2015-06-24, 17:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej det är ingen förutsättning utan PT kommer meddelas om det finns något med fallet som är av vikt för rättstillämpningen eller om, för att tala klarspråk, hovrätten klantat sig ordentligt.
Men, hovrätten har klantat sig ordentligt om den har häktat på sannolika skäl innan bevisen för sannolika skäl finns, dvs NFC:s resultat är klart.
2015-06-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror det var en av pappans kollegor som ringde polisen. Stämmer hyfsat i tiden.
Det var ju en antal kollegor som hjälpte till i sökande varav antalet bilar på plats.

Jag läste också artikeln om att de sett "en ung kille som pratade i mobiltelefon". Min tanke är, att när pratar inte unga killar i mobiltelefon? De sa inget om hur killen såg ut i övrigt, om de tyckte han var underlig eller ens något annat av intresse.

Det visar bara vad litet det är som krävs innan tidningen har en artikel med bild på dessa visdomsord.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som sker är att man gör bedömningar om vad man kommer undan med, och vad efterräkningen blir. En del saker är inte OK, enligt RB, men det händer inget om man gör på så sätt. Det är kalkyler i vardagen, och i saker som denna; i rättsväsendet.

Mycket är en show, och särskilt nu när intresset är enormt.

Jag tänker på den frisläppta kvinnan. Vad kommer hon att göra, och vilken kalkyl gör hon om sin framtid? Hittar hon en balans där hon kan bli av med karleländet och inte själv bli delaktig i mordet? Det är spännande på det mänskliga planet, och kan få stor juridisk relevans!

Ja och i just denna rättsprocess verkar det kalkyleras i lite högre grad än vad man är van att se, och som det ser ut nu, så finns det fog för det.
Det enda önskvärda är att "showen" inte tar överhanden så att det hela landar kring det intressanta uttrycket - käbbel.
Det är fortfarande en död flicka och en sörjande familj det handlar om, utifrån ett mer mänskligt perspektiv..

Jag har tidigare hållit mig kring kommentarer om kvinnan för jag tror helt enkelt inte hon är delaktig i detta. Men helt oavsett utgång så kommer hon bli straffad ändå, antingen pga inblandning, eller pga allmänheten inte begriper bättre.
Enligt uppgift är hon med största sannolikhet på väg till hemlandet, kanske med en undran om vem det är, hon är gift med..
Ja, det är intressant på det mänskliga planet, men fel forum här tyvärr.
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, hovrätten har klantat sig ordentligt om den har häktat på sannolika skäl innan bevisen för sannolika skäl finns, dvs NFC:s resultat är klart.
Men är det verkligen bara NFC-resultatet som kan utgöra grund för sannolika skäl?
2015-06-24, 17:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Det är inte ett krav för sannolika skäl att teknisk bevisning finns (eller vad detta som du egentligen undrade över?). Utan att veta vad det är för övrig bevisning som finns kan vi inte avgöra om hovrätten klantat sig eller inte. Jag tror emellertid detta är av mindre intresse för felaktig bevisvärdering ska inte utgöra grund för PT. Om PT ska meddelas för att hovrätten klantat sig ska det främst röra sig om ett processuellt fel. Det enda processuella felet jag kan komma på som kan ha begåtts i detta fall är att inte hålla muntlig förhandling. Å andra sidan ska det röra sig om ett grovt rättegångsfel varför inte ens detta bör vara tillräckligt.
2015-06-24, 17:50
Medlem
Citat:
Vill ha muntlig förhandling
Inger Rönnbäck yrkar på att Högsta domstolen sätter ut målet till muntlig förhandling på grund av "yppandeförbudet och målets svårighetsgrad".

Enligt mitt tidigare citat gynnar muntlig förhandking försvarets sak och missgynnar åklagarens
2015-06-24, 17:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men är det verkligen bara NFC-resultatet som kan utgöra grund för sannolika skäl?
Nej, men det ingår i åklagarens argument för häktningen. Vilka argument han anförde i övrigt vet jag inte, men uppenbarligen ansåg han att det argumentet behövdes.
2015-06-24, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror det kan ha varit. Ett temporärt förvaringsställe tills det hade lugnat ner sig gällande polis, MPS och privatpersoner.

Poliser till fots med eller utan hundar, i bil, i helikopter, till häst samt MPS f. o. m. onsdagen måste helt enkelt ha skapat stor panik hos dem.

Om det nu är dessa två bröder som är GM, så var de tvungna att snabbt göra en ny transport av kvarlevorna fastän detta långt ifrån var ofarligt. Ändå ansåg de att de var tvungna att ta den risken.

Som vi diskuterade mellan 00-03 i natt så förvarade säkert bröderna kroppen åt den stöldliga av deras landsmän som mördade L. H.
Ligan använde bröderna o förvara stöldgods i de stora ladorna o denna gång så när d skulle åka dit så såg dom BO ensam utanför caféet o en våldtäckt gick överstyr o blev ett mord.
2015-06-24, 17:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Nej, men det ingår i åklagarens argument för häktningen. Vilka argument han anförde i övrigt vet jag inte, men uppenbarligen ansåg han att det argumentet behövdes.

Skulle PT meddelas blir detta av större intresse för då ska häktningen prövas i "sak", dvs. då ska det prövas om sannolika skäl förelåg eller inte.

Men först ska således PT meddelas och då krävs någon av de grunderna som jag berört tidigare.

Ursäkta om mitt svar varit något svajande, jag tror dock du förstår ändå
2015-06-24, 17:55
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är inte ett krav för sannolika skäl att teknisk bevisning finns (eller vad detta som du egentligen undrade över?). Utan att veta vad det är för övrig bevisning som finns kan vi inte avgöra om hovrätten klantat sig eller inte. Jag tror emellertid detta är av mindre intresse för felaktig bevisvärdering ska inte utgöra grund för PT. Om PT ska meddelas för att hovrätten klantat sig ska det främst röra sig om ett processuellt fel. Det enda processuella felet jag kan komma på som kan ha begåtts i detta fall är att inte hålla muntlig förhandling. Å andra sidan ska det röra sig om ett grovt rättegångsfel varför inte ens detta bör vara tillräckligt.

Tack, det var det jag tänkte. För visst händer det t.o.m att folk blir dömda utan teknisk bevisning? Då borde det inte vara ett misstag att häkta någon utan det.
Det är väl inte helt säkert att DNA-prov o.dyl ger något utslag. Jag tycker det verkar konstigt att det inte kommit fram nånting i den vägen än, trots att båda misstänkta har lämnat prov. Men vad vet jag.
2015-06-24, 17:57
Medlem
le_flonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag fortsätter väl att kommentera detta att man bröt sig in dit kroppen hittades. ..
Denna uppgift finns endast i en bildtext i en lokaltidning.
Sedan att man skulle ha hittat nyckeln till den lokal bröderna gömt kroppen i verkar alltför otroligt. Man låser dörren och går iväg och tappar nyckeln...
Men alltså, om dörren till fyndplatsen varit låst och bröderna hade nyckel dit vore nog fallet inte så komplicerat.
Förmodligen samma man
2015-06-24, 17:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Tack, det var det jag tänkte. För visst händer det t.o.m att folk blir dömda utan teknisk bevisning? Då borde det inte vara ett misstag att häkta någon utan det.
Det är väl inte helt säkert att DNA-prov o.dyl ger något utslag. Jag tycker det verkar konstigt att det inte kommit fram nånting i den vägen än, trots att båda misstänkta har lämnat prov. Men vad vet jag.

Kan säga så här. Att bli dömd utan teknisk bev9isning är högst ovanligt. Att bli häktad utan teknisk bevisning är inte särskilt ovanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in