Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag skilde ju på deras arbete och "verkar tycka på riktigt"

Jag har nyss postat rättsvetenskaplig forskning som visar åklagarens fördel, speciellt under förundersökningen. Kolla mina inlägg

Jag har läst den. Detta är dock intet nytt och har inte specifikt med detta fall att göra. Jag förstår din poäng.
2015-06-24, 16:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är detsamma rutin med prövningstillstånd för häktningar som för domar?
Läser man artikeln får man klart för sig att saken prövas, men kan ju vara AB som är ute och cyklar.

Artikelns lydelse samt att beslut kommer om några dagar, i synnerhet det sistnämnda, talar för att PT meddelats.

OM så är fallet talar det starkt för att de kommer släppas då det endast finns två grunder för PT i HD.

1. Prejudikatskäl (vet inte vad det skulle vara här)
2. Att något fel begåtts i nedre instanser, dvs. om man anser att hovrätten totalt felvärderat bevisningen.
2015-06-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Frågan är att vad hände i Martorp då i fredags? Vad såg MP? Hur många av MP såg någonting specielt eller ovanligt? Såg de nu misstänkta bröderna där på plats eller i omedelbar närhet ? Vad såg poliser? Vad ledde till att de sen hittade kroppen? Allt det här kan ta 8 sidor...

Brödernas mamma sa att de befann sig 100 meter från där kroppen hittades och inte kunde förklara för polisen vad de gjorde där.

Hade de bara jobbat så hade det varit väldigt lätt att förklara vad de gjorde på sin arbetsplats..
2015-06-24, 16:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi ska diskutera vad advokaterna tycker på riktigt så tycker de inget, annat än att göra jobbet och passa på att framstå som extra vassa nu när det är mediaintresse.

Advokaterna ska se till att klienterna har ett försvar och fokusera på att skapa rimliga tvivel. Se till att åklagaren får det jobbigt, med en extra tung bevisbörda att kånka på ensam.

Hittills har de varit duktiga och till och med lyckats få en prövning om häktning till HD!
Att HD tar upp det talar för att det finns mer substans än bara påståenden i det försvaret anför.
2015-06-24, 16:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Fast det kanske inte handlade om styrkan på bevisningen som FUL var tvungen att "förklara"?
Bevisning finns annars skulle de inte i två instanser sitta kvar i häkte, eller hur?
Vad skulle det vara annars än bevisningen som skulle förklaras? Häktningsbeslut fattas på bevisning.
2015-06-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ja, tänk vad enkelt det är att förstöra någons liv enkom på indicier. Som sagt, jag har ingen aning om huruvida bröderna är skyldiga eller oskyldiga men i dagsläget är de oskyldiga för min del, åtminstone tills motsatsen bevisas.

När det är två misstänkta, de är bröder, jobbar och lever ihop, rör sig i samma ställen och misstänks av samma brått, blir det ju viktigt att man jobbar metodiskt att hitta den rätta skyldige. Bevisen kan ju sen visa att båda är lika skyldiga. Det bir ändå kanske svårt att vara alldeles säker på sin sak. Några säkra lab.prov skullle vara på sin palts, så att man slipper dömma de båda två med bara indicier. För indicier tror jag det finns redan. Så ser jag det här.
2015-06-24, 16:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att HD tar upp det talar för att det finns mer substans än bara påståenden i det försvaret anför.

Minst sagt, det talar i så fall för att de kommer släppas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Jag har hävdat att de är osyldiga genom hela denna tråd.

Då måste du också ha ett klargörande i hur de häktade inte, enligt dig, kan vara skyldiga. Då måste du också kunna tala om hur allting har gått till samt ha en potentiell GM.

Utveckla gärna din ståndpunkt och vetskap om att de sitter oskyldigt anklagade för mord
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har helt rätt. Tyvärr är detta en del av det man får stå ut med på Flashback: Ett antal postares totala brist på insikt i det egna intellektets brister.

För att bedöma om en utredning bedrivits på ett korrekt vis behöver man ha tillgång till utredningen. Det finns faktiskt inget annat sätt att bedöma det. Alltså är allt svammel i tråden om utredningens brister och felaktiga hantering 100% idioti och dumheter och förtjänar egentligen inte ens att bemötas, även om man inte kan låta bli ibland.

Sen är det också så att det är svårt att bedöma hur en utredning bedrivits om man inte själv har erfarenheter och kunskaper i någorlunda kvalificerat utredningsarbete. Jag kan ju som lekman inte bedöma om en läkare har gjort fel vid en operation bara för att resultatet inte blev det som önskades.

Jag kan ju också sitta och småskratta åt många jönsar i tråden eftersom det är så uppenbart exakt vilken typ av tankefel de gör sig skyldiga till: Det som nobelpristagaren Daniel Kahneman kallar WYSIATI (What You See Is All There Is). Även om de intellektuellt vet att att mer information finns så klarar de ändå inte av att ta hänsyn till det i sin bedömning, utan går bara på det de själva faktiskt vet. Och eftersom det inte är så mycket så tänker de att det här kan ju aldrig räcka till att få någon på sannolika skäl misstänkt. Polisen har bara agerat på att de råkade befinna sig i närheten och var från ett annat land och kanske uppträdde lite konstigt (=det var säkert "kulturella" skillnader eller språkförbistring bakom). Alltså: Polisen har gjort fel för på det underlaget kan ingen vara skyldig.
-
Men, gör du inte samma misstag själv? Du tror att utredningen är korrekt, trots att det finns mer än vad du ser?
2015-06-24, 16:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Den som "pladdrar" här, det är ju du. Den åtalade uttalar sig så klart tilpassad till framlagda bevis, som han har full kännedom om. Han kommer att framstå som trovärdig i allt som det åklagaren har bevis för, och kanske tingsrätten tror honom annars också.

Exempel: En grävmaskin stjäls , och man hittar Pelles fingeravtryck och DNA i denna då den hittas.
Pelle tiger, men säger till sin advokat hur det ligger till, han stal grävmaskinen för att han älskar grävmaskiner.

I domstolen talar Pelle ut; og säger följande:
"Min kompis Johan, som jag känner från A-lagsbänken utanför Systemet i Akalla, fick höra att jag skulla fylla 40 år, och att jag var mycket interesserad av grävmaskiner, men att jag aldrig kört någon sådan. I alla fall, några dager före min födelsedag så träffar jag på Johan utanför köpcentret i Kista, och han berättar att hans brorsa har en grävmaskin jag kunde få provköra samma kväll, efter arbetstidens slut. Bara för att glädja mig. Jag böd Johan halva min Explorer-butelj, och vi hade trevligt. På kvällen gick vi ner till platsen där maskinen stod, och Johan öppnade dörren med nycklar han gav mig.
Johan berättade att han lovat sin brorsa att föra maskinen till en plats 500 meter bort, och dit körde jag maskinen, och grov lite.

Jag har inte brättat något i förhören med polisen, för jag var rädd att de inte skulle tro mig, jag har olyckligtvis blivit oskyldigt dömd för några cykelstölder innan, jag , som inte ens kan cykla.
Och jag ville ju inte ange Johan, han är ju en kompis ändå, även om det han sa om grävmaskinen och brodern inte var sant. Jag vet ju inte ens vad Johan heter i efternamn, eller vart han bor."

Tingsrätten beaktar detta, och åklagarens DNA och avtryck blir väredlösa.
Nej, om Johan nekar till det så kommer TR inte hänsyn till bortförklaringar.
Johans inställning till det kommer således vara avgörande.

Och någon påhittad Johan kommer de inte ta någon hänsyn till.

Så frågan är då om Johan vill ta på sig stölden/egenmäktigt förvarande åt Pelle ... låt oss gissa på nej.
2015-06-24, 16:50
Bannlyst
[quote=Vresrosen|53812705]Om vi ska diskutera vad advokaterna tycker på riktigt så tycker de inget, annat än att göra jobbet och passa på att framstå som extra vassa nu när det är mediaintresse.

Advokaterna ska se till att klienterna har ett försvar och fokusera på att skapa rimliga tvivel. Se till att åklagaren får det jobbigt, med en extra tung bevisbörda att kånka på ensam.

Hittills har de varit duktiga och till och med lyckats få en prövning om häktning till HD![/QUOTE

Ja, det tillhör spelet. Vid Helena Bering-mordet så höll litauernas advokater på likadant.

" I en inlaga till Svea Hovrätt hävdar mannens advokat Anders Björk att bevisningen mot hans klient är otillräckliga för att fälla honom för mordet".

Han erkände tom mordet..Bara spel för galleriet.

http://www.dn.se/sthlm/helena-berings-mordare-overklagar/
2015-06-24, 16:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
http://www.expressen.se/gt/broderna-overklagar-haktningarna-till-hd/

Av denna artikel verkar det snarare som om överklagandena kommit in idag, inte att HD meddelat PT idag.

"Under onsdagen inkom handlingarna till Högsta domstolen"

Så snabba tror jag inte HD är på att meddela PT att de hunnit göra de redan idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in