2015-06-24, 12:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det som ligger under förundersökningssekretess, vad kan det vara, som alltså den häktade har fått ta del av?

T.ex. var Lisa hittades, närmare beskrivning på alla fynd, vilket skick Lisas kropp var i m.m.

Allt detta är del av häktningspromemorian och denna är sekretessbelagd i sin helhet. Promemorian har samtliga misstänkta fått ta del av (kvinnan måste få ta del av omständigheter hänförliga till de övriga eftersom en del av hennes försvar utgörs av att det inte funnits någon brottsling att skydda).

Jag menar tänk om hon fick gå ut och tala fritt om hur Lisas kropp såg ut m.m., det vore inte särskilt respektfullt mot Lisas anhöriga.
2015-06-24, 12:57
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast hur dum i huvudet skulle man inte vara om man våldtar någon på sin arbetsplats. Polisen skulle ju dyka upp måndag morgon och ta dna prov och du skulle vara fast. De kunde heller inte veta att LH skulle bli kvarlämnad ensam. Hon kunde ju lika gärna kunnat åka samtidigt som övriga, skulle de jagat henne längs vägen då?

Att MGM skulle befinna sig i ladan av en slump just denna dag och få ett stundens infall skulle ju vara möjligt men vad sjutton gjorde de isåfall där vid denna tid på sin lediga dag?
Ett infall på den lediga dagen, kanske inte helt nykter på söndagen som går snett.
GM får syn på LH och det sätter griller i huvudet på honom, paniken uppstår.............
Tror inte det är så komplicerat som vissa vill få det till.

Edit: Självklart kan de även ha jobbat lite på söndagen, hämtat saker, förberett eller vad som helst och befunnit sig vid eller i ladan vid tidpunkten då LH skulle åka hemåt.
Senast redigerad av krackelerar 2015-06-24 kl. 13:03.
2015-06-24, 12:57
Medlem
Någon som har någon källa på att den äldre brodern via sin advokat ska ha nämnt att han "motsätter sig mord"?
Detta kan givetvis vara en snedvridning av källan eller ett halvt felaktigt uttryck i något led, men om det stämmer låter det mer som en person som exempelvis erkänner vållande till annans död.
2015-06-24, 12:58
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast hur dum i huvudet skulle man inte vara om man våldtar någon på sin arbetsplats. Polisen skulle ju dyka upp måndag morgon och ta dna prov och du skulle vara fast. De kunde heller inte veta att LH skulle bli kvarlämnad ensam. Hon kunde ju lika gärna kunnat åka samtidigt som övriga, skulle de jagat henne längs vägen då?

Att MGM skulle befinna sig i ladan av en slump just denna dag och få ett stundens infall skulle ju vara möjligt men vad sjutton gjorde de isåfall där vid denna tid på sin lediga dag?
Det här med att de var lediga på söndagen, vet vi det egentligen? Uppgiften kommer från grannen som beskrev dem som hårt arbetande människor som jobbade 10 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Alltså kunde de inte vara skyldiga menade grannen. Därefter har folk bara antagit att de var lediga på söndagen. Men hade de ett strikt 6-dagars schema? De höll på att lägga det sista på taket i ladan. Kan det inte varit så att arbetsgivaren, eller de själva, ville ha det klart så fort som möjligt så de körde på även på söndagen?
2015-06-24, 13:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det där låter inte särskilt sannolikt, att GM planerat en våldtäkt med följande mord och ett farfarande med kroppen du beskriver.
Tror knappast GM tänkte så långt innan.
Du har nog lite väl vilda fantasier efter att ha sett för mycket filmer.
Tror det är ytterst få som har sådana planer innan och är kapabla att sedan fullfölja dem.
LH attackerades där vid ladan alt. blev lockad/lurad att gå in i ladan.
Där försökte GM våldta henne men hon kämpade emot så pass att hon blev strypt eller ihjälslagen på platsen.
GM kan också lyckats fullfölja övergreppet och därefter dödat flickan, en flicka i livet som skvallrar och vittnar är förödande för GM som sannolikt är litauerna. Troligen den ene, den andra brodern kommer sannolikt in i bilden då skadan är skedd för att dölja brottet.
Efter att flickan är död transporteras hon till platsen där hon senare hittas, en temporär förvaringsplats då det snabba och massiva söket skrämt GM som avvaktat på att sökinsatsen skulle avta för att därefter dumpa kroppen med förhoppning att den aldrig skulle återfinnas.
Detta är bra mycket mer sannolikt jämfört det som du vill få det till.

Det är ju svårt att hävda att en styckning har skett....men det kan även inte uteslutas.
En styckning har ju oftast inte någon rituell grund utan genomförs i huvudsak för att kroppen i hemlighet skall kunna flyttas.....eeh....om jag kan hävda av praktiska orsaker?

Det kan mkt väl vara så att gärningsmännen planerade att flytta kroppen men som du säger så blev dom skrämda av det massiva söket. Kanske det massiva söket gjorde att gärningsmännen kände sig tvingade att göra det möjligt att transportera kroppen igenom polis och MP's söklinjer?

Nej, jag hävdar inte att någon styckning har skett....men det känns som att det inte kan uteslutas.

Av det skälet så tycker jag att det är av stort intresse att få klarhet i om någon politivagn ("likbil") har setts vid platsen där man uppger att kroppen hittades? Och av lika stort intresse är när man i sådana fall observerade den?

Har inte någon politivagn brukats så kan det vara en indikation om att kroppen utsatts för sådan typ av åverkan?
2015-06-24, 13:07
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är ju svårt att hävda att en styckning har skett....men det kan även inte uteslutas.
En styckning har ju oftast inte någon rituell grund utan genomförs i huvudsak för att kroppen i hemlighet skall kunna flyttas.....eeh....om jag kan hävda av praktiska orsaker?

Det kan mkt väl vara så att gärningsmännen planerade att flytta kroppen men som du säger så blev dom skrämda av det massiva söket. Kanske det massiva söket gjorde att gärningsmännen kände sig tvingade att göra det möjligt att transportera kroppen igenom polis och MP's söklinjer?

Nej, jag hävdar inte att någon styckning har skett....men det känns som att det inte kan uteslutas.

Av det skälet så tycker jag att det är av stort intresse att få klarhet i om någon politivagn ("likbil") har setts vid platsen där man uppger att kroppen hittades? Och av lika stort intresse är när man i sådana fall observerade den?

Har inte någon politivagn brukats så kan det vara en indikation om att kroppen utsatts för sådan typ av åverkan?
Det är inte sannolikt då LH:s föräldrar identifierat henne, sett hennes kropp.
Det hade knappast varit fallet då.
Det är nog ytterst få som vill se sitt barn i delar. Tänk lite logiskt.
Awaiting Email Confirmation
Hade dom vart misstänkta för brott mot griftefrid (eller vad det heter..) om det var styckad? Eller kommer sånt senare?Åklagaren borde veta om kroppen var styckad.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
T.ex. var Lisa hittades, närmare beskrivning på alla fynd, vilket skick Lisas kropp var i m.m.

Allt detta är del av häktningspromemorian och denna är sekretessbelagd i sin helhet. Promemorian har samtliga misstänkta fått ta del av (kvinnan måste få ta del av omständigheter hänförliga till de övriga eftersom en del av hennes försvar utgörs av att det inte funnits någon brottsling att skydda).

Jag menar tänk om hon fick gå ut och tala fritt om hur Lisas kropp såg ut m.m., det vore inte särskilt respektfullt mot Lisas anhöriga.
Men varför skulle de berätta detta för henne? Är inte det mot lagen?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Till viss del skulle jag säga men man får komma ihåg att domstolen aldrig kan döma över något som inte getts in och ges det in till domstol har domstolen en skyldighet att kommunicera informationen till motparten. En åklagare tar således en stor risk om han undanhåller information.
Sålänge inte förundersökningen är klar så kan han ju hålla på vad han vill av utredningstekniska skäl. Det är ju först når åtalet presenteras som allt ska finnas med och delges till domstolen. Det som inte finns i åtalet kan man inte dömas för.

Men när det gäller en häktning så behöver ju åklagaren bara delge så mycket som behövs för att få personen häktad.
2015-06-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det lär ju vara så försvarsadvokaterna pekar iaf.
I delen där åklagaren som du säger, väver in dessa bröder, lär det trots allt vara en förmodat ganska tät väv. Det har två rättsinstanser redan konstaterat. Jag säger varken skyldig eller oskyldig om bröderna, men jag tror inte hittills två rättsinstanser varit så lättflörtade av åklagarens material att dom bara godkänt det för sakens skull.
Det är förresten inget jag tror, utan det är precis vad som skett.

Det beror på vilken integritet de har. I tingsrätten är det i princip en person det hänger på - liksom i hovrätten alltför ofta.
Att människor springer åt samma håll i en snurrig verklighet är inget ovanligt. Spelar ingen roll om det är jurister.
2015-06-24, 13:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

De flesta styckningar är s.k. defensiva styckningar, oftast avsedda att underlätta transport från mordplatsen. Så skedde t.ex. i Askersund, där Lovisas kropp styckades för att mördaren skulle kunna ta ut kroppen ur en lägenhet. Den var både för tung och för stor för att bäras ut i ett stycke. I det här fallet ser jag ingen anledning till styckning, vare sig defensiv eller aggressiv som sker i annat syfte.
2015-06-24, 13:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men varför skulle de berätta detta för henne? Är inte det mot lagen?

För att ett led i hennes försvar är att argumentera för att de övriga inte begått brottet och hon har således rätt att få ta del av all utredning gentemot dem. Sekretessen gäller inte de som är parter i ett mål, vilket hon är vid en häktning. Därför är det oerhört viktigt att sekretessen består i sådana här fall även efter det att man inte längre är part i målet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in