Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 23:37
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
En sak som kanske går att spekulera i :
Det har tagits upp men gått obemärkt förbi och det gäller dörrknackning av polisen i början av
veckan och om polisen iaktagit något som utmärkt sig hemma hos MGM.

Nytvättad flickstrumpa(ja ni vet_tvättat bort ev. DNA) som hängt på tork som senare hamnat på åkern eller hittat en matchande strumpa till den.

Alltså behöver ju inte vara stumpor utan kan dom ha hittat 1+1 på något liknande vis?
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2015-06-23 kl. 23:39.
2015-06-23, 23:37
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Du ställer tre frågor jag svarar på den sista: JA !!!

Så alla balter häver i sig sprit då?
Föga troligt även om majoriteten gör det kan man ju inte dra alla över en kam.
Svenskar anses av de flesta danskar tex vara drägg som kommer över och super och slåss. Jag gör ingetdera när jag är där.
2015-06-23, 23:38
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Förmodligen var det något som dom direkt kunde se att Lisa saknade när dom hittade henne men det var också ett fynd som gjorde att stora larmet gick och att dom fattade att hon var i närheten. Någon har lagt fyndet där och det är förmodligen mördaren. Det kan vara så att bröderna hittat henne och blivit så rädda för att bli misstänkta men ville ändå att polisen skulle hitta henne och slängde ut detta fynd och stack sedan när dom blev upptäckta. Man kan inte mörda någon,krossa mobilen och plocka ut simkortet,våldta och flytta runt en kropp utan att det fastnar någon dna någonstans i form av saliv,svett,blod,sperma hårstrå . hudflaga och något sådant har dom inte hittat för då hade det redan varit klart. Man borde kolla vems dna hon faktiskt hade på sig och på fynden, det är förmodligen från någon som ses som naturligt pga att dom varit tillsammans på jobbet,på rasten efter jobbet och där är nog mördaren. Jag har precis som alla andra gissat på en mängd gärningsmän och motiv och kommer här med en möjlighet till. Lisa går bakom Cafet och drar på sig hjälmen och sätter sig på moppen , ställer påsen mellan fötterna,sms:ar pappa, sätter i mopednyckeln när hon hör någon vid container, hon ställer ner påsen på marken och går av moppen och fram till containern och där ser hon någon som gör något som absolut inte kan få komma ut, hon mördas där och då, slängs in i en bil och borta
Lustigt med alla dessa fantasier att LH bakom ladan skulle sett saker som är så hemska för vederbörande om det uppdagas att hon blir ihjälslagen på fläcken.
Någon som slangar bensin? Någon i färd med att stjäla något slår ihjäl LH på fläcken och slänger in henne i sin bil .
Motivet är sexualrelaterat.Någon på orten med god lokalkännedom, med tillgång till AJ:s byggnader, med nycklar, sannolikt någon anställd fick för sig att han skulle idka sex med LH, kanske alkohol eller drogpåverkad den där lediga söndagen till varje pris.
Det slog slint där i halvfyllan, henne ska jag ha................
Personen är den ene litauiske brodern, alla pusselbitar finns, närheten, tillgång till byggnader, nycklar, dessa personer ses vid fyndplatser osv. osv.
2015-06-23, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag antog att det blivit uppenbart för honom när polisen hört honom som brödernas chef. De måste ju frågat honom om bröderna skulle haft legitima ärenden på Martorp.
Jag tror sen att det är flera på orten som insett var Lisa återfanns. Det gick nog inte att missa för dem som var på plats och samtalade sinsemellan. Man lägger ihop 1 och 1.

Vart hon återfanns är en sak. Det står Martorp överallt i media.
Det handlar snarare om detaljfakta.

Frågan är snarare vart modern fått detta från:
100 m från där Lisa hittades i en verkstad.

AJ kan givetvis ha fått denna fråga och förmedlat denna information till modern.
Undrar om AJ ansåg det legalt om de befann sig där om han nu glappat info.
Han säger ju själv att han lämnat intressanta uppgifter till polisen.
2015-06-23, 23:39
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Nej det är inte enkelt att skilja bröderna åt om man inte får ihop tillräckligt med analysmaterial. Endast enäggstvillingar är identiska men ju närmare släktskap desto mer lik dna-profil. Det är eventuellt därför den tekniska bevisningen dröjer, de måste vara extra varsamma nu när det är två bröder som sitter häktade för samma brott. Och den tekniska bevisningen blir såklart extra viktig nu när bägge blånekar.

http://kriminalteknik.nu/nara-slaktskap-och-dna-beviset-om-man-bortser-fran-mojligheten-att-Om vi bortser ärenden som av olika skäl involverat enäggstvillingar har det under alla år med dna-analyser vid SKL inte någon gång visat på två överensstämmande dna-profiler mellan två andra individer.det-kommer-fran-en-nara-slakting/?doing_wp_cron=1435094136.6978299617767333984375

Låt oss inte förvirra folk i onödan.

Ty...

Om vi bortser ärenden som av olika skäl involverat enäggstvillingar har det under alla år med dna-analyser vid SKL inte någon gång visat på två överensstämmande DNA-profiler mellan två andra individer.
2015-06-23, 23:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Blev lite fel-sorry
Kan pappan haft med sig ett gäng telefoner o klara sig på det viset?(måste ju ha en fråga med)
Nej, knappast. Den telefon han har kommer ju dessutom snarare styrka det han säger så länge den inte kan synkas ihop med Lisas och anger att de mötts.

Citat:
Utanför ramarna= SOG-pappan som nog kan om han vill utföra detta brott.
Ja, han har nog kapaciteten att snabbt organisera sig och veta hur han skall agera för att dölja brott och undgå misstanke.

Det som förvånar mig - om någon av Litauerna är skyldig - är att inte minst en av dem i så fall redan pratat. Icke-kriminella brukar om prata - om inte annat så den som har mest att tjäna på att göra det.

Citat:
Ditt 50000 inlägg ska vara svar till mig
Varsågod.

Förstår dock inte poängen med det - nästa inlägg jag gör så ändras ju antalet på alla inlägg jag gjort.
2015-06-23, 23:42
Avslutad
Om det endast är den ena brodern som begått detta mord, borde han ju ha erkännt för att inte sätta dit sin bror tillslut? De var väl förmodligen väldigt nära varandra, eftersom de bodde ihop.

Med tanke på all DNA så måste han ju förstå att än är körd oavsett?

Annars va båda involverade, vilket minskar chanserna att det skulle vara dem.

Ostraffade och har inte hänt nått på 6 år under deras Sverigevistelse.

Nä, jag tror de har fel folk fortfarande.
2015-06-23, 23:47
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart hon återfanns är en sak. Det står Martorp överallt i media.
Det handlar snarare om detaljfakta.

Frågan är snarare vart modern fått detta från:
100 m från där Lisa hittades i en verkstad.

AJ kan givetvis ha fått denna fråga och förmedlat denna information till modern.
Undrar om AJ ansåg det legalt om de befann sig där om han nu glappat info.
Han säger ju själv att han lämnat intressanta uppgifter till polisen.
Det var ju troligtvis specifikt boden som var intressant för polisen. (Verkstad, enligt mamman.) Och denna ligger ju ganska exakt 100 meter från ladans mittpunkt. Och de hade alltså ingen bra förklaring till varför de var där.

Arne var kanske inte så petig med sekretessen som han borde varit.

Intressanta uppgifter? Ja, han hade nog massor av kunskaper om dem rent allmänt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-23 kl. 23:56.
Medlem
Om man går in på Mgms facebook sida borde det väl gissningsvis kunna gå att se vilka personer han följer etc ?? Tänkte om han hade haft koll på några av Lhs vänner eller annat och detta kunde ses ??
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det som förvånar mig - om någon av Litauerna är skyldig - är att inte minst en av dem i så fall redan pratat. Icke-kriminella brukar om prata - om inte annat så den som har mest att tjäna på att göra det.

Hur vet man att ingen har pratat?Dom har väl bara nekat till gärningen för egen del?

Tack-Lite prestige i att få det 50000e svaret av dig
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
Jag läser mycket på FB (skriver sällan som ni ser) och är stundtals imponerad av alla (många) kvicktänkta, smarta och genomtänkta teorier och infallsvinklar. MEN den här tråden (som jag till större delen har läst) innehåller verkligen allt och ingenting. Sida upp och sida ner med konspirationsteorier, katter, grisar, landsvägar, pappans inblandning (?!)upprepningar osv och mycket som är rent ut sagt smaklöst! Klart man kan spekulera, vilket det hela går ut på, men att hitta på det ena värre än det andra är helt sjukt. Det måste ju för Guds skull vara rimligt det man har att säga/skriva!
"Mata grisarna med henne"??! Seriöst eller inte men att skriva/skämta till det så är oerhört smaklöst! En mamma och en pappa har förlorat det bästa de hade! Måtte de aldrig läsa denna tråd!!

Vore tacknämligt om tankeverksamheten inte direkt utgick från Amygdala, att det åkte liksom lite mer via synapserna och höger och vänster hjärnhalva innan åsikterna presenterades.
På ren svenska:
Jättebra där spekulationerna är genomtänkta och något så när vattentäta, håller en viss röd tråd.

Tack för ditt inlägg. Väl värt att tänka på likaväl ur en etisk aspekt.
2015-06-23, 23:48
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Låt oss inte förvirra folk i onödan.

Ty...

Om vi bortser ärenden som av olika skäl involverat enäggstvillingar har det under alla år med dna-analyser vid SKL inte någon gång visat på två överensstämmande DNA-profiler mellan två andra individer.

Nej precis och inte bara vid SKL, inte någonstans heller i hela världen. Men man har ändå satt ner sannolikheten till 1/1 milj detta gäller även helbröder om de då inte är enäggstvillingar som sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in