2015-06-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
LH blev förmodligen dödad redan på söndagen och antagligen placerad i den byggnad hon sedermera hittades i.
Tankar gällande val av plats för kroppen;

Varför valde GM Martorp?
Kan ju märkas som konstigt om nu GM var en av fåtal personer med tillgång till byggnaden. Vilka mer än GM har nycklar och tillgång till denna byggnad?

Jag tror att GM hade tänkt att flytta kroppen vid ett senare skede för att dumpa den på någon annan plats. Martorp var förmodligen bara en tillfällig lösning. Att det skulle infinna sig hundratals människor i sökarbetet efter den försvunna LH hade GM ingen aning om och "det senare" tillfället att dumpa kroppen på dök aldrig upp.

Det man med ganska stor säkerhet kan konstatera , är att GM måste besitta god lokalkännedom , med tanke på var Lisa återfanns.
Man måste fråga sig , vem har eller har haft anknytning till byggnaden som Lisa återfanns i ?Hon kan ju inte ha hamnat i denna byggnad av en ren tillfällighet.
2015-06-24, 10:30
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag kan med stor sannolikhet, ej säkerhet, men sannolikhet bekräfta att kroppen blivit funnen i fem olika delar.

Edit: Den stora tystnaden kring olika fynd och grävandet bekräftar detta. Vem jag hört det från kan jag inte skriva här, med risk för outing. Men jag kan garanterat personen i fråga har bra koll på brott som de här.

o där kom svaret på min fråga ja ställde igår.....

allt har ju talat för att den inte funnits intakt.
2015-06-24, 10:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det borde väl i så fall räknas som teknisk bevisning?
Och teknisk bevisning ska ju saknas.

Det skulle definitivt räknas som teknisk bevisning, (iaf i sin linda) Det skulle bekräftas fullt, först när andra faktorer spelar in, i detta fallet tex DNA.

Men eftersom teknisk bevisning saknas vad vi vet hittills, så kan man nog utgå från att antingen MGM-mobiltelefon/er ej pejlats på plats/tid, eller att det inte går att bekräfta som teknisk bevisning ännu, då annan avgörande/bindande bevisning dröjer.
Det sistnämnda skulle ändå vara ett faktum, därmed snäppet högre än ett indicium.

Därför är jag benägen att i dagsläget tro att pejlade mobiltelefon/er inte utgör något i bevisningen.
2015-06-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Högt spel i så fall från åklagarens sida med tanke på att man uppenbarligen inte presenterat bevisningen för domstolen heller i så fall.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag kan dock nog med säkerhet säga att allt material m.m. är inte färdiganalyserat än. Däremot tycker jag att något borde kunna ha säkerställts vid det här laget.
Har åklagaren rätt att göra så ö.h.t? Alltså tjyvhålla på teknisk bevisning, inte visa den för domstolen.

Ja, vid det här laget BORDE det väl finnas nånting, fingeravtryck eller DNA. Tänk att det tar en sån jäkla tid.
2015-06-24, 10:36
Bannlyst
Citat:
Högt spel i så fall från åklagarens sida med tanke på att man uppenbarligen inte presenterat bevisningen för domstolen heller i så fall.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag kan dock nog med säkerhet säga att allt material m.m. är inte färdiganalyserat än. Däremot tycker jag att något borde kunna ha säkerställts vid det här laget.

Helt rätt.
Det tar tid att få fram fullständiga täckningskartor, utföra fältmätningar kring FP och BP och få ett hållbart protokoll som är verifierat. ÅK går inte till domstol med påbörjat material som inte konfronterats MGM om ÅK redan har tillräckligt för att få de häktade.

Vare sig mobiler eller annat som undersöks tekniskt. Så att advokaterna skriker sig blå om teknisk bevisning efter en vecka får anses som lite parodi, speciellt om man tar det till HD.

Naturligtvis är utredarna redan på det klara med hur mobiler använts och fått detta föredraget. Kan vara så att detta är en av anledningarna till att de misstänks från början.

OT:
Titta på utredningen i Trollhättan om trippelmordet. Numera har advokaterna eget rum i polishuset fullsmockat med material.
2015-06-24, 10:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har åklagaren rätt att göra så ö.h.t? Alltså tjyvhålla på teknisk bevisning, inte visa den för domstolen.

Ja, vid det här laget BORDE det väl finnas nånting, fingeravtryck eller DNA. Tänk att det tar en sån jäkla tid.

Till viss del skulle jag säga men man får komma ihåg att domstolen aldrig kan döma över något som inte getts in och ges det in till domstol har domstolen en skyldighet att kommunicera informationen till motparten. En åklagare tar således en stor risk om han undanhåller information.
2015-06-24, 10:40
Medlem
Citat:
Till viss del skulle jag säga men man får komma ihåg att domstolen aldrig kan döma över något som inte getts in och ges det in till domstol har domstolen en skyldighet att kommunicera informationen till motparten. En åklagare tar således en stor risk om han undanhåller information.

Om bevisen är graverande , så skulle det väl heller inte finnas någon anledning att undanhålla dessa bevis , eller ?
2015-06-24, 10:41
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Om bevisen är graverande , så skulle det väl heller inte finnas någon anledning att undanhålla dessa bevis , eller ?

Nej, men som inmodumanus nämnde vill man nog verifiera och dubbelkolla allt innan man går "all in" så att säga. Det är väl antagligen det som gjort att det dragit ut på tiden, det är det jag vill tro i alla fall.
2015-06-24, 10:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Vid huvudförhandlingen ja, men vid häktning verkar det vara en sport för åklagare att släppa så lite som möjligt, bara så mycket att det ska räcka för häktning.
Nu har det räckt en gång + överklagande och då kan man luta sig tillbaka ett par omgångar till. Sen kan det bli besvärligt om alla DNA-tester är gjorda och inte misstankarna har stärkts, men då blir det försvaret som får fråga efter dem, åklagaren kommer inte att trumpeta ut att denne saknar DNA-träffar.
2015-06-24, 11:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag kan med stor sannolikhet, ej säkerhet, men sannolikhet bekräfta att kroppen blivit funnen i fem olika delar.

Edit: Den stora tystnaden kring olika fynd och grävandet bekräftar detta. Vem jag hört det från kan jag inte skriva här, med risk för outing. Men jag kan garanterat personen i fråga har bra koll på brott som de här.
Tystnaden bekräftar absolut ingenting mer än att åklagaren valt att inte berätta något om utredningen.

Jag ställer mig tvivlande till några fem delar - det låter helt osannolikt att man delar kroppen och sedan lägger delarna på samma plats. Vad skulle poängen med styckning då vara.
Dessutom talar det faktum att hon identifierades med säkerhet redan inom ett dygn mot ett sådant scenario - samt att det var familj/familjemedlem som identifierade henne.
Att visa upp styckade kroppar för familj är inte direkt vad som brukar ske i Sverige - ej heller foton på styckade kroppar för familj.

Så den uppgiften skall nog behandlas med en skopa salt tills vidare också.
2015-06-24, 11:17
Medlem
NB:s överklagan inlämnad till HD.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6197177
2015-06-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Du har ingen aning om vad ett indicium är, jag har försökt förklara detta flera gånger, men tekniska bevis är också indicier. Ett tänkt skeende är inget indicium, det är en saga, novell eller roman.

Ett indicium kan vara fingeravtryck, DNA, spår, telefonlogg, lera på sko, eller något annat, det kallas också indirekt bevis.

Direkta bevis är inget annat än vittneförklaringar, som då inte är indicier, såtillvida vittnesbörden inte är en från Telia som berättar att detta SIM-kort, eller denna telefon användes där och där.

Det är ingen skillnad på indirekta och direkta bevis i svensk rätt, det var skillnad förr i tiden.

Indirekta bevis kan ha framkommit på så sätt att en gärningsman kan ha fått tag DNA från en annan person genom att ta en handske från denna, och lägga vid en brottsplats, samt ett verktyg med en annans fingeravtryck. han kan ha tjuvlånat dennes mobiltelefon, eller klonat dennes SIM-kort och annat, även om sånt sker mycket sällan.
Om åklagaren använder dessa indicier samman med sin saga, och rätten anser att det inte är en saga, så döms den misstänkte, utan att någon bevittnat dådet.

Motiv spelar ingen roll, där har LGWP rätt, det är mest för Agatha Christie-läsare.
Indicium är en juridisk term för vissa omständigheter som är svagare än ett faktum. Och ja, tekniska bevis är också indicier. Men jag tycker att det är o/irrelevant med diskussionen som jag tog fram. Du kan kalla dem för indirekta/direkta bevis, indicier eller vad du vill. Jag skrev att indicier och tekniska bevis har ett sannolikhetsvärde för sig. Då finns ingen skillnad mellan dem och bara sannolikheten som skiljer sig emellan men kanske skulle jag skiva "indicier så som tekniska bevis" istället. Många i den här tråden tror att tekniska bevis är bara DNA och man kan inte döma någon utan dem och jag ville säga att det inte är så. Är det så svårt att förstå vad jag menar?
Senast redigerad av matematiker 2015-06-24 kl. 12:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in