Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 17:07
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Då måste du också ha ett klargörande i hur de häktade inte, enligt dig, kan vara skyldiga. Då måste du också kunna tala om hur allting har gått till samt ha en potentiell GM.

Utveckla gärna din ståndpunkt och vetskap om att de sitter oskyldigt anklagade för mord

Nejdu, så är det inte. Man måste inte bevisa sin oskuld, åklagaren måste däremot bevisa deras skuld.

Men, för att jag skall göra detta enklare för dig:
Lisa knivskars antingen inne i en bil på parkeringen, eller i en annan lokal av en kille/tjej mellan 16-22 år, grundat på svartsjuka/hat eller ngt. annat.

Gärningspersonen bor inom 50 km från platsen, och har tillgång till någon typ av varubil från ett företag. Alternativt kan hon ha mördats i en vanlig personbil. Personen känner Lisa väldigt gott.

Men eftersom jag tror att Lisa först knivskars i en bil, så dödades hon nära , eller på själva fyndplatsen senare. Det var inte tilfällesdråp, men mord, annars skulle kroppen legat kvar vis cafet.
2015-06-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Källa på det ?
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Citat:
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

Vem hon fått uppgifterna av vet vi ju inte. Kan ju bara vara rykten eller svammel, givetvis.
2015-06-24, 17:08
Medlem
sillynamnams avatar
[quote=adminulator|53812967]
Citat:
Brödernas mamma sa att de befann sig 100 meter från där kroppen hittades och inte kunde förklara för polisen vad de gjorde där.

Hade de bara jobbat så hade det varit väldigt lätt att förklara vad de gjorde på sin arbetsplats..
[/QUOTE

Vet inte om det var 100m, men de har visst angett en förklaring: dom letade efter katten, sant eller osant vet ingen. Och nej, det är inte omöjligt, jag skulle mycket väl kunna hämta in min katt om 1200 personer var ute och trampade omkring i åkrarna.

Det är jättemycket prat om sökande efter katten i den här tråden. Vad bygger det på från början? Finns det någon källa?
2015-06-24, 17:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål. Lag (1994:1034).

Dock har det inte framkommit att någon av advokaterna gjort gällande formfel eller motsvarande.

Tack! Jag tror inte det blir något PT, om nu inte HD skulle vilja utnyttja detta mål för någon form av klargörande runt gränsen för att nå upp till "sannolika skäl" Men det ligger i sakens natur att det i sig är en bevisvärderingsfråga i mångt och mycket och därmed svår att uttala sig om på ett vis som kan vara vägledande i andra mål med annan typ av bevisning.

Mest trolig tolkning just nu är väl den som några stycken var inne på efter gårdagens beslut: Skälen för häktning räckte, men det var inte med någon jättestor marginal. Åklagaren får tid på sig att plocka in och analysera alla viktigare provsvar (=minst en omhäktning), men sen måste han nog kunna presentera ett starkare material än vad han har nu om han vill gå vidare med fortsatt häktning och ett åtal i sikte.
2015-06-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Paret bodde i Sverige, den yngre brodern var sannolikt hemma hos sin familj och parets resor till Litauen hade sannolikt också syftet att hälsa på familj.

detta var nyheter för mig.

de har ju benämnts som gästarbetare, det tolkade jag som att de kom hit, jobbade 2-4 månader (vår/sommar), åkte hem och sen kom tillbax.

om de (paret alltså) har uppehälle här så ändrar det ju förutsättningarna för våra antaganden.

den yngre brodern har kanske varit på besök denna vår/sommar.
kanske var det hans första tur hit? han kanske hade det jobbigt i litauen och skulle till brodern i sverige för att komma tillrätta med sitt liv.

folk har ju snackat om dem i goda ordalag men de kanske inte har koll på om det alltid var båda bröderna som jobbade då? den äldre brodern kanske hade hjälp av en kompis eller nån helt annan som gubben j#nsson anlitat. nån polack kanske.

det kanske bara var den äldre och han var den ordentliga av dem? den andra är en strulpelle?

det kan ju vara så. att lillbrorsan kommit hit denna sommar.

jag kan inte låta bli att grubbla på hur mkt info som gubben AJ sitter inne med. han anlitade dem och det har ju framkommit att han var i kontakt med dem på daglig basis. han måste veta saker.

att lillbrorsan är en aggressiv, hetsig jävel med typiskt öststats beteende

fick han problem med hjärtat? det säger väl en del om det...
Senast redigerad av Ezetrol 2015-06-24 kl. 17:16.
2015-06-24, 17:14
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det beror väl på vad du har för utrustning att stycka med?

Var framgår det?

Meningslös spekulation. Du har väl inte en aning om hur det förhåller sig?

All spekulation i denna tråd kan vara meningslös, min är knappast mer meningslös än någon annans.

Klart jag vet hur det förhåller sig, detta är en del av mitt yrkeskunnande.
Att polisen förhörd bröderna flera gånger genom veckan har framgått i tidningar.
2015-06-24, 17:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nejdu, så är det inte. Man måste inte bevisa sin oskuld, åklagaren måste däremot bevisa deras skuld.

Men, för att jag skall göra detta enklare för dig:
Lisa knivskars antingen inne i en bil på parkeringen, eller i en annan lokal av en kille/tjej mellan 16-22 år, grundat på svartsjuka/hat eller ngt. annat.

Gärningspersonen bor inom 50 km från platsen, och har tillgång till någon typ av varubil från ett företag. Alternativt kan hon ha mördats i en vanlig personbil. Personen känner Lisa väldigt gott.

Men eftersom jag tror att Lisa först knivskars i en bil, så dödades hon nära , eller på själva fyndplatsen senare. Det var inte tilfällesdråp, men mord, annars skulle kroppen legat kvar vis cafet.

I så fall bör du vara tydligare med vad du argumenterar för. Argumenterar du för deras oskuld de jure, dvs att du inte anser att det kan styrkas bortom rimligt tvivel att de är skyldiga - ja då har du så klart rätt. Argumenterar du däremot för deras oskuld de facto, dvs att de faktiskt inte har något med brottet att göra alls: Ja då måste du i konsekvensens namn kunna komma med rimliga argument till varför det är rimligt att tro det.

Nu tycker ju inte jag att det finns några som helst rimliga skäl att anse att de måste vara oskyldiga - det finns inga andra fakta att dra den slutsatsen från i nuläget än nån slags halvkvasipsykologisk analys av att de inte är några typiska GM. Men det finns många grova våldsbrottslingar som inte setts som "typiska GM" av sin omgivning innan de begick sitt brott.
2015-06-24, 17:15
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Därmed kommer inte heller Pelles historia ha någon trovärdighet.

Att tilltalade svamlar om osynliga kompisar är liksom inget ovanligt.

Och jag har både läst och suttit med på rättegångar tillräckligt för att veta att rövarhistorier som inte kan styrkas inte är tillräckligt för att fälla ett åtal som har stöd i bevisningen.
Visst kan det funka med osynliga kompisar ibland. Vi har det berömda fallet med Mållgan.

http://www.svd.se/skyllde-pa-mallgan--friades
2015-06-24, 17:15
Medlem
Citat:
Att HD tar upp det talar för att det finns mer substans än bara påståenden i det försvaret anför.

HD tar upp det för att det är massmedialt, trots avsaknad av rättsligt intresse för HD i sak. Det är att ge prövning där det är bla ha fall.

Min tanke är att det varit en del skitsnack om allmänhetens förtroende för rättssystemet som nu är skälet till att HD tar upp häktningen till prövning. Det är ju inget komplicerat ärende så lite tycker de att de kan de bjussa på, nu inför sommarledigheterna. I en fråga som inte har prestige för HD.

Min åsikt är att det ligger en massa ärenden hos HD som skulle förtjäna prövningstillstånd på objektiva meriter, som nu blir ännu mer utsiktslösa.

Det är märkligt med denna så kallade rättssäkerhet i en sak som denna. Rättssäkerhetsapekterna är absurda för de mörkar de verkliga bristerna i systemet. Man diskuterar rättssäkerhet, där det inte finns skäl! Heja Sverige!
2015-06-24, 17:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dock bör väl den här typen av överklaganden tas med förtur eftersom de förlorar sin praktiska betydelse om man drar ut på tiden. Avgör man det t ex inte före helgen så är det ju ändå dags för omhäktningsförhandling nästa tisdag. Men jag lutar också åt att revisionssekreteraren helt enkelt meddelat gången i hanteringen som missförståtts av Aftonbladet. För visst är det väl så att även avslagna PT måste föredras för justitieråden för formellt beslut?

Absolut, frågan om PT föredras den också.
2015-06-24, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
detta var nyheter för mig.

de har ju benämnts som gästarbetare, det tolkade jag som att de kom hit, jobbade 2-4 månader (vår/sommar), åkte hem och sen kom tillbax.

om de (paret alltså) har uppehälle här så ändrar det ju förutsättningarna för våra antaganden.

den yngre brodern har kanske varit på besök denna vår/sommar.
kanske var det hans första tur hit? han kanske hade det jobbigt i litauen och skulle till brodern i sverige för att komma tillrätta med sitt liv.

folk har ju snackat om dem i goda ordalag men de kanske inte har koll på om det alltid var båda bröderna som jobbade då? den äldre brodern kanske hade hjälp av en kompis eller nån helt annan som gubben j#nsson anlitat. nån polack kanske.

det kanske bara var den äldre och han var den ordentliga av dem? den andra är en strulpelle?

det kan ju vara så. att lillbrorsan kommit hit denna sommar.

jag kan inte låta bli att grubbla på hur mkt info som gubben AJ sitter inne med. han anlitade dem och det har ju framkommit att han var i kontakt med dem på daglig basis. han måste veta saker.

fick han problem med hjärtat? det säger väl en del om det...
Fast nej - inget har framkommit som säger att den yngre brodern var här för att få ordning på sitt liv.

Den äldre brodern skall ha arbetat här i sex år, varav tre för denna arbetsgivare - den yngre brodern skall har arbetat här i två och samlat pengar för att nu kunna åka hem och köpa eller bygga hus.

Både anges vara skötsamma.

Eftersom de är här för att arbeta så antar jag att de räknas som gästarbetare, kvinnan har ju också arbetat här.

Nej, han "fick" inte - utan har problem med hjärtat. Vilket givetvis inte säger någonting, som förälder väcker det självklart oro när ett barn blir gripet alldeles oavsett om man tror de är oskyldiga eller inte ..
2015-06-24, 17:17
Bannlyst
"För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Stölder finns med i bakgrunden..Hela området kring Blomberg har drabbats av flera stölder/inbrott den senaste tiden..Byggnadsställningar har stulits.. Ene brodern hade flera FB-bilder på byggarbetsplatser..

Detta är ett pussel..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in