Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad skulle det vara annars än bevisningen som skulle förklaras? Häktningsbeslut fattas på bevisning.

Ja, och det har fattats ett beslut om att de skall även i fortsättningen sitta frihetsberövade.
Bevisningen läggs fram skriftligt och det kan vara så att de ville ha ett förtydligande gällande bevisningens formulering eller liknande. Det behöver alltså inte handla om att bevisning inte existerar eller är undermålig som du uttryckte det.
2015-06-24, 16:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men, gör du inte samma misstag själv? Du tror att utredningen är korrekt, trots att det finns mer än vad du ser?

Jag har ingen uppfattning om utredningens kvalitet. Jag är själv professionell utredare så jag menar vad jag säger: Jag recenserar den inte förrän jag kan ta del av den (åtminstone i dess väsentliga delar).

Om något tycker jag dock att det är mer rimligt att utgå från att professionella utredare bedriver utredningen på ett bra sätt än att de gör en massa fel från början.
2015-06-24, 16:53
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tak för svar Wiz

Att "man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa." kan ju bero på att bröderna inte har med Lisa's mord att göra.
Är detta fastställt nu? Jag är lite dåligt uppdaterad det sista dygnet.
2015-06-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag skulle tro att det finns mer bevis en indicie eller en indiciekedja som bevis. Det bara känns så. Grim.lab tar tid för det finns mycket att analysera, sortera analyssvar efter person och plats, sedan matcha dessa resultat med och mot varandra. De måste ju sortera dessa svar och beskriva dem, bekräfta skirftligen var och en svar.

Så kära vänner, ha tålamod. Svaren kommer.
Ja, jag håller med dig. Vi vet inte om bevisläget och vad polisen har för material. Vi kan bara vänta och se vad resultatet hamnar. Jag gör det så som du säger och skall ha tålamod.
2015-06-24, 16:55
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om Johan nekar till det så kommer TR inte hänsyn till bortförklaringar.
Johans inställning till det kommer således vara avgörande.

Och någon påhittad Johan kommer de inte ta någon hänsyn till.

Så frågan är då om Johan vill ta på sig stölden/egenmäktigt förvarande åt Pelle ... låt oss gissa på nej.
Någon Johan finns inte, men det vet inte tingsrätten, men Pelles historia är inte osannolik.
Jag har läst nog referat till att veta att tingsrätten ofta bedömer att detta kan vara rimlig tvibelsgrund, och Pelle går fri på grund av sin uppdiktade kompis Johan.
2015-06-24, 16:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
http://www.expressen.se/gt/broderna-overklagar-haktningarna-till-hd/

Av denna artikel verkar det snarare som om överklagandena kommit in idag, inte att HD meddelat PT idag.

"Under onsdagen inkom handlingarna till Högsta domstolen"

Så snabba tror jag inte HD är på att meddela PT att de hunnit göra de redan idag.

Dock bör väl den här typen av överklaganden tas med förtur eftersom de förlorar sin praktiska betydelse om man drar ut på tiden. Avgör man det t ex inte före helgen så är det ju ändå dags för omhäktningsförhandling nästa tisdag. Men jag lutar också åt att revisionssekreteraren helt enkelt meddelat gången i hanteringen som missförståtts av Aftonbladet. För visst är det väl så att även avslagna PT måste föredras för justitieråden för formellt beslut?
2015-06-24, 16:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Är detta fastställt nu? Jag är lite dåligt uppdaterad det sista dygnet.

Ev. labbsvar - positiva eller negativa - har inte redovisats till media. Så nej, det är inte fastställt.
2015-06-24, 16:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Någon Johan finns inte, men det vet inte tingsrätten, men Pelles historia är inte osannolik.
Jag har läst nog referat till att veta att tingsrätten ofta bedömer att detta kan vara rimlig tvibelsgrund, och Pelle går fri på grund av sin uppdiktade kompis Johan.
Därmed kommer inte heller Pelles historia ha någon trovärdighet.

Att tilltalade svamlar om osynliga kompisar är liksom inget ovanligt.

Och jag har både läst och suttit med på rättegångar tillräckligt för att veta att rövarhistorier som inte kan styrkas inte är tillräckligt för att fälla ett åtal som har stöd i bevisningen.
2015-06-24, 16:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, och det har fattats ett beslut om att de skall även i fortsättningen sitta frihetsberövade.
Bevisningen läggs fram skriftligt och det kan vara så att de ville ha ett förtydligande gällande bevisningens formulering eller liknande. Det behöver alltså inte handla om att bevisning inte existerar eller är undermålig som du uttryckte det.
Men, läs det stympade yttrandet som jag publicerade. Först finns en lista på grunder för häktningen, och efter att överklagandet har bemötts skriver åklagaren: "Dessa omständigheter gör dock inte att det i nuläget inte skulle föreligga sannolika skäl avseende A. NFC uppger att de har stark förtur på ärendet och att ytterligare rapporter kommer att erhållas inom en snar framtid". Åklagaren väntar på DNA från syltburken, ingen har ertappats med fingrarna i den. Eller, översatt till fallet vi håller på med, de ertappades inte sysselsatta med att flytta kroppen. Bevisningen är inte solklar.
2015-06-24, 16:58
Bannlyst
Citat:
Men, gör du inte samma misstag själv? Du tror att utredningen är korrekt, trots att det finns mer än vad du ser?

Tycker polisen agerade bestämt i samband med att de plockade in de häktade.

I samband med att kroppen hittades så slog polisen till mot de häktade. De hade likaväl kunnat ha span på de häktade under en tid för att invänta analyssvaren men bedömningen var att dessa var så misstänkta att de inte hade några tvivel att de skulle fängslas.

Hade de haft span på dem hade rymningsrisken begränsats. Polisen hade kunnat vara kyliga OM de var osäkra men aktionen när de fängslades, i samband med att kroppen hittades, säger sitt tydliga språk.
2015-06-24, 16:59
Medlem
varför är det rättsmedicinska utlåtandet kort? betyder det att det kan ha varit en olyckshändelse eller att kroppen har en dödlig men begränsad och mindre skada?
(från Göteborgsposten 22/6)

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2754437-hovratten-beslut-om-haktning-kommer-i-dag

Den tekniska undersökning pågår fortfarande på två platsen vid Kinnekulle, enligt Lars Johansson.

Om den rättsmedicinska undersökningen, säger han:

- Vi har fått ett preliminärt resultat, men det är inte speciellt långt. Jag vill inte gå in på vad det står inför den fortsatta utredningen med förhör.
2015-06-24, 17:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Jag har hävdat att de är osyldiga genom hela denna tråd.

Ok tak för svar, och jag är 100% enig för jag har också, igenom hela tråden, tvivlat starkt på att bröderna skulle ha mördat Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in