Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Läste någonstans att jag kommer behöva ligga på 500kcl/dagen för att gå ner 1 kg/veckan. Är det sant eller falskt?
Det är halvsant. Snarare 1000 kalorier i underskott om dagen. Med underskott innebär det att du bör förbränna 1000 kalorier mer än vad du får i dig. Så du kan äta upp till 5000 kalorier om dagen, bara du är aktiv och rörlig så att du förbrukar 6000 kalorier om dagen, så att säga.
Själv ligger jag just nu på cirka 1500 kalorier om dagen, och min TDEE är cirka 3600 (give or take), med tanke på min vikt (104 kg just nu), och att jag gymmar tre gånger i veckan, promenerar i genomsnitt tre kilometer om dagen, samt att jag har mycket muskelmassa (ju mer muskler man har, desto mer kalorier går åt för att underhålla dem). Har nu gått ner 11 kg på strax över en månad, och totalt 13 kg sedan mars (vägde 117 då). Då har jag haft ett kaloriunderskott på runt 2000 kalorier om dagen.
Förr undrade jag varför jag inte kunde gå ner i vikt, trots att jag gymmade, promenerade fram och tillbaka till jobbet osv, men numera inser jag att det inte är konstigt med tanke på att jag åt som tre gravida kvinnor. Å andra sidan är det ju rätt imponerande att jag inte väger 150 och ser ut som Dr. Robotnik. Jag har verkligen ett högt TDEE. Har numera kommit fram till att jag är en äkta mesomorf, eftersom det aldrig varit några problem att lägga på mig muskelmassa.
Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Ni erfarna vet vad jag snackar om. Är det sant eller falskt att man ska skippa kolisar och äta mer fett och proteiner?
Du bör inte undvika kolhydrater; LCHF är bara för mainstream anti-intellektuella. Vad du bör göra är att få i dig långsamma kolhydrater, alltså kolhydrater med lågt glykemiskt index, t.ex. palatinose, burgul osv. Enda tillfället du ska äta snabba kolhydrater, är efter ett hårt gympass, och då räcker det med 2-3 bananer. Utöver det, håll kolhydraterna på runt 100 g om dagen.
I regel bör du försöka hålla 50% protein, 20% kolhydrater och 30% fett (
ät enbart 100 g skalade hampafrön om dagen; då får du i dig mycket och perfekt ratio av de två enda essentiella fettsyrorna omega-6 LA och omega-3 ALA). Utöver det, sojaproteinpulver, hampaproteinpulver, leucin och lysin pulver, och så 2-3 bananer som sagt, om du inte vill köra med palatinose. Kan även rekommendera att du använder Kung Markatta kakaopulver, som är avfettad (mycket mättat fett i kakao annars), och har bra med kalium och fibrer.
^^
Det är så jag rullar; kräver mycket självdisciplin, men det ger riktigt bra resultat vid slutet av dagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Kommer jag behöva lägga upp någon form av schema?
Ja, det underlättar om du börjar räkna kalorierna. Det kan vara jobbigt att komma in i det till en början, men när man väl börjat lära sig det, kan man inte sluta, eftersom det inte längre handlar om vikt, utan snarare om
medvetande och optimering av ens hälsa via näring.
Nuförtiden har jag som motto att kan jag inte mäta kalorierna, så stoppar jag inte heller i mig det.
Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Ber om ursäkt om jag verkar vara riktig jobbig, jag förstår. Men jag har en svår period i mitt liv just nu.
Lugnt mannen bror!
Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Exakt som rubriken lyder, är jätte tacksam för svar.
Hoppas det hjälpte. Här har du källa för att protein är bra för deffen:
As protein has a greater thermic effect than either fat or carbohydrate (96, 97) and
a greater satiety value than fat or carbohydrate (98) there is strong circumstantial
evidence for increased dietary protein as an effective weight loss strategy (99).
Some clinical trials have shown that energy restricted elevated protein diets are
more effective than high carbohydrate energy restricted diets for weight loss in
overweight subjects (100, 101). Recently, low energy, isoenergetic diets (7100 kJ)
containing either 1.6 g ∙ kg-1 ∙ d-1 protein, carbohydrate < 40% of energy (HP), or
0.8 g ∙ kg-1 ∙ d-1 protein and carbohydrates > 55% of energy (HC), yielded significant
weight loss of 7.53 ± 1.44 kg and 6.96 ± 1.36 kg, respectively. The protein group
however, lost more body fat and less lean body mass than the carbohydrate group
(102). Suggestions made by Layman et al. (102) for these changes were 1) the lower
energy efficiency of the protein diet, 2) lower insulin response with reduced carbo-
hydrate, and 3) muscle protein sparing effect, of the protein or leucine specifically.
Another study investigating the protein to carbohydrate ratio on body composition
analyzed a high protein diet (HP) consisting of 27% protein, 44% carbohydrate,
29% fat as energy, and a standard protein diet (SP) consisting of 16% protein, 57%
carbohydrate, 27% fat (103). Although weight loss (7.9 ± 0.5 kg) and total fat loss
(6.9 ± 0.4 kg) did not differ between diet groups, total lean mass was significantly
better preserved with the HP diet in women. Further, when a high protein diet (HP)
consisting of 28% protein, 42% carbohydrate, 28% fat as energy was compared to
a low protein diet (LP) 16% protein, 55% carbohydrate, 26% fat, overall weight
loss was 5.2 ± 1.8 kg independent of diet composition (104).
Source: A review of issues of dietary protein intake in humans
^^ Och jag kan intyga som självexperimenterande labbråtta, att det verkligen funkar. VLCD och liknande trams är bara för kvinnor; riktiga män, upplysta män, äter hampafrön och drar i sig en vegansk sojaproteinshake.