Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 17:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dock bör väl den här typen av överklaganden tas med förtur eftersom de förlorar sin praktiska betydelse om man drar ut på tiden. Avgör man det t ex inte före helgen så är det ju ändå dags för omhäktningsförhandling nästa tisdag. Men jag lutar också åt att revisionssekreteraren helt enkelt meddelat gången i hanteringen som missförståtts av Aftonbladet. För visst är det väl så att även avslagna PT måste föredras för justitieråden för formellt beslut?

(Till tingsnotarien i första hand)

Är det inte samma sak också med den här typ av överklaganden att det är formella fel i hanteringen som kan föranleda PT, förutom prejudikatsskäl. Dvs: HD överprövar inte enbart på den grunden att de till äventyrs skulle tycka att hovrätten har värderat bevisningen i målet på ett felaktigt vis när de fastställt att det räcker för "sannolika skäl"?
2015-06-24, 17:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Tycker polisen agerade bestämt i samband med att de plockade in de häktade.

I samband med att kroppen hittades så slog polisen till mot de häktade. De hade likaväl kunnat ha span på de häktade under en tid för att invänta analyssvaren men bedömningen var att dessa var så misstänkta att de inte hade några tvivel att de skulle fängslas.

Hade de haft span på dem hade rymningsrisken begränsats. Polisen hade kunnat vara kyliga OM de var osäkra men aktionen när de fängslades, i samband med att kroppen hittades, säger sitt tydliga språk.
Tvärtom faktiskt. I samband med att de griper de misstänkta så hittas kroppen. Det sker efter gripandet och var alltså inte grunden till gripandet.

Därmed fanns också skäl att gripa trots att de var osäkra - de hoppades fortfarande på att hitta Lisa vid liv.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
För att styckning tar tid, och att kroppen antagligen är illa tilltygad, men knappast styckad, man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa.
Det beror väl på vad du har för utrustning att stycka med?
Citat:
Polisen var i brödernas hem tre gånger under veckan de letade, och de förhördes varje gång.
Var framgår det?
Citat:
Kroppen har antagligen knivhuggits allvarligt, men att polisen letar spår i det såkallade "slaktrummet" som tidigare varit mjölkrum, det tyder på att de tror något har hänt där, men om man efter nästan två veckor inte har hittat spår av bröderna där, så finns det knappast sånt. Jag utgår från att de hittat spår av Lisa i slaktrummet, annars skulle de varit klara nu. Men styckning är högst osannolikt, även om man hittat det som kan tolkas som en början till styckning.
Meningslös spekulation. Du har väl inte en aning om hur det förhåller sig?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK du känner vittring.
Det är inte att plocka isär och "slakta" meningar, att fråga dig om du vet eller tror att bröderna vägrade släppa in MP och polisen. Eftersom du mycket bestämt hävdade att de vägrade, och att det betydde att de är skyldiga.
Och sen snackar du om rättssäkerhet.

Jag minns inte om jag använde ordet vägrade, men fakta är att de är anställda på AJs egendom och AJ har gett tillstånd till att söka överallt. Det betyder att de som anställda ska göra det de blir tillsagda, och hjälpa till. Underförstått!

Från min sida råder det ingen tvivel om att dessa filurer har full koll på vad som sker på egendomen, med tanke på alla de olika sysslor de hade som arbetsbeskrivning. 10 timmar 6 dagar i veckan under lång tid gör mig övertygad om att de kan visa runt på egendomen, och borde från hemlandet haft inställningen att hjälpa polisen när en flicka är försvunnen och så många människor letar efter henne.

Oavsett vad man har för åsikt om klasskampen så är det arbetsgivaren, AJs tillstånd att söka efter Lisa som är det väsentliga. Det är märkligt för mig att dessa Litauer inte hade respekt för polisen och MP, eller betedde sig misstänkt. De flesta människor skulle vara spaka inför polis i ett främmande land!

Det är inte Litauernas plats att ifrågasätta polisens och MPs sökande efter Lisa, när ägaren gett tillstånd! Eller att känna sig obekväma!

Jag känner inte AJ, men jag är övertygad om att när han gav tillstånd till att söka igenom egendomen, så tänkte han inte på sina jobbares bekvämlighet eller skinn. Jag ser det som självklart att Litauerna skulle ha varit behjälpliga, om de hade tillgång till byggnader som var låsta eller svåra att koma till.

Det som är bestickande är att de förstod vad det handlade om när de ringde mamma! Trots språksvårigheter visste de att polisen sökte efter Lisa. Ja man tar sig för pannan!
2015-06-24, 17:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ok tak för svar, och jag är 100% enig för jag har också, igenom hela tråden, tvivlat starkt på att bröderna skulle ha mördat Lisa.

Av samma skäl som i Vatchareeya-tråden? (Dvs en amatörpsykologisk "analys" av den misstänkte som du hade gjort INNAN du hade tillgång till nån bevisning eller fastslagna fakta och endast på de spekulationer du läst i tråden och diverse tidningsartiklar)
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, och det har fattats ett beslut om att de skall även i fortsättningen sitta frihetsberövade.
Bevisningen läggs fram skriftligt och det kan vara så att de ville ha ett förtydligande gällande bevisningens formulering eller liknande. Det behöver alltså inte handla om att bevisning inte existerar eller är undermålig som du uttryckte det.

Har HD fattat det beslutet? Eller avser du Hovrätten?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Brödernas mamma sa att de befann sig 100 meter från där kroppen hittades och inte kunde förklara för polisen vad de gjorde där.

Hade de bara jobbat så hade det varit väldigt lätt att förklara vad de gjorde på sin arbetsplats..

Källa på det ?
2015-06-24, 17:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men du resonerar ju hela tiden bakvänt Vresrosen. Det är inte mycket som framkommit till de åtalades fördel, säger du, och att det som framkommit bara är nonsens - men man är inte tvungen att bevisa sin oskuld, inte heller bevisa att man lever oklanderligt. Bevisbördan är faktiskt åt andra hållet.
Här i tråden gäller för det första inte svenska processreger. Om oskuldspresumtionen gällde i Flashbacks krimtådar, skulle mycket lite skrivas. Det som mest påtagligt talar till brödernas nackdel är för det andra att de fortfarande sitter häktade på sannolika skäl, också efter överklagande. Vi vet inte varför de gör det, vilket frusterar somliga tråddeltagare svårligen, men vi vet att.

Personligen tycker jag dessutom att försvarslinjen Dom har tagit oss bara för att vi är litauer snarare talar för skuld än för oskuld - om än svagt.
2015-06-24, 17:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(Till tingsnotarien i första hand)

Är det inte samma sak också med den här typ av överklaganden att det är formella fel i hanteringen som kan föranleda PT, förutom prejudikatsskäl. Dvs: HD överprövar inte enbart på den grunden att de till äventyrs skulle tycka att hovrätten har värderat bevisningen i målet på ett felaktigt vis när de fastställt att det räcker för "sannolika skäl"?
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål. Lag (1994:1034).

Dock har det inte framkommit att någon av advokaterna gjort gällande formfel eller motsvarande.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-06-24 kl. 17:07.
2015-06-24, 17:05
Medlem
Citat:
Brödernas mamma sa att de befann sig 100 meter från där kroppen hittades och inte kunde förklara för polisen vad de gjorde där.

Hade de bara jobbat så hade det varit väldigt lätt att förklara vad de gjorde på sin arbetsplats..

Vet inte om det var 100m, men de har visst angett en förklaring: dom letade efter katten, sant eller osant vet ingen. Och nej, det är inte omöjligt, jag skulle mycket väl kunna hämta in min katt om 1200 personer var ute och trampade omkring i åkrarna.
2015-06-24, 17:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Då måste du också ha ett klargörande i hur de häktade inte, enligt dig, kan vara skyldiga. Då måste du också kunna tala om hur allting har gått till samt ha en potentiell GM.

Utveckla gärna din ståndpunkt och vetskap om att de sitter oskyldigt anklagade för mord

Man behöver inte bevisa att man är oskyldig.

Det är tvärt om, man behöver bevisa att någon är skyldig.
2015-06-24, 17:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här i tråden gäller för det första inte svenska processreger. Om oskuldspresumtionen gällde i Flashbacks krimtådar, skulle mycket lite skrivas. Det som mest påtagligt talar till brödernas nackdel är för det andra att de fortfarande sitter häktade på sannolika skäl, också efter överklagande. Vi vet inte varför de gör det, vilket frusterar somliga tråddeltagare svårligen, men vi vet att.

Personligen tycker jag dessutom att försvarslinjen Dom har tagit oss bara för att vi är litauer snarare talar för skuld än för oskuld - om än svagt.
Men, att åklagaren i sitt yttrande till HR måste hänvisa till att han väntar på resultat från NFC talar för att bevisningen ännu inte är tillräcklig för sannolika skäl. Det handlar fortfarande om en utredningshäktning. När resultaten kommer kan det finnas bevis för sannolika skäl, eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in