Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 20:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, definitivt. Det var bara jag som glömde lägga till i inlägget, det jag annars brukar var ganska noga med att skriva ut: "Givet att mgm är gm..."

En annan intressant fråga, som vi naturligtvis inte kommer få något svar på nu, är också: fanns det tid för gm att avlägsna mopeden, och om så var fallet, varför gjordes det inte?

Uppenbarligen har själva brottet inte lämnat några uppseendeväckande spår efter (exempelvis en gigantisk blodpöl), så varför då lämna kvar mopeden, som i stort sett fungerar på samma sätt som en blodpöl - det vill säga indikerar att ett brott begåtts.

Hade mopeden tagits med hade det geografiska utgångsläget för polisen sett helt annorlunda ut.

Hoppas vi får svar på den frågan, oavsett vem som är gm.
Den förklaringen är enklare, GM kände inte till moppen, gömd som den var bakom kaféet.
2015-06-24, 20:17
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Psykologisering!
Vad bygger du antagandet om att kroppen flyttats på?

Hur som, om det du beskriver stämmer är det väldigt osannolikt att GM inte skulle ha gjort någon miss, och lämnat spår efter sig.

Mitt antagande bygger på det högst osannolika i att Lisa skulle ha beslutat sig att lämna sin högst fungerande moped, valt att ta en uppfriskande 4-5 mil lång promenad hem och efter två och en halv kilometer kommit på att hon nog ska besöka en för henne okänd bondgård och hon därefter har blivit mördad på exakt samma plats där kroppen hittades.
2015-06-24, 20:18
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den förklaringen är enklare, GM kände inte till moppen, gömd som den var bakom kaféet.

Eller så var transportmedlet inte lämpat för ändamålet (brist på plats), eller så tänkte inte GM på det direkt och sedan var det för sent.
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Men eftersom hjälmen inte fanns vid mopeden så borde ju GM tänkt, tjej med hjälm = det finns en moped någonstans.
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Går det fortare i andra länder?
Det är jag inte tillräckligt inläst på för att säga säkert. I USA tycks det normala vara 24-72 timmars svarstid, men i svårare fall kan det behövas upp till två veckor. Jag köper att det är "ett svårare fall", men inte att varenda liten pryl som lämnats in är svårast tänkbara att analysera.

NÅGOT borde NFC ha fått fram på två veckor och det har de uppenbarligen inte. Därför börjar jag verkligen ifrågasätta vad problemet är.
2015-06-24, 20:19
Medlem
crillecrilles avatar
Så ingenting nytt kom fram idag?
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:

Det är ju sant, men är det inte lite konstigt att gm i så fall inte reflekterade över varför en 17-årig tjej går omkring med en moppehjälm i handen?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men eftersom hjälmen inte fanns vid mopeden så borde ju GM tänkt, tjej med hjälm = det finns en moped någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det är ju sant, men är det inte lite konstigt att gm i så fall inte reflekterade över varför en 17-årig tjej går omkring med en moppehjälm i handen?
Jo, men var? Han hade nog högre prioriteter än att leta.
2015-06-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag läste också det och reagerade redan då. Men sen blev det ju tal om gräddfil, som det inte verkar ha blivit något av.

Talet om gräddfil var väl innan hon hittdes, alltså innan hoppet var ute om att hon levde? Men varför skall det ta så lång tid? Eventuella vittnen glömmer detaljer. Misstänkta riskerar att sitta inspärrade i onödan om de är oskyldiga, med efterföljande krav på höga skadestånd.
2015-06-24, 20:22
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Så ingenting nytt kom fram idag?
Inte mer än att bägge bröderna överklagat häktningarna till HD.
2015-06-24, 20:22
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jo, men var? Han hade nog högre prioriteter än att leta.

Ja, det låter rimligt, det skulle jag nog också ha.

Det är så lätt att vara efterklok, men samtidigt det fanns en öppning på 2,5 timme.
2015-06-24, 20:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja jag håller ju med om det du skriver, och håller tummarna för att det kommer klara besked snart.
Går det fortare i andra länder?
Fallet var uppe i en Aktuelltsändning under tisdagskvällen och där framträdde bland andra
advokat Ulrika Borg och frågan kom just upp om hur lång tid det brukar ta att få
färdigt med alla provsvar och svaret blev väl nånting i stil med att mycket lång tid kan
det handla om.

Så åter igen: tålamod är vad som gäller. Tids nog ramlar alla svar in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in