OBS! Wall of text
Ska du köra LCHF (som enligt mig är den lättaste och snabbaste) så kan du inte äta några kolhydrater.
Jag har själv gjort det flera ggr, under några veckor och droppar alltid 2 - 4 kg i veckan minst.
Men då kör jag extrem LCHF, med nästan noll kolhydrater.
Livmedelsverket har en app till telfonen som listar alla livsmedel och det finns på deras sida med:
http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
Tryck på sök direkt utan att skriva något så får du upp alla livsmedel.
Käka fetaost, bacon, grönsallad, Purjolök, Kyckling, Lax, Oliver, Gröna grönsaker inte Röda, kolla bara på paprika så innehåller grön paprika 3.31g/100g kolhydrater medans Röd innehåller 5.18g/100g, ägg,
Ingen frukt alls, Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, lite tomat går men akta dig för tomat som också har en del kolhydrater.
Använd riktigt Smör för stekning inte beccel eller lätta och sådant skit, och absolut inget bröd, pasta eller ris,
Som sagt funkar skitbra för mig.
Tar några dagar för kroppen att sluta använda kolhydrater för konvertering till glukos som är hjärnans bränsle till att ställa om sig till att konvertera fett till glukos istället, under de första dagarna blir man lite trögtänkt eftersom hjärnan saknar bränsle.
Men sen när den väl börjat använda fettdepåerna så går det fortare än vanligt, jag blir ganska speedad faktist när jag kör LCHF, ungefär lika speedad som jag tagit lite för mkt ADHD medicin eller Kaffe, Kan prata i timmar.
Träna inte för hårt medans du kör LCHF, kan bli jobbigt för kroppen.
Köp Ketosstickor på apoteket de visar om kroppen "är i ketos", det vill man vara för då vet man att det funkar och att man inte får i sig kolhydrater någonstans. Man kissar på stickorna.
När stickorna visar lila färg då jävlar bränner kroppen fett kan jag lova dig. Då snackar vi om 3-4 kg per vecka lätt.
visar de Beige färg så är du inte i Ketos och får förmodligen i dig kolhydrater någonstans utan att du vet om det. Läs alltid på alla förpackningar som du handlar. t.e.x om du köper Zetas oliver innehåller de o gram kolhydrater, men köper du ICA basic så är där massa kolhydrater i (förmodligen för att de konserverar med socker).
Nu ligger jag ju och snurrar på 110kg så jag har en del bränsle

det är inte lika lätt för de som bara har lite extrafett på magen eller valkar och liknande.
Varje gång jag kör LCHF så brukar jag landa på 90 - 95 kg sen är det alltid något som stör min diet, typ Midsommar och alkoholintag med massa god mat, eller Julafton och liknande.
Se till att köra LCHF perioder där du vet att du inte kommer frestas att dricka sprit eller äta vanlig mat.
Hade jag kört LCHF alltid hade jag varit trådsmal, men jag gillar öl och vin och god mat för mkt

Finns inget som gör att du går upp mer i vikt än om du kombinerar fett och kolhydrater, så det här med att fett är farligt som man sagt i många år är ett missförstånd. Det är kombon kolhydrater och fett som är farligt, som chips t.e.x. Friterad potatis som är maxat med kolhydrater och frityrolja som är full med fett den kombon är värst, likadant med Pizza, deg som är fullt med kolhydrater och ost som är fullt med fett.
Greker är generellt ett smalt folk och de äter sällan kolhydrater, en gyrostallrik i en riktig grekisk restaurang består av gyroskött (Fläsk grillat) och sallad med feta ost, oliver, lök och lite tomat nästan bara fett alltså,
Eller så äter de bara en grekisk sallad, med lite tsatziki som också är i princip bara fett och inga kolhydrater.
De äter mkt fisk och ägg med som också är fett men lite kolhydrater.
Till frukost brukar jag käka fet Grekisk eller Turkisk Youghurt med rostade kokkosflakes, mättar bra och länge, eller så gör jag en omelett med Bacon och ost i, det är sjukt gott för Osten blir liksom lite knaprig på utsidan av omeletten.
http://www.apotea.se/ketostix-teststickor-50-st
"Ketostix - Teststickor för urinanalys.
Ketostix är det perfekta hjälpmedlet för att ta reda på om du befinner dig i ketosis.
Ketos eller ketosis är ett tillstånd där kroppens metabolism använder fett som huvudsaklig näringskälla. Det vanligaste är att kroppen använder kolhydrater som huvudnäring. Ketosis används framför allt för att gå ner i vikt med kolhydratmetoden.
Om man minskar intaget av kolhydrater under en viss nivå så efter några dagar - när kroppens förråd av lagrat glykogen (lagrad glykos) förbrukats - så övergår kroppen till att använda fett som huvudsaklig näringskälla. Utan att man blir hungrig går man då ner i vikt .
Det intressanta med ketosis är att man kan mäta när man är i ketosis tillståndet (ketos).
Med ketostickor - mätstickor med namnet ketostix - mäter man en droppe urin och kan efter 15 sekunder avläsa en färgskala.
innehåller - 50 st stickor"