt, men det verkar ändå funka. Magi eller så är kalorier kanske inget bra mått.

Förresten, grönsaker istället för potatis, ett halvt paket bacon räcker och ingen jävla redning.

Bara en dåre tycker, övriga lutar sig mot fakta och empiriska studier.
Citera
2015-06-25, 08:57
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Men herregud tror ni på allvar att människokroppen fungerar som en ugn?
Det är mer intressant hur födoämnena påverkar kroppen! Vilket är en hel vetenskap och mycket mer komplicerad än energi in/ut.

Kolhydrater är socker (undantaget grönsaker) och ju mer raffinerade de är desto mer stimulerar de insulinet som är ett anabolt hormon och om man inte tränar kommer insulinet lagra in fett eftersom det tillslut blir ett överskott. Därför bör man endast äta kolhydrater och då helst snabba sådana direkt efter ett träningspass så att insulinet kan pressa in kolisarna i musklerna.
I alla andra fall behövs i regel inte kolisar.
Vi människor fungerar rätt olika från varandra just därför som vissa kan äta hur mkt godis och snabbmat som helst och ändå vara jättesmala medan andra blir feta.

Äter man mycket fett utan insulinstimulerande kolisar kommer inte kroppen lagra in något fett eftersom inget insulin påverkas av fettet.

Om insulin:
http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm#insulin

Om glukos:
https://carbscience.wordpress.com/2012/07/10/vad-hander-med-glukosen-i-var-kropp/

Citat:
"Det avgörande är om man bränner det man äter eller om man lagrar det som fett. Det har mer med matens fördelning än med kaloriinnehållet att göra. Äter man mycket fett och lite kolhydrater så kan de flesta äta betydligt mer än om fördelningen är den omvända. Det gäller särskilt insulinresistenta personer"

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d717736b9cb4622270843b0-vad-betyder-kalorierna

Jag själv gick ner i vikt på ca 5000 kalorier om dagen och behövde aldrig gå hungrig, aldrig vara sockersugen, blev heller aldrig aggressiv och gick till personangrepp!
Citera
2015-06-25, 10:08
Medlem
En diet med en övervägande andel fett får för många den effekten att man
helt enkelt skiter ut överskottet av fett genom arslet.

Bukspottkörteln och levern kan inte producera hur mycket spjälkande enzymer
som helst.

Sedan är det väl så att alla kolhydrater inte är sockerarter?
Citera
2015-06-25, 10:41
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Ja, kcal är allt.
Du trollar eller så är du efterbliven.

Kcal in vs kcal ut är det enda som gäller och inget annat.

Stämmer inte. Kroppen lagrar inte kalorier från fett på samma sätt eftersom insulinnivåerna hålls låga, till skillnad från när man äter mycket kolhydrater som både lagras och skapar sug efter mer.

TS: Käka LCHF, inte bara för att droppa vikt men för att leva sunt.
Citera
2015-06-25, 10:45
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
bara en komplett idiot skulle rekommendera någon att käka bacon, gräddsås och en massa fettigt skit när man vill gå ner i vikt

Du är den som är en komplett idiot, eftersom en jäkla massa människor har gått ner i vikt just på att äta så.
Citera
2015-06-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Om ni LCHF-muppar läst vad TS skrivit (att han spelar fotboll 4ggr/vecka) kanske ni inte skulle rekommendera eran dynga.

Spelar du fotboll som utespelare lovar jag att du kommer ligga och halvdö efter/under varenda jävla träning medan dina lagkamrater undrar vad i helvete du håller på med. Tränar man på riktigt(dvs inte lätta promenader) kommer man behöva kolhydrater. Björn Ferry käkade en hel del kolisar under sin så kallade "LCHF". Ca 15% av 5500kcal om jag inte missminner mig

Jag kör en del kondition själv + gym och håller mig mer till att ha mycket kolhydrater + protein. Men för all del, jag äter lite fett med ofc. Räknar man kalorier kan man käka hur fan man vill och gå ner i vikt.

Helt rätt!
Därför skrev jag i mitt inlägg "Träna inte för hårt medans du kör LCHF, kan bli jobbigt för kroppen."

Jag tränar inte ett skit så för mig funkar det, men att räkna kalorier är helt klart det bästa om man tränar.
En polare till mig droppade 20 kg på 8 månader bara genom att ha koll på sitt kaloriintag med en app i mobilen.
För mig är LCHF ett enkelt sätt att gå ner snabbt utan träning, sen går jag ju alltid upp de kilona igen efter några månader eftersom jag inte tränar
Citera
2015-06-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Stämmer inte. Kroppen lagrar inte kalorier från fett på samma sätt eftersom insulinnivåerna hålls låga, till skillnad från när man äter mycket kolhydrater som både lagras och skapar sug efter mer.

TS: Käka LCHF, inte bara för att droppa vikt men för att leva sunt.

LCHF som livsstil är rätt jobbigt, man tröttnar efter ett tag på maten. Då är det bättre att köra LCHF ett tag tills man nått en bra viktnivå, sen köra GI istället där man kan äta lite mer varierat.
Men det är ju annars helt rätt att Stoppar man in en viss mängd energi i kroppen så måste man göra av med den också.
Inte bra att ligga på plus på energikontot när man går och lägger sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in