2015-06-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Sannolikt är de inte religiösa alls. Enligt Litauens statistiska byrå är mer än 65 procent av befolkningen inte troende över huvud taget. Bland de troende dominerar den katolska kyrkan medan ett mindre antal tillhör den ryskortodoxa kyrkan eller judendomen.

Ok, bra info där. Sekulära kristna är mest troligt då, som jag trodde.
2015-06-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning"

Jag får återigen känslan av att en stor del som ligger bakom häktningen är att de misstänktas förklaringar till deras "konstiga" beteende (det som sedermera ledde till att de anhölls) inte är samstämmiga (eller att de inte kunnat lämna rimliga förklaringar till beteendet vid tidpunkten) och att åklagaren så långt använt det som sitt trumfkort. Bara spekulationer givetvis utan något som helst värde egentligen

Kan det vara så att bröderna var i full färd med att gömma/flytta på kroppen och nästan ertappades med detta av MPS? Jag kan i alla fall tänka mig att GM varit hårt pressad av MPS sökningar i närheten av där LH låg, det kanske fick bröderna att agera och flytta på LH.
2015-06-24, 13:32
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Den frisläppta kvinnan fortfarande belagd med yppandeförbud

"Den frisläppta kvinnan är fortsatt misstänkt för brott och befinner sig sedan frigivningen på hemlig ort. Hon är enligt advokat Peter Falck fortfarande belagd med yppandeförbud."
.
Egentligen borde hon skita i detta yppandeförbud, det medför bötestraff, men det finns tidningar som säkert betalar vad det skall vara för att höra åklagarens saga inför tingsrätten.

Dessutom kommer det att visa att yppandeförbud hör hemma i Nord-Korea. I Norge har man också lyckta dörrar i domstolsmål några gånger, som några gånger under häktesförhandlingar, och advokaten kan nu och då få skriva under på att han inte får meddela sin klient allt det han vet om ett mål, men det är sällsynt.

Yppandeförbud är i strid med norska grundlagen, och så är det i de flesta civiliserade länder. därför tror jag att Sverige är förhållandevis ensam om detta förtrycksmedel.
2015-06-24, 13:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men här vi tre personer och tre häktningspromemorior. Menar du att de får ta del av varandras PM? Att hon får ta del av sin egen förstår jag, men de andras?

Om de finns tre häktningspromemorior får hon endast ta del av sin men lika godtyckligt som det vore för domstolen att maskera i en häktningspromemoria är det för en åklagare att undanhålla sånt i hennes promemoria som kan vara av vikt för hennes försvar.

I de fall där jag varit med om att de funnits flera promemorior har de oftast skiljt sig i endast ett avseende, deras namn. I detta fall är hon visserligen misstänkt för ett annat brott än de övriga men även när så är fallet tas allt upp som kan tänkas var av intresse för den misstänkte. Det är inte åklagarens sak att blankt säga att "nej du får inte som försvar försöka rentvå de övriga (vilket i sin tur skulle rentvå henne) så information kring deras eventuella brott får du inte".
2015-06-24, 13:34
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag är helt oinsatt i den världen. Är du eller har du varit professionellt verksam inom rättsväsendet så att du av egen erfarenhet kan säga att det förhåller sig så?
Regelmässigt tilldelas försvararen en kopia av häktnings-PM strax innan eller i samband med att HÄF inleds. Därav också åklagarnas motvilja mot att ha med "för mycket" i sitt häktnings-PM.
2015-06-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hon kommer absolut inte komma i kontakt med någon av bröderna! De sitter typ isolerade, de får röra sig utanför cellen max en timme per dygn, och aldrig samtidigt som andra häktade.
Med tanke på att förundersökningen inte är klar, så är det så det funkar, i stort.

okej...det var två bud där....

den ene av er säger att hon KAN kommunicera via advokaten (under vissa förutsättningar) medan den andre av er säger absolut nej....

jag tänker att om det är så som tingsnotarien säger och med hänsyn till det litauiska språket då kan kanske mer förmedlas än vad som rimligen är tillåtet....översättning som misstolkas...tolk som sympatiserar med landsman etc...

advokaten förlorar ju kontrollen iochmed det utländska språket...
2015-06-24, 13:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Egentligen borde hon skita i detta yppandeförbud, det medför bötestraff, men det finns tidningar som säkert betalar vad det skall vara för att höra åklagarens saga inför tingsrätten.

Dessutom kommer det att visa att yppandeförbud hör hemma i Nord-Korea. I Norge har man också lyckta dörrar i domstolsmål några gånger, som några gånger under häktesförhandlingar, och advokaten kan nu och då få skriva under på att han inte får meddela sin klient allt det han vet om ett mål, men det är sällsynt.

Yppandeförbud är i strid med norska grundlagen, och så är det i de flesta civiliserade länder. därför tror jag att Sverige är förhållandevis ensam om detta förtrycksmedel.

Säg att hon vid häktningen fått reda på huruvida Lisas kropp var styckad eller inte, eller att hon om hon suttit häktad en längre tid då man visste dödsorsaken, och sedermera släpps. Det vore inte särskilt roligt för Lisas anhöriga att se dessa uppgifter på löpsedlarna runt om i landet.
2015-06-24, 13:37
Medlem
"Vi har blivit lovade att kyrkan ska ordna med högtalare utomhus och annat för att alla som vill ska kunna följa begravningen. För att Lisas namn ska leva vidare vill familjen skapa en fond eller stiftelse."

De är redan ute efter pengarna...
2015-06-24, 13:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
okej...det var två bud där....

den ene av er säger att hon KAN kommunicera via advokaten (under vissa förutsättningar) medan den andre av er säger absolut nej....

jag tänker att om det är så som tingsnotarien säger och med hänsyn till det litauiska språket då kan kanske mer förmedlas än vad som rimligen är tillåtet....översättning som misstolkas...tolk som sympatiserar med landsman etc...

advokaten förlorar ju kontrollen iochmed det utländska språket...
Brödernas advokater är bundna av brödernas restriktioner och får inte kommunicera med kvinnans advokat, eller kvinnan själv för den delen, om målet/utredningen utan åklagarens medgivande. Det strider mot god advokatsed.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Teknisk bevisning saknas inte. Man har bara inte presenterat den för försvaret eller MGM ännu.
Att åklagaren skulle ljuga om detta, det verkar osannolikt, och dessutom förbjudet i lagen.
Åklagaren har plikt att lägga fram all bevisning som uppdagats i målet inför tingsrätten vid häktning.

Väl måste det svenska rätssystemet lika det i Nord-Korea, men lagen säger klart att man inte kan undanhålla någotsomhelst från försvar, domare, tingsrätt eller hovrätt, även om det bara gäller häktning.

Om fallet vore så som du innbillar dig, då blir åklagaren arbetslös, han får aldrig någonsib vara åklagare, advokat eller domare mer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Tittar man snabbt på kartan över var alla fynd och var Lisa hittades så drar man snabbt slutsatsen att "något" händer.. En mördare i panik som snabbt måste gömma ett lik! Ryggmärgen säger hen var Lisa måste gömmas. En plats mördaren känner väl sedan förut som en avlägsen o trygg plats. Om sedan paniken får mördaren att slänga ut Lisas saker ur bilfönstret eller om den rådande stormen blåst runt saker vågar jag inte gissa.. att sedan polis är på plats så otroligt snabbt sabbar alla chanser för mördaren att städa upp efter sig..
Alltså troligtvis en mördare med anknytning till området.
De 2 häktade individerna sitter minst sagt illa till..

Ps/ Har någon i tråden tänkt tanken att Lisa kan ha ev gömt sig i ladan eller motsvarande och flytt springandes från platsen och allt eftersom tappar/slängt de fynd som hittats längsvägen. Då lär det knappast finnas tekniskbevisning på något annat än Lisas kropp..

Det finns fler om det bara är anknytning till området och det finns ju de som har "mer" anknytning i så fall.
2015-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Visst är det så, för även jurister är ju människor, med allt vad människobeteende innefattar.
Min poäng var enkelt den att det inte bara är försvarsadvokaternas överklaganden som behandlats hittills. Även åklagaren har dragits upp ur sin startgrop.
Detta har klumpigt uttryckt resulterat i ändringar, men fastslagna av två rättsinstanser, fast på förmodat något svajiga ben.
Min förhoppning är bara att balans hittas.

Det som sker är att man gör bedömningar om vad man kommer undan med, och vad efterräkningen blir. En del saker är inte OK, enligt RB, men det händer inget om man gör på så sätt. Det är kalkyler i vardagen, och i saker som denna; i rättsväsendet.

Mycket är en show, och särskilt nu när intresset är enormt.

Jag tänker på den frisläppta kvinnan. Vad kommer hon att göra, och vilken kalkyl gör hon om sin framtid? Hittar hon en balans där hon kan bli av med karleländet och inte själv bli delaktig i mordet? Det är spännande på det mänskliga planet, och kan få stor juridisk relevans!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in