Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 10:12
Medlem
dontblamecains avatar
Möjligt scenario:
Flickorna som jobbade på kaféet vinkar adjö till varandra och åker hem. Lisa sätter nyckeln i mopeden, men kommer på att hon skall hänga upp nyckeln till kafét på sin plats i ladan mitt emot. Med hjälmen i ena handen korsar hon vägen samtidigt som hon ringer hem. Ett rattfyllo kommer i full fart och kör på henne. Allt går så fort att han inte hinner bromsa. Han backar tillbaka, ser att hon är död och får panik. Drar snabbt in henne i ladan, och går sedan ut på vägen och plockar upp hjälm och övriga spår. (delar av mobilen m.m.). Slänger in sakerna i sin bil och kör iväg. Han är helt förtvivlad men försöker tänka logiskt. “Måste göra mig av med skiten!!” Kör in på småvägarna och slänger ut Lisas grejor genom sidorutan, har ingen tanke på att området kommer att invaderas av MP.
Sedan får han för sig att han skall försöka gömma undan kroppen på ett säkrare ställe. Han åker tillbaka och flyttar kroppen till platsen där den senare hittas. Möjligen får han hjälp av någon. En handske glöms kvar i ladan.
2015-06-24, 10:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag tror fallen-angel är sarkastisk...
Det är snarare jag som är sarkastisk. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) #micro113 svarar inte på det.
2015-06-24, 10:16
Bannlyst
Mobilmast
Då kan jag lämna lite intressant info i fallet.

Mobilmast i området ligger placerad på sådant sätt att olika sektorer för GCID täcker olika platser där MGM och LH rört sig, masten ligger lyckligt nog mellan fyndplatser.

Eftersom polisen tidigt bla. tankat av masten Blomberg Säteri så kan man via tex. LocationUpdate följa mobilrörelser i tid och riktning ganska väl.

Eftersom fyndplatser är hittade så kan man indirekt följa när och var MGM befunnit sig ganska exakt förutsatt att de följt vägar och hade mobilerna påslagna och olika sektorer blivit loggade.

Karta
https://anonfiles.com/file/0d1462ea562c44a272a18415fd6c7921
2015-06-24, 10:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Gjorde en Edit. Läs den.

Tack. Du får ursäkta min skepsis kring alla dessa "källor" men mot bakgrund av att vi inte hört något annat kan vi, dessvärre, inte heller uteslutna det du uppgav.
2015-06-24, 10:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Mobilmast

Mobilmast i området ligger placerad på sådant sätt att olika sektorer för GCID täcker olika platser där MGM och LH rört sig, masten ligger lyckligt nog mellan fyndplatser.

Eftersom polisen tidigt bla. tankat av masten Blomberg Säteri så kan man via tex. LocationUpdate följa mobilrörelser i tid och riktning ganska väl.

Eftersom fyndplatser är hittade så kan man indirekt följa när och var MGM befunnit sig ganska exakt förutsatt att de följt vägar och hade mobilerna påslagna och olika sektorer blivit loggade.

Karta

Det borde väl i så fall räknas som teknisk bevisning?
Och teknisk bevisning ska ju saknas.
2015-06-24, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det borde väl i så fall räknas som teknisk bevisning?
Och teknisk bevisning ska ju saknas.

Teknisk bevisning saknas inte. Man har bara inte presenterat den för försvaret eller MGM ännu.

Var lugn
2015-06-24, 10:22
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Mobilmast

Karta

Tack.

Precis detta som jag hävdat sedan en tid. Detta är vad som kommer fälla MGM.
2015-06-24, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVanligSnubbe
Extremt många idiotiska och dåliga teorier som ett gäng snillen kommer med. Är det inte ligor så är det en 79-årig gubbe eller varför inte Lisas pappa....

Dessa teorier som vissa har måste vara för att dom själva tycker det låter mer "spännande". Då spelar det ingen roll hur korkade teorierna är, det kan ju vara så och då börjar det likna en deckare. Lugna ner er en smula, mest troliga är att någon eller fler av dessa litauer har begått detta hemska.

Dom jobbade mitt emot Lisas arbetsplats, har kunnat sitta där och sukta i tre veckor efter den nya tjejen på kaféet. Antingen har en av bröderna inte klarat att hålla tillbaka sina sjuka begär eller så är det två psykfall till bröder som gjort detta tillsammans.

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte visar sig att Lisa blivit våldtagen och strypt. Det fanns inga tecken på strid i närheten av kaféet så då får man anta att blodspår knappast funnits. Hon ströps i ladan och sedan blev hon bortforslad tror jag.

Om en, två eller tre litauer var inblandade är svårare att sia om. Men att minst en av dom misstänkta ligger bakom känner jag mig helt säker på. Använder man lite logiskt tänkande så kan 95% av alla teorier sållas bort. Tyvärr verkar vissa vilja att det ska vara precis som man inte tror.

Du vet att man kan hinna bli mördad innan våldtäkten blivit av va?
2015-06-24, 10:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Teknisk bevisning saknas inte. Man har bara inte presenterat den för försvaret eller MGM ännu.

Var lugn

Högt spel i så fall från åklagarens sida med tanke på att man uppenbarligen inte presenterat bevisningen för domstolen heller i så fall.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag kan dock nog med säkerhet säga att allt material m.m. är inte färdiganalyserat än. Däremot tycker jag att något borde kunna ha säkerställts vid det här laget.
2015-06-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är skillnad på att placera liket i en byggnad man känner till och har nycklar till än att åka omkring random och på måfå välja en byggnad att dumpa liket i. Det var det som diskuterades eftersom micro113 menar att pappan, som hen menar är mördaren, kan ha valt en byggnad vilken som helst i trakten och på måfå utan att ha anknytning till byggnaden. Ser du inte skillnaden på det och på om det är litauerna som har tillgång och vetskap om dessa byggnader? Det är ingen random (slumpvis) vald byggnad om det är litauerna.

LH blev förmodligen dödad redan på söndagen och antagligen placerad i den byggnad hon sedermera hittades i.
Tankar gällande val av plats för kroppen;

Varför valde GM Martorp?
Kan ju märkas som konstigt om nu GM var en av fåtal personer med tillgång till byggnaden. Vilka mer än GM har nycklar och tillgång till denna byggnad?

Jag tror att GM hade tänkt att flytta kroppen vid ett senare skede för att dumpa den på någon annan plats. Martorp var förmodligen bara en tillfällig lösning. Att det skulle infinna sig hundratals människor i sökarbetet efter den försvunna LH hade GM ingen aning om och "det senare" tillfället att dumpa kroppen på dök aldrig upp.
2015-06-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Möjligt scenario:
Flickorna som jobbade på kaféet vinkar adjö till varandra och åker hem. Lisa sätter nyckeln i mopeden, men kommer på att hon skall hänga upp nyckeln till kafét på sin plats i ladan mitt emot.

''Att hänga/gömma nyckeln i ladan" har ältats flera gånger. Tror du verkligen att man hängde nyckeln till kafét i en olåst lada? Då hade man lika gärna kunnat lämna själva kafét olåst. Dessutom ringde Lisas pappa, efter att ha upptäckt att Lisas moppe stod kvar, kaféägarinnan som kom till platsen för att öppna kafét. Om nyckeln hängde i ladan så hade hon inte behövt komma dit.
2015-06-24, 10:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag kan med stor sannolikhet, ej säkerhet, men sannolikhet bekräfta att kroppen blivit funnen i fem olika delar.

Edit: Den stora tystnaden kring olika fynd och grävandet bekräftar detta. Vem jag hört det från kan jag inte skriva här, med risk för outing. Men jag kan garanterat personen i fråga har bra koll på brott som de här.

Det här är något som jag tidigare har sökt hjälp I tråden för att kunna utesluta....men det gick inte så bra.

I ett ganska så tidigt skede så efterfrågade jag om någon I tråden hade någon form av information vad det gäller borttransporterandet av kroppen?

Har någon journalist rapporterat om en eventuell politivagn på platsen och I sådana fall när transporten genomfördes?

I trådens senare skede så har flickans kommande begravning bekräftats. Men jag har inte sett någon form av information/bekräftelse av kroppens borttransporterande från platsen där kroppen hittades.

Avsaknaden av politivagnens närvaro öppnar för tråkiga möjligheter vad det gäller kroppens kondition!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in