2015-06-24, 13:44
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keih
Denna tråd har faktiskt inspirerat mig att gå samma väg, får hoppas att jag lyckas bra denna gång.

Kommer köra på ungefär samma sätt som du, idag har jag ätit en apelsin till mellanmål, stekt broccoli och stekt kyckling till lunch, kanske tar en till frukt som mellanmål, och sedan broccoli & kyckling igen till middag.
Ska också satsa på promenader, kl 10 och 15 går jag 20min promenader och sedan en längre promenad mot kvällen.

Något jag absolut ska hålla mig borta från är att ha en dag i veckan då jag äter onyttigheter, man tänker att det är en bra idé men det har absolut inte fungerat för mig. Äter jag en massa onyttigt på fredagen så är det otroligt svårt att hålla sig borta sen på lördag & söndag, för att sen behöva "börja om igen" på måndag. Väldigt onödigt, så jag hoppas verkligen jag kan lyckas att hålla mig borta helt från skräpmat, godis, läsk osv...

Lycka till med viktnedgången!

Tack detsamma! Försök att skippa smöret, och tillsätt gärna ost, yoghurt och annat. Det gör så du blir mer mätt.
Citera
2015-06-24, 14:14
Medlem
wemas avatar
Älskar att det kommer in en LCHF-mupp och varnar för att träna för hårt när man går på LCHF. Snart kommer väl nästa och länkar till Björn Ferry för att bevisa motsatsen.
Citera
2015-06-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Aight got it! Skippade frukosten och åt grillad fisk, tzasiki(?), strimlade morötter, turkisk yoghurt. 2 portioner men åt inte lika mycket grönisar.

Ok.

Du tänker alltså köra på LCHF?

Tänk då på att du verkligen måste hålla dig till ett extremt litet kolhydratintag under några veckor annars funkar det inte.
Det är nämligen lättare för kroppen att göra Glukos av kolhydrater än fett så om du får i dig lite för mycket kolhydrater under din LCHF diet så kommer kroppen gå ur Ketosen och börja förbränna kolhydraterna istället och lagra fett i fett depåerna, och eftersom du nästan enbart äter fett så kommer du med andra ord att gå upp massvis i vikt istället.

Jag brukar satsa på att inte få i mig mer än 15 - 20 gram kolhydrater per dag. Det motsvarar t.e.x ca 200 gram morötter.
Så kolla livsmedelsbasen i din telefon som app eller på deras hemsida och kolla noggrant på förpackningar som du handlar. Finns appar som kan hjälpa dig att räkna med.

Drick enbart Vatten och ska du dricka alkohol så ta max ett eller två glas torrt rödvin med hög alkoholhalt så är där minst med kolhydrater. Absolut ingen öl, starksprit, eller vitt vin.

Finns massa sajter på nätet om LCHF så det är bara till att googla, men här kommer en nybörjarguide: http://www.kostdoktorn.se/lchf
Citera
2015-06-24, 15:58
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Ok.

Du tänker alltså köra på LCHF?

Tänk då på att du verkligen måste hålla dig till ett extremt litet kolhydratintag under några veckor annars funkar det inte.
Det är nämligen lättare för kroppen att göra Glukos av kolhydrater än fett så om du får i dig lite för mycket kolhydrater under din LCHF diet så kommer kroppen gå ur Ketosen och börja förbränna kolhydraterna istället och lagra fett i fett depåerna, och eftersom du nästan enbart äter fett så kommer du med andra ord att gå upp massvis i vikt istället.

Jag brukar satsa på att inte få i mig mer än 15 - 20 gram kolhydrater per dag. Det motsvarar t.e.x ca 200 gram morötter.
Så kolla livsmedelsbasen i din telefon som app eller på deras hemsida och kolla noggrant på förpackningar som du handlar. Finns appar som kan hjälpa dig att räkna med.

Drick enbart Vatten och ska du dricka alkohol så ta max ett eller två glas torrt rödvin med hög alkoholhalt så är där minst med kolhydrater. Absolut ingen öl, starksprit, eller vitt vin.

Finns massa sajter på nätet om LCHF så det är bara till att googla, men här kommer en nybörjarguide: http://www.kostdoktorn.se/lchf
Kan ju försöka, annars kan jag bara försöka ligga på ett kaloriunderskott/deff.
Citera
2015-06-24, 16:13
Medlem
DonLatinos avatar
Läser att man ska utesluta kolhydrater helt, happy lyings eller inte?
Citera
2015-06-24, 16:43
Medlem
Citat:

Alltså, om du ska köra en ketogen diet så måste du skippa i princip alla kolhydrater. Mjölkprodukter som yoghurt, kvarg, grädde och mjölk innehåller 3-5 g kolhydrater per 100g, som i de flesta ovanjordsgrönsaker. Du kan alltså äta 200-600g mjölkprodukter/ovanjordsgrönsaker per dag om du ska ligga på max 20 g kolhydrater per dag vilket du nästan måste i början för att komma i ketos.

Men du måste inte utesluta kolhydrater för att gå ner i fettvikt. Det är endast ett alternativ som vissa föredrar och har tipsat om i din tråd.

Edit: smör och de flesta ostar innehåller väldigt lite kolhydrater, så det kan man ofta äta mer av bortsett från färskost som ex kvarg och keso.

Om du ska supa i ketos så välj ren sprit som gin eller vodka för att fortsätta vara i ketos. För en del funkar även lite torra röda eller vita viner (sockerhalt kan du kolla på systemets hemsida). En del kan också dricka lite lightläsk i ketos, andra kan det inte. Man får prova sig fram med sötningsmedel.
Citera
2015-06-24, 19:15
Medlem
Citat:

Vad tror du själv? Att det ens finns personer som skriver sådan här dynga är ju ganska galet. Tänker inte bemöda mig med att förklara varför då det bara tar tid och du får tro på det om du känner för det. Dock finns det ju en länksamling du kan läsa om du vill veta vad som är rätt och inte.
Personen ovan har väl inte fattat att det enklaste är att gå efter kaloriprincipen och sen utforma kosten efter vad man tycker är gott att äta. Allt snack om ketos osv är ju från Aftonbladet eller annan hälso-skittidning.
Citera
2015-06-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Vill du köra extremmetoden så kör strikt LCHF + daglig träning. Du kommer tappa 1-2kg/v på det. Har själv tappat 20kg på det sättet, men man mår inget vidare på LCHF. Så det har jag slutat med.

Annars är det inga problem att tappa samma vikt utan LCHF, se till att gå runt en mil varje dag plus någon annan form av motion, t.ex styrketräning. Du bör också äta små portioner mat.

Det ända jag inte håller med om är de små portionerna. Jag tror det är bättre med ett fåtal större portioner och periodisk fasta.
Citera
2015-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad tror du själv? Att det ens finns personer som skriver sådan här dynga är ju ganska galet. Tänker inte bemöda mig med att förklara varför då det bara tar tid och du får tro på det om du känner för det. Dock finns det ju en länksamling du kan läsa om du vill veta vad som är rätt och inte.
Personen ovan har väl inte fattat att det enklaste är att gå efter kaloriprincipen och sen utforma kosten efter vad man tycker är gott att äta. Allt snack om ketos osv är ju från Aftonbladet eller annan hälso-skittidning.

Bara för att det finns metoder som funkar för andra människor så betyder det inte att det är skit.
Citera
2015-06-24, 20:06
Medlem
Citat:

Till en viss grad skulle jag vilja påstå. Får du i dig alldeles för lite kolhydrater under en längre period så kommer din metabolism att bli påverkad, du kommer känna dig svagare och du kommer bli sjuk lätt som fan. Håll dem bara lågt och ät lite ris, sötpotatis och mackor då och då så borde det gå alldeles utmärkt. Man behöver inte göra något extremt.
Citera
2015-06-24, 21:15
Medlem
Flyer6s avatar
Om ni LCHF-muppar läst vad TS skrivit (att han spelar fotboll 4ggr/vecka) kanske ni inte skulle rekommendera eran dynga.

Spelar du fotboll som utespelare lovar jag att du kommer ligga och halvdö efter/under varenda jävla träning medan dina lagkamrater undrar vad i helvete du håller på med. Tränar man på riktigt(dvs inte lätta promenader) kommer man behöva kolhydrater. Björn Ferry käkade en hel del kolisar under sin så kallade "LCHF". Ca 15% av 5500kcal om jag inte missminner mig

Jag kör en del kondition själv + gym och håller mig mer till att ha mycket kolhydrater + protein. Men för all del, jag äter lite fett med ofc. Räknar man kalorier kan man käka hur fan man vill och gå ner i vikt.
Citera
2015-06-24, 22:55
Medlem
kaffeochmackas avatar
Kör cold turkey. Testa känslan av tom mage. Skippa frukost, skippa lunch. Till en början kommer du känna dig slut på energi, matt och yr, men efter ett tag kickar din naturliga afterburner in. Det blir som att vara speedad. Hunter mode. I min erfarenhet kan det till och med kännas synd att käka efter det. Klarar du dig till kvällen kan du stoppa i dig fibrer och protein tills du blir mätt. Morötter, sallad, kvarg, nån torr fläskfilé. Inte svårt att hålla sig under 1000kcal då. Lyxa till det med en skiva skogaholm eller två för kolhydrater, smakar godare än bakverk.

Nej jag är ingen kostrådsexpert men det säger sig självt att kroppen klarar av att vara utan mat. Tänk urmänniskan. Kanske inget man ska göra till en vana, beror väl på hur illa du vill gå ner i vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in