Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Varför ska det alltid vara någon som tror att man är totalt dum i huvudet och baserar sina uttalanden på fiktiva tv-serier? Jag har läst mig till det i relevanta handlingar, inte genom att sitta med popcorn och öl framför Kanal 5. Vad häktningsreglerna har för betydelse för hur lång tid det tar att analysera prover känns väldigt oklart. Det är helt uppenbart att det inte har någon inverkan i Sverige, så varför skulle det ha det i USA?
Vad du läst är möjligen hur lång tid ett enskilt prov tar att analysera då - inte hur lång tid det tar innan de får svar på inlämnade prov.
De flesta stater i USA har sådana köer på DNA att de inte ens hinner testa allt relevant och även förtur innebär relativt långa väntetider.

Häktningstiden har betydelse i Sverige -jo, eftersom analyser som ingår i förundersökningar för häktade ges automatisk förtur .. vilket inte innebär att alla hamnar först i kön och tas omedelbart .. alla kan nämligen inte stå först i kön, utan också förturen har ett system att följa.
2015-06-24, 20:32
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Och det mest viktiga kanske i det långa loppet, att inte en mördare springer lös ute bland allmänheten. Vare sig det är en lokal sådan eller förbipasserande.
Hur skulle det kunna vara en random passerande dåre som mördar LH och öppnar den låsta byggnaden i Martorp och där låser in och lämnar BO död?
Tänker du dig en Anders Eklund med nycklar till ladan och god lokalkännedom då eller?
Kan du utveckla det rimliga i ditt resonemang? Tack!
Det är väldigt mycket brister i dina inlägg, har du fyllt 18 år ännu?
2015-06-24, 20:33
Medlem
Barkbitares avatar
Har följt ämnet.

Min tanke till ett möjligt senario är att Lisa var redo att åka iväg, kände sig kissnödig och lämnade mopeden. Var skulle hon i så fall ha gått för att snabbt utträtta sitt behov?
Finns det någon bra kissplats på samma sida av vägen som mopeden stod eller sprang hon över vägen till ladan där någon upptäckte henne?
2015-06-24, 20:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ok jag tänkte mest att hon kanske blev bortförd först. Men som sagt det är bara spekulationer

Det är förstås en möjlighet.

För egen del kör jag på en ganska enkel sannolikhetsbedömning, som ger att mordet inte föregicks av ett bortförande.

Men som du säger, det är mycket spekulationer.
2015-06-24, 20:35
Medlem
Nu får man hoppas att polisen håller på med andra spår samtidigt då allt verkar väldigt löst mot bröderna utan vad det verkar teknisk bevisning. Det här kan ju dra ut enormt på tiden och en annan potentiell GM kan annars får bort spår i lugn och ro. Det jag tror och är väldigt övertygad om ifall det inte är bröderna är några saker. GM har garanterat kartlagt bröderna och planerat detta väl att lägga skulden på dom en bra tid före mordet. Gm har uppehållit sig i området där Lisa hittades samt i området runt cafet flera gånger veckorna innan mordet. Detta om det är en för Lisa okänd GM eller "psykopat". Det jag tycker är mindre sannolikt men ändå näst mest sannolikt är att någon på cafet/eller Arne/Arnes son är inblandade och vetat om allt detta och därför ej behövt uppehålla sig på platsen där Lisa hittades utan att denna information antingen då funnits direkt i GM medvetande eller har kunnat berättats för en GM utan att GM behövt besöka platserna och GM blir då en "lejd mördare".
2015-06-24, 20:36
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fallet var uppe i en Aktuelltsändning under tisdagskvällen och där framträdde bland andra advokat Ulrika Borg och frågan kom just upp om hur lång tid det brukar ta att få
färdigt med alla provsvar och svaret blev väl nånting i stil med att mycket lång tid kan
det handla om.

Så åter igen: tålamod är vad som gäller. Tids nog ramlar alla svar in.
Med all respekt för Ulrika Borg så är det här ett ganska unikt fall. Att det tar lång tid i lågprofilmål förstår jag, men här pratar vi trots allt om ett av de mest uppmärksammade fallen i vårt lands historia.

Jag fattar att NFC inte baserar sin prioordning på medialt och folkligt intresse, men det är orimligt att inte ett dugg matnyttigt har kommit från dem på två veckor.
2015-06-24, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tänkte mer på att det knappast tar 2,5 timme att frakta kroppen lika många kilometer, och att det det dessutom är en hyfsad lång tidsperiod för gm att ställa sig frågan om man inte skulle försöka hitta den där djävla moppen...
Och åka tillbaka och riskera att hamna i armarna på pappa? Jag skulle nog dra mig för att åka tillbaka över huvud taget.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Å andra sidan förefaller ju GM ha spritt ut bevismaterial under flera dagar, så lit tid borde h*n ha haft att flytta kroppen också.
Ja, spreds bevismaterialet under flera dagar? I så fall fanns det flera nätter att flytta kroppen på, det har du rätt i.
2015-06-24, 20:37
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Har följt ämnet.

Min tanke till ett möjligt senario är att Lisa var redo att åka iväg, kände sig kissnödig och lämnade mopeden. Var skulle hon i så fall ha gått för att snabbt utträtta sitt behov?
Finns det någon bra kissplats på samma sida av vägen som mopeden stod eller sprang hon över vägen till ladan där någon upptäckte henne?

Fanns det ingen toa på caféet?
2015-06-24, 20:38
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och åka tillbaka och riskera att hamna i armarna på pappa? Jag skulle nog dra mig för att åka tillbaka över huvud taget.

Ja, spreds bevismaterialet under flera dagar? I så fall fanns det flera nätter att flytta kroppen på, det har du rätt i.

Återigen, med samma logik som du själv nyss använde: gm visste inte att pappa skulle vara där.
2015-06-24, 20:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Har följt ämnet.

Ja, det scenariot har nämnts. Kaféet var låst, och någon annan toa fanns inte på den sidan, såvitt känt. Jag tror inte kaféet låg granne med ett torrdass. Så om hon behövde pudra näsan så låg nog ladan närmast till hands.
2015-06-24, 20:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Återigen, med samma logik som du själv nyss använde: gm visste inte att pappa skulle vara där.
Nej, han visste inte att pappa skulle vara där. Han visste inte heller att pappa inte skulle vara där. Springa runt och leta efter en moppe när kavalleriet med polis, pappa, militär, fan och hans moster kommer inridande var nog inte hans favoritönskan just då.
2015-06-24, 20:44
Medlem
Citat:
Har följt ämnet.

Är det inte då troligare att en sjuttonåring känt sig kär och berusad och därmed stigit en bit utanför normalt säkerhetstänkande?
Pissa hade hon väl kunnat gjort där hon jobbade kan man tycka.
En av största orsakerna att avvika från normalt beteende, kärlek eller ung attraktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in