Citat:
Ursprungligen postat av
Nivovic
Har ganska svårt att se det. Tror snarare att Moderaterna kommer att få kalla fötter när SD börjar att närma sig 30% i OU. De kommer att skärpa sig rejält när det gäller invandringspolitiken för att locka tillbaka väljare.
Möjligtvis får JÅ en ministerpost efter valet 2018 (kanske utrikesminister?).
Om Alliansen + De Rödgröna inte - under några som helst omständigheter - reformerar sin invandringspolitik, så kan SD få egen majoritet 2022 (man behöver sannolikt inte ens +50% i väljarstöd).
Då tror jag att JÅ har lagt av och en annan motiverad SD:are kommer att ta över och bli statsminister.
Det intressanta är dock hur resten av partierna reagerar när SD glider upp på förstaplats i svensk politik i OU. Som det ser ut nu kommer inte en förändring att ske, utan i värsta fall kommer M + S börja samarbete med varandra bara för att stänga ute SD. Detta kommer väljarna att straffa dem för.
Ja, det är sannerligen intressant att jämföra Sverige med övriga nordiska länder. Vi har absolut störst problem med massinvandring, segregation, mångkultur och tiggeri. Samtidigt har vi den absolut mest segregerade debatten, där de sk. "etablerade" partierna vägrar ta i SD med tång fortfarande. I övriga norden sitter FrP och SF i regeringen, och DF kan göra det om de vill.
Svensk media försöker hävda att SD är speciella genom sin historia, men det är minst 15-20 år sedan och i dagsläget tycker jag både SF och DF har tuffare retorik än SD.
Så man undrar hur detta totalt unika läge i Sverige kan bestå. En sak är säker, och det är att SD fortsätter växa, och inom kort kommer att vara Sveriges största parti. Om det blir som du säger, att övriga partier reagerar på deta med att gå ihop till en enda massa med S+M tillsammans, ja då tror jag faktiskt inte det är omöjligt med egen majoritet för SD.