Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 20:23
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Talet om gräddfil var väl innan hon hittdes, alltså innan hoppet var ute om att hon levde? Men varför skall det ta så lång tid? Eventuella vittnen glömmer detaljer. Misstänkta riskerar att sitta inspärrade i onödan om de är oskyldiga, med efterföljande krav på höga skadestånd.

Och det mest viktiga kanske i det långa loppet, att inte en mördare springer lös ute bland allmänheten. Vare sig det är en lokal sådan eller förbipasserande.
2015-06-24, 20:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Så ingenting nytt kom fram idag?

Vi vet att bröderna överklagat till HD som kommer meddela beslut huruvida de ska meddela prövningstillstånd eller inte under slutet av veckan eller början på nästa vecka.

I övrigt inget nytt.
2015-06-24, 20:24
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Mitt antagande bygger på det högst osannolika i att Lisa skulle ha beslutat sig att lämna sin högst fungerande moped, valt att ta en uppfriskande 4-5 mil lång promenad hem och efter två och en halv kilometer kommit på att hon nog ska besöka en för henne okänd bondgård och hon därefter har blivit mördad på exakt samma plats där kroppen hittades.
Ok jag tänkte mest att hon kanske blev bortförd först. Men som sagt det är bara spekulationer
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, det låter rimligt, det skulle jag nog också ha.

Det är så lätt att vara efterklok, men samtidigt det fanns en öppning på 2,5 timme.
Det visste nog inte GM.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men eftersom hjälmen inte fanns vid mopeden så borde ju GM tänkt, tjej med hjälm = det finns en moped någonstans.

Om hon hade hjälmen på. Egentligen vet vi ingenting om var hjälmen kan finnas.
2015-06-24, 20:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det är jag inte tillräckligt inläst på för att säga säkert. I USA tycks det normala vara 24-72 timmars svarstid, men i svårare fall kan det behövas upp till två veckor. Jag köper att det är "ett svårare fall", men inte att varenda liten pryl som lämnats in är svårast tänkbara att analysera.

NÅGOT borde NFC ha fått fram på två veckor och det har de uppenbarligen inte. Därför börjar jag verkligen ifrågasätta vad problemet är.
På TV - ja, inte i verkligheten.
Min svåger var polis tills för något år sedan - han tittar inte ens på CSI och sånt "skit" just för att de är så overkliga.
I Staterna har de kortare häktningstider p g a borgenssystemet - de som inte kan betala eller får komma ut mot borgen kan bli sittande i ett par år innan rättegång.
2015-06-24, 20:26
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vi vet att bröderna överklagat till HD som kommer meddela beslut huruvida de ska meddela prövningstillstånd eller inte under slutet av veckan eller början på nästa vecka.

I övrigt inget nytt.

Vilket i praktiken betyder att det är dags för en ny runda i tingsrätten innan HD hinner fatta ett beslut om de ska vara lika sega som HR?
2015-06-24, 20:26
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Talet om gräddfil var väl innan hon hittdes, alltså innan hoppet var ute om att hon levde?
Det har du rätt i. Det gör ju bara det hela än mer märkligt, för då fanns gräddfilen redan innan de hittade Lisa och grep MGM men ändå händer ingenting.

Citat:
Men varför skall det ta så lång tid? Eventuella vittnen glömmer detaljer. Misstänkta riskerar att sitta inspärrade i onödan om de är oskyldiga, med efterföljande krav på höga skadestånd.
Vittnen och andra förhörspersoner av vikt tror jag att de har säkrat upp genom förhör för länge sedan. Det vore katastrof annars.
2015-06-24, 20:29
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På TV - ja, inte i verkligheten.
Min svåger var polis tills för något år sedan - han tittar inte ens på CSI och sånt "skit" just för att de är så overkliga.
I Staterna har de kortare häktningstider p g a borgenssystemet - de som inte kan betala eller får komma ut mot borgen kan bli sittande i ett par år innan rättegång.
Varför ska det alltid vara någon som tror att man är totalt dum i huvudet och baserar sina uttalanden på fiktiva tv-serier? Jag har läst mig till det i relevanta handlingar, inte genom att sitta med popcorn och öl framför Kanal 5. Vad häktningsreglerna har för betydelse för hur lång tid det tar att analysera prover känns väldigt oklart. Det är helt uppenbart att det inte har någon inverkan i Sverige, så varför skulle det ha det i USA?
2015-06-24, 20:30
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det visste nog inte GM.

Jag tänkte mer på att det knappast tar 2,5 timme att frakta kroppen lika många kilometer, och att det det dessutom är en hyfsad lång tidsperiod för gm att ställa sig frågan om man inte skulle försöka hitta den där djävla moppen...
2015-06-24, 20:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan också tänkas att kroppen inte flyttades för att GM inte finns kvar i området.
Å andra sidan förefaller ju GM ha spritt ut bevismaterial under flera dagar, så lit tid borde h*n ha haft att flytta kroppen också.
2015-06-24, 20:31
Medlem
Vet någon om MP sökte i genom Martorp i flera omgångar ,eller vid ett tillfälle , dom kanske flyttade henne inom området o tappade bevis om dom hade koll på vad som genom sökts

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in