2015-06-24, 13:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men varför skulle de berätta detta för henne? Är inte det mot lagen?
Nej, varför skulle det vara mot lagen?
Misstänkta har ju rätt att veta vad åklagaren har emot dem och omständigheter kring det.
2015-06-24, 13:12
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Hade dom vart misstänkta för brott mot griftefrid (eller vad det heter..) om det var styckad? Eller kommer sånt senare?Åklagaren borde veta om kroppen var styckad.
Om de blir dömda för mord eller liknande kommer de inte bli dömda för griftefrid som för övrigt har en helt annan innebörd än i det här fallet.
2015-06-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Misstänkta har ju rätt att veta vad åklagaren har emot dem och omständigheter kring det.

Stämmer, men hon bryter mot yppandeförbudet då, vilket hon säkert inte vill.
2015-06-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Om de blir dömda för mord eller liknande kommer de inte bli dömda för griftefrid som för övrigt har en helt annan innebörd än i det här fallet.

Beror på när Lisa dött, om hon dött på söndagen så kan jag nog tycka att giftefrid bör tänkas på!

Edit: Kap 16 - 10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207)
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage

Varför skulle det inte bli det? Givetvis kommer brottet inte inverka på straffvärdet utan konsumeras av mordet men om rekvisiten för brott mot giftefrid är uppfyllda kommer de dömas för detta brott, och det oavsett om de dessutom döms för t.ex. mord,
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag kan med stor sannolikhet, ej säkerhet, men sannolikhet bekräfta att kroppen blivit funnen i fem olika delar.

Edit: Den stora tystnaden kring olika fynd och grävandet bekräftar detta. Vem jag hört det från kan jag inte skriva här, med risk för outing. Men jag kan garanterat personen i fråga har bra koll på brott som de här.

Jaha, då antar jag att din källa är inblandad i förundersökningen.
2015-06-24, 13:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Stämmer, men hon bryter mot yppandeförbudet då, vilket hon säkert inte vill.

Hoppas folk kan förstå varför det i detta fall finns en poäng med yppandeförbud för misstänkta, även efter de släpps från häktet.

1. Som misstänkt för du del av all information som kan användas emot dig
2. Som misstänkt är du part i målet och får således del av sekretessbelagt material
3. Om du släpps och inte har yppandeförbud, vad händer då? Dels med utredningen, dels med information om Lisa som kränker hennes anhöriga för det fall den kommer ut till media m.m.
2015-06-24, 13:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För att ett led i hennes försvar är att argumentera för att de övriga inte begått brottet och hon har således rätt att få ta del av all utredning gentemot dem. Sekretessen gäller inte de som är parter i ett mål, vilket hon är vid en häktning. Därför är det oerhört viktigt att sekretessen består i sådana här fall även efter det att man inte längre är part i målet.
Är det hennes uppgift att försvara andra häktade personer? Du menar att de visar en bild på en död person och frågar om de andra gjort det? Tycker jag låter helt orimligt. Hon var misstänkt för skyddande av brottsling. Hon har att svara på de frågor som rör vad hon sett och hört runt bröderna, vilket sedan kan jämföras med vad som kommit fram om dessa.
2015-06-24, 13:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Är det hennes uppgift att försvara andra häktade personer? Du menar att de visar en bild på en död person och frågar om de andra gjort det? Tycker jag låter helt orimligt. Hon var misstänkt för skyddande av brottsling. Hon har att svara på de frågor som rör vad hon sett och hört runt bröderna, vilket sedan kan jämföras med vad som kommit fram om dessa.

Nej men i detta fall kan det gagna henne att försvara de andra häktade personerna.

Om de övriga frias från brott finns heller ingen brottsling att skydda varför hon också undgår att bli fälld.

Hur som helst kan man inte vara så selektiv utan får hon del av häktningspromemorian så ska all information däri inte yppas för utomstående, och jag är villig att gå i god för att hon fått ta del av häktningspromemorian i sin helhet (eller promemorior beroende på hur åklagaren lagt upp det).
2015-06-24, 13:19
Medlem
Tittar man snabbt på kartan över var alla fynd och var Lisa hittades så drar man snabbt slutsatsen att "något" händer.. En mördare i panik som snabbt måste gömma ett lik! Ryggmärgen säger hen var Lisa måste gömmas. En plats mördaren känner väl sedan förut som en avlägsen o trygg plats. Om sedan paniken får mördaren att slänga ut Lisas saker ur bilfönstret eller om den rådande stormen blåst runt saker vågar jag inte gissa.. att sedan polis är på plats så otroligt snabbt sabbar alla chanser för mördaren att städa upp efter sig..
Alltså troligtvis en mördare med anknytning till området.
De 2 häktade individerna sitter minst sagt illa till..

Ps/ Har någon i tråden tänkt tanken att Lisa kan ha ev gömt sig i ladan eller motsvarande och flytt springandes från platsen och allt eftersom tappar/slängt de fynd som hittats längsvägen. Då lär det knappast finnas tekniskbevisning på något annat än Lisas kropp..
2015-06-24, 13:20
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men hon har nog inte rätt att ta del av vad åklagaren har mot de andra, eller av information om var kroppen hittades etc.
2015-06-24, 13:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Men hon har nog inte rätt att ta del av vad åklagaren har mot de andra, eller av information om var kroppen hittades etc.

Det tror jag. Hon är misstänkt för skyddande av brottsling.

Hennes försvar kan då bestå av två delar.

1. Hon har inte aktivt begått några handlingar som skyddar en brottsling
2. Det finns över huvud taget ingen brottsling.

För att kunna argumentera för 2 måste hon få ta del av det som ligger de övriga till last.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in