2015-06-23, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
SD fick väl drygt 17 % i senaste Inizio? Jag skulle sätta mina pengar på cirka 19 % i denna mätning.

Hej hur gör man för att bli medlem på denna panelen
2015-06-23, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Jag fick frågeformulär från opinionsinstitutet Inizio på nätet idag. Beställare: Schibstedt. Resultatet publiceras i Aftonbladet om bara några dagar.

Hej hur gör man för att gå med i detta frågeformuläret?
2015-06-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Kan tänka mig att det kan komma extraundersökningar av olika slag också i samband med Almedalen.
Ja, Novus har visst undersökt SD-väljare närmare (det är därför de har kört med 4000 intervjuer senaste gångerna) och de har säkert sparat den presentationen till Almedalen. Kanske till SD:s dag onsdag den 1 juli.
2015-06-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson33
Hej hur gör man för att gå med i detta frågeformuläret?

När man läser något på http://www.aftonbladet.se, så kommer det upp en fråga om man vill vara med i Inizios panel. Det är slumpvist urval, så det enda man själv kan göra är att läsa Aftonbladet oftare. Jag har varit med i tre opinionsundersökningar nu.
2015-06-23, 22:05
Medlem
Puffpinglans avatar
Citat:
När man läser något på http://www.aftonbladet.se, så kommer det upp en fråga om man vill vara med i Inizios panel. Det är slumpvist urval, så det enda man själv kan göra är att läsa Aftonbladet oftare. Jag har varit med i tre opinionsundersökningar nu.
Men om man rensar allt, kan man gå dit flera gånger och registrera sig med olika mail? Eller är den så smart att den märker det?
2015-06-23, 22:13
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Slumpmässigt urval? Från de som läser aftonhoran då eller? Har inte klickat och kollat men det verkar ju absurt.
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Men om man rensar allt, kan man gå dit flera gånger och registrera sig med olika mail? Eller är den så smart att den märker det?
Vad skulle du rösta flera gånger för? Vad ger det mer än bias och fel siffror?
2015-06-23, 22:15
Medlem
Puffpinglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vad skulle du rösta flera gånger för? Vad ger det mer än bias och fel siffror?
Har inte sagt att jag ska göra det, bara nyfiken. Jag vill inte ens vara med i en undersökning. Men kanske andra gör det om det är lätt att fuska.
2015-06-23, 22:48
Medlem
hazzos avatar
Vet inte, men jag fick ett mejl med frågan.

Citat:
Hej hur gör man för att bli medlem på denna panelen
2015-06-23, 23:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Men kanske andra gör det om det är lätt att fuska.

Buuhuu...

Det är SDs ditkommenderade nätmobb som ger Inizio ett felaktigt resultat. Det är inget annat än ett litet nyfacistiskt parti bestående uteslutande av kommentarfältsherrar.

Buuhuu...

Ganska. Tröttsam. Insinuation.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-23 kl. 23:26.
2015-06-24, 00:16
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Jag har en fråga till de av er som uppenbarligen har kunskaper inom statistik:

SD har sedan valet ökat från 12.9% till 18-22%, lite beroende på vilken undersökning man läser. (Jo jag vet att det sannolikt är mer, men låt oss hålla oss till dessa siffror just nu)
Om vi tar ett medelvärde på 20%, så innebär det en ökning med inte mindre än 55%.

Kan man applicera den procentsatsen på ett enda valdistrikt, och anta att ökningen är 55% även där?
M.a.o., vore det sannolikt att SD i ett valdistrikt med 815 röstande och 83 soffliggare, ökat från 17,3% (resultat valet 2014) till 26.8%, eller är det ett för snålt underlag?

Det verkar inte funka så på kommunnivå, och därför troligen heller inte på valdistriktsnivå.

Jag håller för övrigt på att jobba på några enkla modeller för att identifiera vilka faktorer som påverkat SDs ökningar på kommunnivå mellan valen 2006, 2010, och 2014. Dessa modeller vill jag sen använda för att säga något om framtiden. Återkommer senare i veckan.

Citat:
Hej vilken dag jan man se det diagrammet som du skrev om här nu

Det finns här.
2015-06-24, 00:35
Medlem
LS2SBs avatar
Uppfriskande tråd. Det är alltid lika kul att då och då gå tillbaka till första sidan och se vilka som fått rätt över tid.

Jag har märkt att flera i tråden tycks vilja vara med i dessa undersökningar. Jag frågar mig varför.
Den enda bra anledningen jag kan komma på, är om man skulle vilja vara med för att uppge ett annat svar än SD på frågan "vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?".
Det kan ju inte vara smart att vilja vara med bara för att ge SD ytterligare en procentandel i undersökningen. I värsta fall skulle väl det kunna blåsa SD på eventuella "underskattningseffekter" som kan ses som en valarbetare för partiet.
Tänk om Sifo och de andra börjar överskatta SD, då finns ju risken att flera på staketet väljer att stanna på 7klöverängen.
Eller?
2015-06-24, 00:38
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Uppfriskande tråd. Det är alltid lika kul att då och då gå tillbaka till första sidan och se vilka som fått rätt över tid.

Jag har märkt att flera i tråden tycks vilja vara med i dessa undersökningar. Jag frågar mig varför.
Den enda bra anledningen jag kan komma på, är om man skulle vilja vara med för att uppge ett annat svar än SD på frågan "vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?".
Det kan ju inte vara smart att vilja vara med bara för att ge SD ytterligare en procentandel i undersökningen. I värsta fall skulle väl det kunna blåsa SD på eventuella "underskattningseffekter" som kan ses som en valarbetare för partiet.
Tänk om Sifo och de andra börjar överskatta SD, då finns ju risken att flera på staketet väljer att stanna på 7klöverängen.
Eller?

Tvärtom skulle jag säga. Framgång föder framgång som bekant. Ett SD med ökande siffror i opinionsmätningarna lockar fler väljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in