2015-06-24, 12:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hon kan berätta om hur det varit i häktet och att hon mått dåligt men hon kan inte tala om sånt som ligger under förundersökningssekretess. Om hon fick det så skulle man snart inte våga begära folk häktade eftersom de under förhandlingen får del av allt utredningsmaterial och om de släpps röjs detta till media.

Jag tycker inte det är konstigt att hon inte får prata om saker som ligger under förundersökningssekretess lika lite som att man inte kan röja integritetskränkande detaljer, om i detta fall Lisa.
Det som ligger under förundersökningssekretess, vad kan det vara, som alltså den häktade har fått ta del av?
2015-06-24, 12:43
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Jag igen!

Om alla de som satt nu blir helt friade. Är det någon som har jämfört detta med sturebymordet? Pojkvän/flickvän, pojkvännen är otrogen mot flickvännen och flickvännen kräver att pojkvännen dödar den han varit otrogen med!?

Bara en teori...

Det var min första tanke, speciellt som det var nära skolavslutning också. Ser inga paralleller i detta fall dock men det fallet är ju mer eller mindre unikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Jag som ändå bor i trakten kan ju säga att det kommit många "rykten" senaste dagarna , både sånt som verkar trovärdigt och sånt som verkar vara folks sjuka fantasier. Men alla försäkrar ryktena med att säga, känner en polis eller känner familjen osv

Vilka rykten är det som går ute på bygden?
Vill poängtera att rykten får man ta med en nypa salt. Intressant dock att höra av folket som trots allt bor "ett stenkast" från Blomberg

Edit; Hittade svaret ta bort
Senast redigerad av KSP 2015-06-24 kl. 12:47.
Awaiting Email Confirmation
Dom har kanske gömt bevis och lisas tillhörigheter under takplåt. Antingen där dom jobbade under den veckan eller där dom bodde.
Senast redigerad av skeleye 2015-06-24 kl. 12:53.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Jag har begärt att få ta del av åklagarens yttrande till HR igår. Det blev dock inte mycket kvar efter att domstolen tog fram tuschpennan. http://speedy.sh/P29rD/201506231140.pdf
2015-06-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har begärt att få ta del av åklagarens yttrande till HR igår. Det blev dock inte mycket kvar efter att domstolen tog fram tuschpennan. http://speedy.sh/P29rD/201506231140.pdf

vad/vem är NFC?
2015-06-24, 12:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
vad/vem är NFC?
Nationellt forensiskt centrum, tidigare kallat SKL.
2015-06-24, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
vad/vem är NFC?

Labbet
2015-06-24, 12:49
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Dom har kanske gömt bevis och lisas tillhörigheter under takplattor. Antingen där dom jobbade under den veckan eller där dom bodde.

Där de jobbade la de takplåt, så inga takplattor var aktuella där iaf.
2015-06-24, 12:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, att åklagaren berättat en historia för rätten där han väver in de häktade som GM har ju alla förstått, vad som sägs i överklagan till HD är dock att åklagaren faktiskt inte visat något stöd för sin berättelse.

Ja, det lär ju vara så försvarsadvokaterna pekar iaf.
I delen där åklagaren som du säger, väver in dessa bröder, lär det trots allt vara en förmodat ganska tät väv. Det har två rättsinstanser redan konstaterat. Jag säger varken skyldig eller oskyldig om bröderna, men jag tror inte hittills två rättsinstanser varit så lättflörtade av åklagarens material att dom bara godkänt det för sakens skull.
Det är förresten inget jag tror, utan det är precis vad som skett.
2015-06-24, 12:51
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det där låter inte särskilt sannolikt, att GM planerat en våldtäkt med följande mord och ett farfarande med kroppen du beskriver.
Tror knappast GM tänkte så långt innan.
Du har nog lite väl vilda fantasier efter att ha sett för mycket filmer.
Tror det är ytterst få som har sådana planer innan och är kapabla att sedan fullfölja dem.
LH attackerades där vid ladan alt. blev lockad/lurad att gå in i ladan.
Där försökte GM våldta henne men hon kämpade emot så pass att hon blev strypt eller ihjälslagen på platsen.
GM kan också lyckats fullfölja övergreppet och därefter dödat flickan, en flicka i livet som skvallrar och vittnar är förödande för GM som sannolikt är litauerna. Troligen den ene, den andra brodern kommer sannolikt in i bilden då skadan är skedd för att dölja brottet.
Efter att flickan är död transporteras hon till platsen där hon senare hittas, en temporär förvaringsplats då det snabba och massiva söket skrämt GM som avvaktat på att sökinsatsen skulle avta för att därefter dumpa kroppen med förhoppning att den aldrig skulle återfinnas.
Detta är bra mycket mer sannolikt jämfört det som du vill få det till.

Fast hur dum i huvudet skulle man inte vara om man våldtar någon på sin arbetsplats. Polisen skulle ju dyka upp måndag morgon och ta dna prov och du skulle vara fast. De kunde heller inte veta att LH skulle bli kvarlämnad ensam. Hon kunde ju lika gärna kunnat åka samtidigt som övriga, skulle de jagat henne längs vägen då?

Att MGM skulle befinna sig i ladan av en slump just denna dag och få ett stundens infall skulle ju vara möjligt men vad sjutton gjorde de isåfall där vid denna tid på sin lediga dag?
2015-06-24, 12:51
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Där de jobbade la de takplåt, så inga takplattor var aktuella där iaf.

Under takplåt då

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in