Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nej, de allra flesta mord i Sverige 2013 visade att offret inte hade flyttas efter mordet.
I De senaste årens uppmärksammade mordfall har gm faktiskt flyttat på kroppen från mordplats till fyndplats t. Ex. Mordet på vachaareya i Boden, Askersund där Jonna mördade och styckade sin rival. Det finns många fler, men orkar inte kolla upp detta nu. Jag påstår att det är vanligt oavsett om det inte skett under år 2013 i Sverige.
2015-06-24, 23:30
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Folk här är upptagna av vem som äger villka byggnader, tanketomt.

Om en jävel här på Flashback mördade någon, så villa alltså denna lägga offret i en byggnad han äger, eller har tillgång till?

Om man planerar ett mord, så serman till att inget koplar tillbaka till dig, därför använder man en fastighet man inte har någonsomhelst koppling till.

Dråp tillhör mer ögonblicket, då kanske man inte kan välja.
Inte nödvändigtvis om man tänker göra sig av med kroppen,vilket förmodligen var tanken.
2015-06-24, 23:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag förstår vad du säger, jag tillhör dock dom som tror att gm inte, i alla fall, till en början inte hade för avsikt att döda henne. Tror alltså inte på att hon blivit överfallen i ordets riktiga bemärkelse utan mer antastad och eventuellt ofredad. Har mycket svårt att tänka mig att vapen, såsom, kniv eller skjutvapen skulle ha använts överhuvudtaget. I inledningsskedet har gm förmodligen försökt att skapa kontakt med henne med anspelning om sex. Detta handlar knappast om ett mord ā la avrättningsstyle med ett skott i pannan eller ett knivhugg i ryggen. Skulle det ha varit blodigt hade man med stor sannolikhet hittad blodstänk på mopeden och hennes handskar samt andra funna tillhörigheter. I och för sig kan vi ju på grund av förundersökningssekretess inte veta vilka spår man faktiskt har säkrat hittills.

Min poäng är att gm knappast har haft tillfällen att göra så mycket med kroppen efter söndagen med tanke på den anstormning det ändå resulterade i gällande sökningar efter Lisa. Några syror eller kemikalier tror jag inte man kan förvänta sig i detta mordfall.
Nej GM hade nog inte för avsikt att döda henne direkt, GM kan ha haft handskar och strypt henne då hon gjorde för mycket motstånd.
Gm kan ha fått panik, tagit i för mycket etc. Behöver inte ha haft direkt hudkontakt.
2015-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Inte nödvändigtvis om man tänker göra sig av med kroppen,vilket förmodligen var tanken.
Någon borde varit nervös på onsdagen då gödselbrunnarna söktes igenom, väldigt nära.......
2015-06-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att kroppen skulle vara fri från spår av en gm tror jag inte en sekund på. Lisa har garanterat kämpat för sitt liv innan hon dog.

Eller som i styckmordsfallet VB där kroppen var tvättad men man fann ändå DNA på hennes ena vrist från GM. I övrigt fann man ingenting på kroppen mer än givetvis stickskadorna som åsamkade döden.
Dock har hennes händer aldrig påträffats och ej heller ett enda klädesplagg.

Är flickan i hyfsat skick och inte tvättad etc. så nog finner man spår och sen till skillnad från VB fallet så kan dessa MGM direkt och fysiskt kopplas till fyndplatsen vilket är ett bra utgångsläge.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ser du öht vad jag ställer mig frågande till? Det är stort pådrag i bygden. MP är vid gården redan på onsdag. Det pratas om access - en enorm välvillighet angående tillgänglighet - det rekommenderas att klampa runt på marker, kolla ödeshus och kalkbrott. Fina tips.
Alla uppmanas kontrollera sina byggnader. Men hamnade STORA Martorp i nån sorts trafikskugga?
När MP sen är där på fredag lyckas de göra fynd i ladan (tack och lov så hon hittades).

1. Menar du att STORA Martorp inkluderar Hovsgärde eller att Martorp är ingenting jmfrt med Hovsgärde?

2. AJ äger rubbet men skickar polisen såå långt från FP det bara går?

3. Var ladan (FP) på Hovsgärde möjligen? Ser så ut enligt kartan.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ursäkta en dum jävel. Men överklaganden i HD kring häkningsärenden, gäller samma regler som vid brottsmål? Att HD kan neka om det saknar prejudicerande värde? Har det ens hänt tidigare att häktade överklagar hela vägen till HD?

Det finns inga särregler för överklaganden av just häktningsbeslut. Rätten att överklaga ett beslut från hovrätten slås fast i Rättegångsbalken 54:3 (54:1 rör rätten att överklaga domar). Sen är det samma regler för prövningstillstånd som vid överklagande av en dom, dvs de principer som slås fast i RB 54:10:

Citat:
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.

Prövningstillstånd meddelas bara i några få procent av alla överklaganden som kommer in. Aktuella PT kan man hitta på denna länk: http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Provningstillstand/

Som synes utgör PT i brottmål bara en liten del, bl.a. därför att det nog helt enkelt mer sällan uppkommer prejudikatfrågor inom straffrätten.

Hur ofta folk överklagar häktningar till HD vet jag inte, men det skulle förvåna mig om det inte skedde. Rent allmänt har vi sett i andra trådar att advokater inte sällan skickar in helt utsiktslösa överklaganden till HD som inte innehåller en enda principiell fråga för HD att pröva, utan bara klagomål på bevisvärderingen (som HD ju inte prövar). Antagligen för att det är enklare än att försöka övertala klienten som vill testa hela vägen. Överklagandet i Marina-fallet var ett typiskt sådant, inte en enda en av de mer juridiskt kunniga i tråden gav det en chans och det fick det inte heller.
2015-06-24, 23:34
Medlem
Citat:
Folk här är upptagna av vem som äger villka byggnader, tanketomt.

Om en jävel här på Flashback mördade någon, så villa alltså denna lägga offret i en byggnad han äger, eller har tillgång till?

Om man planerar ett mord, så serman till att inget koplar tillbaka till dig, därför använder man en fastighet man inte har någonsomhelst koppling till.

Dråp tillhör mer ögonblicket, då kanske man inte kan välja.

Du tror att detta fall är en planerad gärning? I vilket syfte?
2015-06-24, 23:35
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Någon borde varit nervös på onsdagen då gödselbrunnarna söktes igenom, väldigt nära.......
Ja, då var det nog på håret.
Konstigt va, att kroppen låg så nära där polisen sökte.
Om den nu inte har flyttats runt vill säga.
Men det är nog mest troligt att den har legat i uthuset från första början.
2015-06-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Nej GM hade nog inte för avsikt att döda henne direkt, GM kan ha haft handskar och strypt henne då hon gjorde för mycket motstånd.
Gm kan ha fått panik, tagit i för mycket etc. Behöver inte ha haft direkt hudkontakt.

Alla hittade tillhörigheter, tror du inte att man säkrat spår på dom?

Edit, om man inte lyckas att hitta ett enda spår av gm på kroppen, på tillhörigheter, på fyndplats, på mordplats skulle jag vilja påstå är i princip helt omöjligt med tanke på att man hittat kropp, fyndplats samt diverse tillhörigheter som bekräftats är Lisas. Det finns inte på världskartan
Senast redigerad av KSP 2015-06-24 kl. 23:41.
2015-06-24, 23:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Det var gödselbrunnarna vid ladan mittemot kaféet, 2,7 km från fyndplatsen. Med astronomiska mått, mycket nära.
2015-06-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Ja, då var det nog på håret.
Konstigt va, att kroppen låg så nära där polisen sökte.
Om den nu inte har flyttats runt vill säga.
Men det är nog mest troligt att den har legat i uthuset från första början.
Frågan är hur den kom dit, bör vara någon med anknytning, vem skulle annars köra in på gården utan att bli upptäckt en söndag kväll, fullt ljus ute

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in